Býval to běžný obrázek. Na dveřích hospody nebo restaurace ještě před vstupem dovnitř upozorňovala hosty cedulka, že podnik nepřijímá karty. V poslední době se však trend obrací a gastro podniky, včetně například stánkařů na kulturních akcích, nabízejí hned několik možností, jak zaplatit bezhotovostně.

Současný trend potvrdil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. „Dál poroste podíl digitálních plateb, a to včetně venkovských hospod a různých stánků s občerstvením,“ řekl pro HN. Doplnil, že v rychle rostoucím podílu digitálních plateb dominuje platba přes QR kódy. A to díky možnosti načíst je a zaplatit přes ně rovnou třeba od stolu v restauraci.

Hospodští a restauratéři mají k dispozici tři nejčastější metody bezhotovostních plateb. Jednak je to klasická platba kartou. I v tomto případě je znatelný odklon od klasických plastových kartiček k mobilům, chytrým hodinkám nebo prstýnkům s vestavěným čipem.

Nevýhodou pro obchodníka je poplatek poskytovateli karty, který se pohybuje v řádu desetin procenta z účtované částky až po nižší jednotky procent.

Poskytovatel nejrozšířenějšího platebního systému pro gastro podniky Dotykačka na průzkumu mezi devíti tisíci uživatelů uvádí, že zatímco v roce 2019 bralo karty 29 procent hospod či restaurací, nyní jsou to téměř tři čtvrtiny podniků. „Nejvíce fandí bezhotovostním platbám kavárny, bistra a hotelové bary, restaurace jsou na průměru,“ uvedl pro HN ředitel tržního a datového výzkumu Dotykačky Vladimír Sirotek. Pod průměrem se podle něj drží kiosky, noční kluby a venkovské hospody.

Zájem o platby přes QR kód roste

Druhou cestou je platba z účtu na účet prostřednictvím takzvaného QR kódu. Využívají ji zejména menší obchodníci, například pouliční stánkaři, kteří chtějí ušetřit za poplatky při platbě kartou. Zákazník si však musí otevřít v mobilu své internetové bankovnictví, načíst QR kód, který má prodejce vytištěný nebo ho zobrazí na mobilu. Platba z účtu na účet je pak zcela bez poplatku, ale nikoliv bez rizika pro zákazníka. „Může být snadno zneužitelná,“ uvedl Sirotek s tím, že zákazník nevidí, komu vlastně platí.

Třetí možnost kombinuje oba způsoby. Tedy platbu kartou, ale prostřednictvím QR kódu načteného do mobilní aplikace. V Česku je nejrozšířenější Qerko, které hlásí 1,6 milionu uživatelů. Ti si jednoduše naskenují do mobilu QR kód, jenž bývá k dispozici na rohu stolu. Následně si zákazník v aplikace zvolí, co chce zaplatit, a může odejít, aniž by musel čekat, až k němu přijde účtující číšník. „Obliba této metody roste kvůli pohodlí, během vteřiny zaplatíte oběd a můžete se vrátit do kanceláře,“ uvedl ředitel společnosti Qerko Lukáš Kovač.

Nevýhodou pro obchodníka je, že musí platit hned dvě provize z každé transakce. Jednu poskytovateli platební karty a druhou Qerku, byť obě v jednom poplatku. Podle Kovače je to přesto pro majitele podniku výhodnější. „Odbaví více hostů a díky tomu i více vydělají,“ popsal Kovač. Připomněl také personální nouzi v gastro sektoru, kdy je zejména ve špice pro majitele restaurace výhodné, když se lidé odbaví sami. „Nechcete přes obědy zaměstnávat jednoho číšníka jenom tím, že obíhá stoly a kasíruje,“ řekl.

V některých pražských restauracích tak podle něj dosahují platby přes Qerko 70 procent tržeb během obědů. Celkově pak v podnicích preferuje platbu QR kódem téměř polovina zákazníků, což obnáší 13procentní meziroční nárůst elektronických plateb. 

Elektronické platby pomáhají tržbám

To je podle Kovače jen jeden z důvodů, proč začali majitelé restaurací a hospod sundávat ze dveří cedulky, že přijímají jen hotovost. Další je, že se odmítáním moderních metod připravovali o příjmy. Podle něj podniky, které začnou brát karty, hlásí nárůst tržeb v průměru o 15 až 20 procent. „Průměrná útrata hostů je při platbě kartou nebo mobilem o 10 až 15 procent vyšší než při platbě hotovostí,“ řekl.

Podobná čísla uvádí také Sirotek z Dotykačky. Měření podle něj ukázala, že podnikům, které začnou přijímat karty, se navýší počet zákazníků zhruba o čtvrtinu. „Stejně tak jim stoupnou i tržby v průměru o 27 procent,“ řekl.

Nárůst tržeb potvrzuje i majitel pražské restaurace Na Květnici Tomáš Procházka. Ten však mírní představy, že třeba zavedení QR aplikace automaticky zvedá tržby o desítky procent. „Stačí vám však i méně personálu, takže v době, kdy v gastro segmentu nejsou lidi, vám to šetří jednu servírku na place,“ popsal Procházka. Stávající personál se tak může více věnovat hostům. „Což následně přináší vyšší tržby,“ dodal majitel restaurace.

Už navíc ani neplatí argument, že při elektronické platbě získá obsluha menší spropitné. Právě QR platby prostřednictvím mobilní aplikace jsou cestou ke štědřejší odměně za poskytnuté služby. „U QR plateb je vyšší v průměru o 20 až 30 procent oproti terminálu,“ doplnil Kovač.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67788260-restaurace-meni-zvyky-misto-hotovosti-preferuji-karty-nebo-qr-platby-usetri-lidi-a-zvysuje-jim-to-trzby  

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.