1. Čína začala obcházet Rusko po železnici

Čína a Kazachstán zahájily provoz na nové železniční trase, která umožňuje při přepravě nákladů do Evropy obejít Rusko. Vede přes Turkmenistán, Kazachstán, Írán a Turecko. První vlak byl vypraven z Čcheng‑tu na jihozápadě Číny do Lodže.
Očekávaná doba přepravy činí podle kazachstánských drah KTŽ 40 dní. Nový koridor se vyrovná tradičnímu, který vede přes Rusko a Bělorusko. Po začátku války tudy některé společnosti přestaly zboží posílat.
Čína současně rozvíjí další dva železniční projekty za miliardy dolarů přes postsovětské středoasijské státy. Transkaspická trasa povede přes Kazachstán, Kaspické moře, Ázerbájdžán a Gruzii, další dráha zamíří přes Kyrgyzstán a Uzbekistán ke Kaspickému moři, odkud by se náklad přepravoval opět přes Turecko do Evropy. Zde se počítá také s napojením na železnice zemí Perského zálivu.
Rusko není podle komentářů projektem nadšeno, ale nemůže proti němu vystoupit, aby nenarušilo obchod s Čínou.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později