Začátkem června zazvonil Jánu Ilavskému telefon. Ze sluchátka se ozval zaměstnanec firmy Apple a prosil o zaslání fotografií z doby, kdy Ilavský tvořil svou hru pro chytré telefony Chameleon Run. Tu prodává na platformě AppStore, provozované právě Applem. Ilavského žádost překvapila, neboť nic podobného technologický gigant od programátorů aplikací umístěných v jeho obchodě běžně nevyžaduje.
Záhy přišlo vysvětlení. Ilavský se s Chameleon Runem stal finalistou prestižní soutěže Apple Desing Awards a od Applu dostal pozvánku na vyhlášení soutěže v San Francisku. Ze slavnostního večera si odvezl jednu z deseti hlavních cen.
Pro 34letého Ilavského, který se programování her pro mobilní telefony věnuje už několik let a za tu dobu jich napsal celkem 16, je zisk ceny Applu za design doposud největším úspěchem. Díky čemu se mezi vývojáři z celého světa prosadil? Ozvláštnil jednoduchý koncept takzvaných her autoběhaček, v nichž hráč ovládá samoběžící postavičku, skáče s ní přes překážky nebo se jim vyhýbá.
V Chameleon Runu smí figurka dopadnout pouze na objekty se shodnou barvou, jako je ta její. Její zbarvení přitom hráč podle potřeby proměňuje. Hra zaujala právě výtvarným ztvárněním a Ilavskému vedle ceny od Applu vynesla miliony korun.
Propadák za statisíce
Nikdy přitom skutečně nevěřil, že se tvorbou her bude jednou živit. Spíš mu to připadalo jako sci-fi, byť si to přál už od dětství, které prožil na svém rodném Slovensku. Do Prahy se vydal studovat Matematicko-fyzikální fakultu, protože mu přišla lepší než školy doma. Rovněž herní komunita je v tuzemské metropoli podle něj vyvinutější.
Programoval už během studií, ale zprvu se domníval, že se bude živit jako hudební producent. Tato úvaha se časem podle jeho slov ukázala jako "ne zrovna lukrativní". Po absolvování školy se tak rozhodl zužitkovat své vývojářské dovednosti a začal podnikat v tvorbě mobilních aplikací. Trefil se do vhodného okamžiku. Byl rok 2008 a Apple tehdy spustil obchod s aplikacemi pro iPhone, což malým a nezávislým vývojářům umožnilo nabídnout celému světu své aplikace.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později