Každý, kdo viděl film The Social Network, zná příběh Marka Zuckerberga a Eduarda Saverina. Oba se potkali na Harvardu, stali se z nich dobří přátelé, a jelikož byl Saverin poměrně movitý, pomohl Zuckerbergovi financovat start jeho firmy, která dostala jméno Facebook. Záhy se ale mezi oběma rozjely spory o směřování společnosti, Saverin prý navíc minimálně komunikoval, a zatímco Facebook se rozjížděl v Silicon Valley, poflakoval se po New Yorku. Zuckerberg se proto rozhodl, že si to s parťákem vyřídí. Založil druhou firmu, která Facebook koupila, a nově přerozdělil vlastnictví tak, že se Saverinův podíl z 34 procent propadl na hodnotu irelevantní pro vliv na vedení. Následovaly právní tahanice, které nakonec skončily mimosoudní dohodou.
Podobných příběhů nesvárů a podnikatelských rozchodů je v dějinách mnoho. Je to podobné jako v mezilidských partnerských vztazích, i v těch byznysových to občas končí rozvodem. Jenže zatímco třeba v Česku se takto rozpadne každé druhé manželství, byznysová partnerství jsou podle jedné studie ještě daleko křehčí – rozhádá se jich na 80 procent.
Proto jsme se v tomhle čísle Ekonomu podívali na to, co by měli podnikatelé dělat, aby se na podobný scénář co nejlépe připravili. Protože, co si budeme povídat, tak jako v běžném manželství trpí rozvodem nejvíc dítě, v tom podnikatelském na něj může nejvíc doplatit firma.
Přeji pěkné čtení.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.