Máloco dokáže otrávit cyklistovi náladu tak jako rozbolavělý zadek. Nejčastější příčinou nepříjemných pocitů a otlačenin je nevyhovující sedlo, které přiškrcuje tok krve. S řešením tohoto (doslova) palčivě bolestivého problému přišla firma Posedla ze severočeského Varnsdorfu. Jako jediná na světě vyrábí 3D tištěná cyklistická sedla na míru: Joyseat.

Dnes na nich jezdí cyklisté v 30 zemích světa. Nejvíce v Česku, ale v závěsu jsou trhy jako USA, Velká Británie či Německo. Firma má v současnosti 15 zaměstnanců a blízkých spolupracovníků. Během 12 měsíců od spuštění prodejů v květnu 2022 činil její hrubý roční obrat 3,5 milionu korun. Jak říká jeden ze dvou zakladatelů Jiří Dužár, do budoucího roku by chtěli tuto částku zečtyřnásobit.

S unikátním nápadem se Posedla probojovala mezi dvanáct finalistů soutěže Vodafone Nápad roku.

Kamarádi z gymplu

Zakladatelé Jiří Dužár a Martin Řípa se znají již od mládí, od roku 1998, kdy společně usedli do lavic na gymnáziu ve Varnsdorfu. Po maturitě šli oba studovat na vysokou školu geografii, pak se ale jejich cesty na nějakou dobu rozdělily. Dužár začal pracovat ve Spojených státech pro agenturu CzechTourism, Řípa pro změnu nejprve v Praze a poté v jihovýchodní Asii budoval agenturu pro výzkum trhu.

Nápad na společný byznys dostali před třemi lety, během pandemie covidu‑19, kdy se vrátili do Česka a měli čas se věnovat další společné vášni – cyklistice. Jelikož bylo tehdy všechno zavřené, trávili na kole mnohem více času než kdy dříve. „Když jsme si poněkolikáté chladili sedací partie v horském potůčku a přemýšleli, jak se donutíme znovu usednout do sedla, napadlo nás: musí přece existovat lepší způsob než si vybírat z několika konfekčních variant sedel a doufat, že některé z nich sedne. Budeme vyrábět sedla na míru,“ vzpomíná Dužár.

Ze zkušenosti ví, že každý jezdec potřebuje mít sedlo jinak zahnuté, jinak dlouhé a jinak tvrdé. To je nárok, jaký velcí výrobci podle něj nikdy konvenčními metodami nezvládnou uspokojit. Posedla se proto rozhodla vyprodukovat každé sedlo až na základě individuální objednávky.

Joyseat se vyrábí na základě přesné rozteče sedacích kostí jezdce, což se měří pomocí paměťové pěny. Pak se sedlo dále přizpůsobuje parametrům jezdce. „Měníme geometrii a tuhost jednotlivých částí sedla. Například výkonnostní jezdec bude mít plošší a tužší sedlo, naopak rekreační cyklista bude mít větší zakřivení a měkčí polstrování,“ vysvětluje Dužár.

Než se s parťákem rozhodli pro 3D tisk, experimentovali s různými typy pěny. Jak se ale ukázalo, takto vyrobená cyklistická sedla se po určité době „oseděla“. Pak se jim ale povedlo uspět v PrusaLab hardware akcelerátoru českého průkopníka 3D tisku Josefa Průši. Mezi devadesáti přihlášenými projekty se jim podařilo dostat se až do finální trojice. Tento úspěch jim přinesl první finanční prostředky, s jejichž pomocí se do výroby sedel na míru pomocí 3D tisku pustili.

„Tisk na průmyslové 3D tiskárně byl jedinou technologií, která nám pomohla produkt dotáhnout do finální podoby a umožňuje nám vyrábět originální sedla pro větší množství zákazníků. Navíc se pod zadkem díky své struktuře cyklistické sedlo chová mnohem lépe a déle vydrží,“ vysvětluje Dužár.

Jejich nápad nakonec Průšu zaujal do té míry, že Posedla podpořil částkou 15 milionů a získal za ně dvacetiprocentní podíl ve společnosti. Jak ale Dužár vzpomíná, přesvědčit jej k investici nebylo nijak snadné.

Joyseat se vyrábí na základě rozteče sedacích kostí jezdce. Měří se pomocí paměťové pěny. Pak se sedlo upravuje podle parametrů jezdce.

„Prošli jsme úspěšně jeho akcelerátorem, ale námluvy trvaly skoro tři čtvrtě roku. Reportovali jsme náš progres a až po tom, co bylo viditelné, že se náš produkt posouvá, jsme si podali ruku,“ říká Dužár. Pochvaluje si, že díky Průšovi může firma fungovat na základě dlouhodobé vize obou zakladatelů.

„Nechceme vybudovat firmu, ze které za pět let odejdeme, a proto je pro nás ideální scénář mít sólo investora z příbuzného odvětví. Spolupráce nám dává smysl nejen díky kontaktům, ale i kompetencím,“ vysvětluje Dužár.

Vyrobit sedlo není žádná… legrace

Jak sami tvůrci sedla přiznávají, kdyby věděli, co všechno je na jejich podnikatelské cestě čeká, dost možná by se na ni nikdy nevypravili. K výrobě sedla je totiž nutné získat a následně zpracovat obrovské množství dat.

Zájemce o jejich sedlo musí například uvést svou cyklistickou disciplínu. Tedy zda jezdí na silnici, nebo spíše v terénu, případně jestli střídá obě prostředí. Poté mu firma pošle speciální lepenkovou krabici s nápisem „Smiling Butt Kit“. Uvnitř je pěnový blok, do kterého se jezdec posadí. Výsledný otisk je pak zapotřebí nafotit z několika úhlů a snímek poslat zpět do firmy Posedla.

Zákazník pak vyplní dotazník, v němž jezdec uvede například tělesné míry, váhu, výšku, průměrné ujeté kilometry za rok, ale třeba i to, jakou zaujímá na kole polohu. Když Posedla získají všechna potřebná data, vytvoří pomocí algoritmu návrh sedla, který je určen pro 3D tiskárnu.

I když je jejich podnikatelský příběh zatím úspěšný, ani jim se nevyhnuly problémy. Když se letos stěhovali do větších prostor, nezvládali kompletovat všechny objednávky v původním termínu dodání. Někteří zákazníci tak dostávali svá sedla se zpožděním i několika týdnů. Dužár vypráví, že všem s kolegou osobně volali a psali, aby jim vysvětlili situaci.

„Hodně jsme se z toho poučili a produkční kapacitu teď máme navýšenou. Určitě nám tyhle zkušenosti pomůžou v dalším růstu. I díky této situaci by se nám do konce třetího čtvrtletí letošního roku mělo podařit snížit datum dodání produktu ze současných šesti až osmi týdnů na tři až pět týdnů,“ říká Dužár.

Jak dodává, produkce jeho společnosti nemusí zůstat pouze u sedel. „Hodně nás zajímají další kontaktní body na kole. K sedlům by co nejdřív měly přibýt i personalizované gripy na řídítka. Chystáme i další cyklistické doplňky ve spolupráci s dalšími značkami,“ vysvětluje. Dál chtějí inovovat i samotné sedlo, připravují pro něj například alternativní design, aby se hodilo i pro triatlon nebo časovku. 

Související