Komunikuje tu navzájem téměř pětina Čechů, všichni mají vyšší vzdělání i příjem přesahující průměr internetové populace. Většina z nich je v produktivním věku 25 až 55 a víc než polovina v manažerských pozicích, přičemž zbytek na ně aspiruje. LinkedIn je sociální síť, kde lidé vystupují a propojují se na základě svého oboru, pozice nebo příslušnosti k firmě, pro kterou pracují. Proto zde jen výjimečně kolují fotky obědů, rodin a dovolených a není tu tolik vyhraněných diskusí. Nepřátelská reakce na nějaký status by se mohla rovnat profesionální sebevraždě. Není tu ani tolik falešných profilů jako na jiných sítích, proto je LinkedIn vnímán jako nejserióznější. A česká část od začátku koronakrize roste.

Původně tu lidé hledali práci nebo firmy vhodné kandidáty. To s pandemií ustoupilo do pozadí (na rozdíl od evropských zemí). Nejčastější důvod, proč zde nyní být, je už byznys, přímý nebo nepřímý. „Pro B2B je to nejdůležitější sociální síť,“ říká Jiří Jambor, spoluzakladatel společnosti Future Sales, která pomáhá firmám podporovat byznys prostřednictvím sociálních sítí. Najít obchodní spojení i třeba v úzce specializovaných oborech je tu snazší než kdekoliv jinde. „Když se lidé na začátku pandemie vůbec nemohli potkávat, byla tato síť jedním z mála zdrojů nových kontaktů. To je také důvod, proč rostla aktivita během prvních fází pandemie a mírně klesla v těch dalších, kdy už nebylo setkání tak nemožné,“ dodává Jambor.

Co však zůstalo, je růst počtu firemních profilů. Předloni to bylo o sedm, loni o osm tisíc. Adam Zbiejczuk, jenž pod značkou Influencer.cz radí firmám s jejich firemními profily i profily zaměstnanců, říká: „Je tu relevantní publikum a je možné oslovit velké množství lidí i bez investic do reklamy.“ Firmám s mnoha zaměstnanci se to vyplatí i proto, že každý z nich si tu svou zapíše a ona se stává automaticky jeho sledujícím. „Pro menší společnosti je výhodnější, aby zaměstnance zapojily do komunikace svých sdělení. Společně mohou mít větší dosah, než jaký vygenerují příspěvky na firemním profilu,“ vysvětluje Zbiejczuk.

Počet profilů českých firem na LinkedInu

Zlatým dolem pro firemní komunikaci na LinkedInu jsou profily ředitelů. Je běžné, že mají vyšší sledovanost než firmy samotné. Například Česká spořitelna má skoro 43 tisíc sledujících, ale příspěvky jejího ředitele Tomáše Salomona vidí v průměru 142 tisíc lidí měsíčně. Ještě výraznější rozdíl je u Škody Auto, která má 96 tisíc sledujících, ovšem to, co píše ředitel Thomas Schäfer, zhlédne měsíčně 584 tisíc lidí. Šéfům s aktivitou na síti pomáhají další lidé. Některým profil vedou celý, jiným radí, co dělat, aby příspěvky korespondovaly s tím, co potřebuje sdělit firma. Aktuálně nejsledovanější špičkový manažer Schäfer je v českém žebříčku dočasným hostem – přišel až v srpnu 2020 a vedení Škody Auto po dvou letech opustí, povede celý koncern Volkswagen. Při své kariérní cestě různými zeměmi nabral tisíce sledujících a pro české lídry může být „linkedinovým vzorem“. Unikátní je v tom, že zveřejňuje příspěvky s precizním vizuálním obsahem v denní frekvenci, která je na síti málokdy viděná. Umožňuje mu to podpora útvaru komunikace společnosti, s jehož zástupci se setkává pravidelně na redakčních schůzkách nebo on‑line a témata vybírají podle strategického významu. Komentáře, reakce a osobní zprávy píše většinou sám.

Profily ředitelů jsou pro firemní komunikaci zlatým dolem. A je tu prostor pro růst, neboť většina majitelů profilů je zatím pasivní.

Salomon spolupracuje na svém profilu s komunikačním týmem a mluvčím, budovat vlastní značku mu prý není úplně vlastní. „Když jsem na sklonku roku 2019 na LinkedInu a také na Twitteru začal vystupovat aktivně, bral jsem to jako svého druhu službu spořitelně. Takže moje komunikace od počátku vznikala ve spolupráci s kolegy přirozeně. V zásadě jsme jen rozšířili předcházející spolupráci v oblasti tradičních médií. Dohoda nad konkrétními posty je hektičtější a někdy se odehrává spíše v řádu minut než hodin nebo dní,“ svěřil Salomon týdeníku Ekonom.

Druhá nejsledovanější ředitelka na českém LinkedInu Simona Kijonková, šéfka Packeta Group a jediná žena v první dvacítce, si naopak všechno na sociálních sítích spravuje sama kvůli autentičnosti. Užívá si možnosti zveřejňovat cokoliv v takové podobě, jak to cítí. Bez dodatečných úprav, se kterými vycházejí v médiích její rozhovory.

Český LinkedIn 2022

„Schäfer a Kijonková na profilech systematicky pracují a neustále zvětšují síť kontaktů,“ říká Jambor, jehož Future Sales žebříček vytvořila. „Mezi nejsledovanějšími řediteli se objevila spousta lidí, kteří v něm před půl rokem nebyli, nebo byli níž. Například Salomon byl vloni devátý. Skok způsobila povedená kampaň spořitelny k 17. listopadu.“

Český Linkedln žije a ještě poroste. „Lidé vědí, jak na zdejší algoritmus, tedy kdy a jak často příspěvky zveřejňovat, a dokážou být v obsahu autentičtí. A těch, kteří píší na zeď nebo se zapojují v komentářích, jsou pořád jen 2,5 procenta, zbytek jen pasivně sleduje,“ říká Jambor.