Politická reklama na míru bude v celé Evropské unii od roku 2024 jasně vymezena, pokud Evropská komise prosadí příslušnou legislativu. Má zabránit opakování takové manipulace, s jejíž pomocí britská datová společnost Cambridge Analytica usnadnila cílenou reklamou v roce 2016 zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA. Bude zakázáno stavět strategie mířící na konkrétní skupiny lidí, o nichž budou kampaně sbírat osobní data týkající se jejich původu, náboženského vyznání, zdravotního stavu či sexuální orientace. Nová pravidla umožní takovou politickou reklamu jen ve chvíli, kdy s jejím přijímáním dotčená osoba vydá předem souhlas.
Podle Zdeňka Kučery, advokáta a vedoucího sekce práva ICT Centra právních dovedností Právnické fakulty Univerzity Karlovy, se tím rozšiřuje už nastoupený trend. Na provozovatele platforem profitujících z obsahu, který šíří, dopadá řada nových povinností. „Obecně je tato tendence pochopitelná, nicméně dopady nových povinností nesmí zásadně ohrožovat jejich fungování a rozvoj. Často jde právě o platformy, které vytvářejí dynamiku internetového prostředí,“ řekl Kučera týdeníku Ekonom.
Chystaná pravidla se podle Michala Nulíčka z advokátní kanceláře Rowan Legal dotknou všech článků produkčního řetězce pro politickou reklamu na internetu. Od politických stran a subjektů organizujících kampaně přes PR a reklamní agentury až po on‑line platformy, na nichž se reklama má zobrazovat. A dotknou se i influencerů.
„Nepůjde jen o velké hráče typu Facebooku, ale i o řadu technologických společností, které se zabývají dílčími částmi cílení reklamy na voliče, jako jsou mediální domy nebo provozovatelé aukcí reklamního prostoru v reálném čase,“ upřesňuje Kučera. Evropská komise podle něj vykročila také proti šíření takzvaných fake news. V některých unijních státech už taková opatření zavedli, například v Německu byl přijat zákon přikazující provozovatelům velkých sociálních sítí neprodleně mazat protiprávní obsah.
Jde zároveň o vyrovnávání podmínek v širším kontextu. Zprostředkovatelé cílené politické reklamy v režimu on‑line mají momentálně daleko volnější prostor než televizní a rozhlasové společnosti podřízené přísné národní legislativě. A současně běží – ve výkladu advokáta Nulíčka – o jakousi právní nadstavbu pravidel zahrnutých již v obecném aktu o digitálních službách známém pod zkratkou DSA. Ten se již v unii projednává.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Josef Pravec
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



