V Česku nepůsobí mnoho firem, které je možné označit za hlavní lídry ve svém oboru. Takové, jež dominují světovému trhu a udávají jeho směřování. Jednou z mála výjimek je brněnská společnost Balóny Kubíček, která patří mezi tři největší výrobce horkovzdušných balonů na světě. Letos jich plánuje vyrobit rekordních 150 kusů, zatímco loni to bylo 132 a předloni 114. Srovnatelných počtů dosahují jen britská Cameron Balloons a španělská Ultramagic; ostatní výrobci jsou daleko za nimi.
Celkově už firma Balóny Kubíček, která vznikla v roce 1990, prodala zhruba dva tisíce balonů. „Nyní nás limituje zejména nedostatek manuálních pracovníků,“ podotýká spolumajitel a syn zakladatele Petr Kubíček. Podle jeho slov podnik v současné době kvůli absenci lidí nedokáže uspokojit až pětinu zájemců. Výrazný růst poptávky v Evropě a USA přičítá podnikatel pandemii, jež omezila cestování mezi kontinenty. Mnozí lidé, kteří by jinak vyrazili na exotickou dovolenou, zůstali doma, ale přitom si stejně chtěli dopřát zážitky, mezi něž patří i vzduchoplavba.
Od ostatních výrobců balonů se brněnský podnik odlišuje především tím, že si sám, respektive prostřednictvím sesterské firmy Textil Kubíček, vyvíjí a vyrábí neprodyšnou tkaninu pro plášť obalu. „To nám poskytuje výhodu, protože žádný konkurent si látku sám nevyrábí, všichni ji musí nakupovat,“ zdůrazňuje Petr Kubíček, dvojnásobný mistr republiky v balonovém létání.
Víte, že…
Předplatitelé mají i řadu dalších výhod
- nezobrazují se jim reklamy
- mohou odemknout obsah kamarádům
- mohou prohlížet online archiv