Průmyslová revoluce byla v Česku v 19. století spojena se jmény několika úspěšných podnikatelů, kteří dokázali v pravý čas rozvinout nové průmyslové obory. Takovým byl i pražský Němec František, nebo spíše Franz Ringhoffer. Po zkušenostech získaných v západní Evropě vytušil, co obnáší železnice a jaké příležitosti přináší pro velkoryse pojatý byznys.

Jeho pražský podnik, který později v podobě mohutného a neustále se rozrůstajícího koncernu dál rozvíjeli jeho dědicové, se po několika desetiletích stal největším výrobcem železničních vagonů na světě.

Vagony z Prahy

Předkové Františka Ringhoffera přišli do Čech z Uher. V Praze si nejprve zřídili kovárnu, která se proměnila v kotlárnu. Po léta dodávali vybavení pro cukrovary a lihovary a dokázali nevelkou firmu vymanit ze svazujících cechovních předpisů.

Františkovi, který vystudoval pražskou polytechniku, učarovala železnice, jež se právě v monarchii začínala po vzoru vyspělejších západních zemí budovat. V době jeho dospívání – ve čtyřicátých letech 19. století – dorazila až do Prahy, a navíc ji poznal v západních zemích, kam v roce 1837 vyrazil na zkušenou.

Nejel tam jako chudý tovaryš, ale jako vážený návštěvník, který se od místní honorace nechal zvát na obědy a plesy. Hlavní pozornost v Německu, Belgii i Francii ovšem věnoval továrnám. Nejvíce ho zajímaly v tehdejší nejvyspělejší zemi světa, ve Velké Británii. Tam však byli místní podnikatelé vůči zvídavému cizinci vstřícní nejméně, protože se obávali průmyslové špionáže.

I tak načerpal mnoho cenných poznatků, a když se po smrti otce stal hlavou rodiny, přenesl podnik z Nového Města do Smíchova a vsadil na výrobu nákladních železničních vagonů. Plány na jejich konstrukci koupil od anglických inženýrů a prvních deset jich prodal rakouské Jižní státní dráze. Podle historika Milana Hlavačky stanovil dlouhodobý program, jakýsi byznysplán, a dokázal odhadnout vývoj na trhu na desítky let dopředu.

Lukrativní byznys

Výroba vagonů ale byla přirozenou součástí obecnějšího trendu rozvoje domácího strojírenství. To v první fázi bylo zaměřeno na produkci textilních strojů v nevelkých dílnách, kde si ještě práce podržela řemeslný charakter. V padesátých letech už začaly dominovat velké strojírenské podniky, které se specializovaly na potřeby železnice. Ty do té doby uspokojoval dovoz z vyspělých zemí západní Evropy. Lokomotivy se dovážely z Velké Británie i USA a až později se začaly vyrábět ve firmách kolem Vídně. I první vagony se sestavovaly hlavně z britských součástí. Nakonec pracovalo v Rakousku pro dráhu jedenáct strojírenských provozů. V českých zemích kromě Ringhofferova závodu ještě tři: Packova dílna v Praze‑Karlíně a strojírny v Opavě a Sobotíně.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67092650-frantisek-ringhoffer-zeleznicni-vagony-z-prahy-pro-celou-monarchii