1. Čína začala obcházet Rusko po železnici

Čína a Kazachstán zahájily provoz na nové železniční trase, která umožňuje při přepravě nákladů do Evropy obejít Rusko. Vede přes Turkmenistán, Kazachstán, Írán a Turecko. První vlak byl vypraven z Čcheng‑tu na jihozápadě Číny do Lodže.
Očekávaná doba přepravy činí podle kazachstánských drah KTŽ 40 dní. Nový koridor se vyrovná tradičnímu, který vede přes Rusko a Bělorusko. Po začátku války tudy některé společnosti přestaly zboží posílat.
Čína současně rozvíjí další dva železniční projekty za miliardy dolarů přes postsovětské středoasijské státy. Transkaspická trasa povede přes Kazachstán, Kaspické moře, Ázerbájdžán a Gruzii, další dráha zamíří přes Kyrgyzstán a Uzbekistán ke Kaspickému moři, odkud by se náklad přepravoval opět přes Turecko do Evropy. Zde se počítá také s napojením na železnice zemí Perského zálivu.
Rusko není podle komentářů projektem nadšeno, ale nemůže proti němu vystoupit, aby nenarušilo obchod s Čínou.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



