Unikátní zařízení od MAIA, kompatibilní se všemi endoskopy na trhu, již využívá řada velkých českých nemocnic. Jeho AI spolu s lékařem v reálném čase kontroluje záběry z endoskopu, upozorňuje na rizikové nálezy a nakonec během okamžiku vytvoří podrobnou zprávu. Tým Lukáše Louna díky prvnímu místu získal finanční odměnu 300 tisíc korun a právní, technologické i obchodní služby od partnerů soutěže. Celkem byly letos rozděleny ceny za téměř 10 milionů korun. Všechny finálové projekty bez ohledu na pořadí se zároveň mohou ucházet o investici až 30 milionů korun.
Přelomové nápady přichází z Česka
Druhým místem byl oceněn Přemysl Kokeš s novátorským hasicím přístrojem Amplla. Ten funguje i jako štít poskytující ochranu před žárem, má bohatou výbavu a díky modernímu designu ozdobí každý interiér. Navíc získal i ocenění Kooperativa Bezpečnost má zelenou spojené s odměnou 100 tisíc korun. „Amplla povyšuje nezajímavý bezpečnostní prvek na promyšlenou a elegantní dekoraci, po které člověk touží. Rádi podporujeme chytré inovace, které chrání životy a zdraví,“ uvedl Jindřich Skrip, ředitel úseku marketingu a komunikace v pojišťovně Kooperativa.
Celkové třetí místo a cenu týdeníku Ekonom v podobě právního poradenství si ze slavnostního večera odnesla Zuzana Ambrožová se střešním systémem Nebesys. Zvenku je k nerozeznání od tradiční krytiny, ale propouští světlo, takže dokáže spojit soukromí s prosvětleným interiérem i nádhernými výhledy. Navíc účinně stíní, pohlcuje hluk i prach a může například ohřívat vodu.
„Začínající čeští podnikatelé se pouští do stále náročnějších oblastí jako je genetika, medicína nebo výroba sofistikovaného hardware. Přesto dokáží rychle dosáhnout působivých výsledků. Vidíme týmy, které už po roce nebo dvou generují milionové příjmy, obsazují zahraniční trhy a získávají prestižní ocenění nebo vysoké investice,“ popisuje Martin Kešner, zakladatel soutěže Vodafone Nápad roku.
Finalisté 16. ročníku Vodafone Nápad roku
Globální ambice a vyspělé technologie
Zvláštní cenou Huawei Startup roku byl odměněn celkově pátý Floxgen Pavla Wimmera. Služba usnadňuje výzkumníkům, laboratořím a lékařům zpracování velkého množství dat a následně umožňuje například vizuálně zkoumat svá genetická data nebo je interpretovat pomocí AI. Celý tým čeká týdenní technologická expedice do čínského Shenzenu.
Před ním se na čtvrtém místě umístila Posedla, první výrobce 3D tištěných cyklistických sedel na míru, která si již objednali jezdci z 26 zemí. Ocenění Profinit Technologický projekt roku pak získal William Jalloul s projektem Flowpay, který – opět s pomocí AI – zajišťuje bleskové provozní úvěry firmám z e-commerce či gastronomie.
„Mladé české firmy mají nejen dobré nápady, ale i vyspělé technologie. Třeba umělou inteligenci využívalo 22 ze 30 semifinálových projektů letošního ročníku soutěže. Každý rok v ní nacházíme špičkové produkty a služby, které můžeme hrdě nabízet našim zákazníkům a partnerům po celém světě,“ uvedla Viktoria Korabelnikova, ředitelka internetu věcí ve Vodafone Česká republika.
Dále čtěte
- Nebesys: Jak se podívat skrz střechu z tašek až do nebe
- Cíl: Aby rakovina tlustého střeva vůbec nepropukla
- Navigace k předcházení nemocem. Start‑up pomáhá žít život, který stojí za to žít
- Česká firma slibuje rychlou analýzu genetických dat. Zachrání to životy
- Aby zadek nebolel. Firma Posedla vyrábí unikátní cyklistická sedla na míru
Nejstarší startupová soutěž v ČR
Během 16 ročníků prošlo soutěží Vodafone Nápad roku již 2382 českých a slovenských projektů, které získaly investice za bezmála 400 milionů korun. Kromě již zmíněných benefitů dostávají finálové týmy také pozvánku na speciální Mentoring day. Během něj mohou zakladatelé využít konzultace zdarma od více než 20 odborníků, kteří jim poskytují zpětnou vazbu, pomáhají s nastavením strategie růstu a radí s výzvami ve vývoji produktu, škálování nebo obchodu.
Porota složená ze zkušených podnikatelů, investorů a expertů z různých oborů při hodnocení zohledňuje řadu kritérií: osobnost a podnikatelské dovednosti zakladatelů, schopnost týmu efektivně spolupracovat, dosavadní růst projektu a jeho úspěchy, jedinečnost produktu, potenciální velikost trhu a v neposlední řadě i ambice a zahraniční potenciál.
Soutěže se může zúčastnit jakákoliv firma mladší dvou let a jejím cílem je nejen objevovat další revoluční projekty, ale také mladé podnikatele vzdělávat, podporovat v jejich rozvoji a těm nejlepším pomoci s uvedením na trh a expanzí prostřednictvím investic, mentoringu, hledání obchodních partnerů či medializace.