Česko, měřeno podílem na HDP zůstává jednou z nejprůmyslovějších zemí světa. Podíl na tom stále mají firmy s tradičními a doma i ve světě známými značkami vzniklé za Rakouska‑Uherska, meziválečné republiky nebo také v dobách socialismu.
Podle Stephena P. Smitha, šéfa organizace Superbrands, která po celém světě firemní značky hodnotí, je důležitou součástí obchodního úspěchu to, jak podniky připomínají svoji historii a co jejich zaměstnanci už dokázali. Proto se podíváme do minulosti některých českých podniků a odpovíme na otázku: Jak se jim podařilo obstát při obnově kapitalismu?
S okřídleným šípem do světa
Českou superznačkou je Škoda Auto, v polistopadové historii dlouhodobě největší domácí firma podle tržeb, jeden z nejdůležitějších zaměstnavatelů a hlavní exportér. Je jí už 130 let – v roce 1895 její předchůdkyni založili Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi jako továrnu na výrobu jízdních kol. O deset let později představila svůj automobil a pak se přeměnila na akciovou společnost.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Josef Pravec
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.




