K žádné jiné potravině nemají Češi tak emocionální vztah jako k pivu. Popravdě řečeno, k máločemu jinému mají Češi tak silný vztah. Vyplývá to možná z úlohy, jakou tenhle nápoj v naší historii hrál. Dějiny pití a výroba piva v Čechách jsou staré přes tisíc let. Jak oblíbeným nápojem našich dávných předků bylo, ostatně naznačuje jeho samotný název, odvozený od slova pít. Pivo zřejmě původně znamenalo prostě „to, co slouží k pití“.

Jak v jednom svém textu píše historik Petr Čornej: „Krčemné posezení u piva do značné míry suplovalo roli kazatelny, neexistujících masmédií a… vědeckých sympozií.“ S hospodským prostředím byly velmi těsně spjaty i počátky českého obrození. Hospody dlouho sloužily jako takřka jediná česká společenská střediska, byly jedním z mála veřejných míst, která nabízela prostor pro komunikaci v češtině, k šíření rozvíjející se české kultury a národních citů. Proto se také staly hlavními středisky scházení vlastenců a obroditelů. S trochou nadsázky se dá říct, že pivo se tehdy vedle jazyka a historie stalo dalším konstitutivním prvkem vlastenecké ideologie.

Související

Do značné míry to ostatně platí dodnes. Když mají Češi říct, co je pro jejich národ typické a na co jsou hrdí, málokdo zapomene zmínit právě pivo. Obliba tohoto nápoje se koneckonců odráží i v tom, že je u nás v přepočtu na počet obyvatel jedna z nejhustších sítí minipivovarů na světě. A právě o nich je hlavní téma tohoto dvojčísla.

Na závěr upozornění, příští týden Ekonom nevychází, na jeho další vydání se můžete těšit 10. srpna.

Přeji pěkné čtení.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67228330-pivo-zakladni-kamen-ceskeho-vlastenectvi