Když v roce 2011 odcházela na rodičovskou dovolenou, měla měsíční mzdu 25 tisíc hrubého, k tomu pět tisíc na osobním ohodnocení. Když se po sedmi letech a dvou dětech vrátila do práce, dostala stejnou základní mzdu bez prémií, protože je ve firmě mezitím přestali dávat. V období, kdy nepracovala, vzrostla průměrná mzda v Česku skoro o 33 procent. Jí se podařilo vyjednat nárůst pouze o dvacet procent, a to až půl roku po nástupu.
Jde o reálný příběh a zobrazuje častou praxi na domácím pracovním trhu. Rozdíl v odměňování mužů a žen je nyní v Česku v průměru na 16 procentech. Nejvíc se na tom podílí popsaná fáze kariérního cyklu, kdy se ženy starají o děti. Tehdy a těsně potom, od 35 do 50 let, je takzvaný gender pay gap dokonce mezi 20 a 23 procenty.
Dorovnání mzdy po návratu z rodičovské zpět do práce, zohledňujícího inflaci a obecný růst mezd, se podle kvalifikovaného názoru dočká maximálně 10 procent zaměstnanců. Operuje s tím Českomoravská konfederace odborových svazů. „Statistiku na to ale nemáme, jedná se o expertní odhad,“ říká Jiří Vaňásek, vedoucí socioekonomického oddělení ČMKOS.
Praxi běžnou u zbylých asi 90 procent potvrzují i Dalibor Holý z Českého statistického úřadu, který se věnuje tématům pracovního trhu a rovných příležitostí, a expertka na rovné odměňování z ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) Lenka Simerská. Ta popisuje, že návrat žen po mateřské se rovná nástupu do nové práce: „Velmi často jsou jim vynulovány různé bonusové složky a ony se na ně musí dostávat znovu.“
Indexací mezd předchází firma rozčarování žen, že je nechala pobírat méně než ostatní. Naštvané odcházejí a nábor nové síly stojí peníze.
K dorovnání mzdových rozdílů po mateřské pauze je možné použít indexaci. Obecně se pod ní rozumí automatické zvyšování nějaké částky o inflaci, zde jde o průběžné „kopírování“ růstu mezd v dané firmě. Řada pracovníků v odděleních lidských zdrojů tento nástroj nezná, není tématem HR konferencí ani diskusí personalistů. Naopak po jeho zavedení volají odbory, zvlášť s ohledem na aktuální růst inflace, a zabývá se jím i MPSV, kde připravili akční plán. Jeho přijetí se ale kvůli personálním změnám na ministerstvu zdrželo. Indexaci používá v Česku nemnoho firem, například Valeo, Bosch Diesel, THK Dačice, Logit Pobořany, Tesco nebo Moneta Money Bank.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později