Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Audi A3 Sportback g-tron

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1395 ccm
Výkon: 81 kW (110 k)
Toč. moment: 200 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Max. rychlost: 197 km/h
Komb. spotřeba:
3,3 kg / 100 km
Rozměry: 4310 x 1966 x 1427 mm
Cena: 682 900 korun včetně DPH

Zatímco koncern Volkswagen už nabírá bohaté zkušenosti s alternativními palivy, Audi se plynovému provedení zatím vyhýbalo. Nárůst zájmu o CNG zejména mezi firemní klientelou už ale nemůže dál ignorovat. Audi totiž na fleety sází. První takový model z Ingolstadtu je navíc chytře zvolen, jde o dostupný kompaktní hatchback. Nese jméno A3 g-tron.

Audi A3 sedí na sdílené platformě MQB, kterou používá třeba Seat Leon nebo Škoda Octavia. Už i domácí bestseller jezdí na plyn, bylo tedy jen otázkou času, kdy se toto palivo objeví i u Audi. Pokud chce zákazník zvolit CNG variantu, musí logicky sáhnout po hatchbacku nazvaném Sportback. U něj je na rozdíl od pohlednějšího sedanu dostatek místa pro plynové zásobníky. Zvenčí se v zásadě na voze nic nemění. O přítomnosti plynu svědčila v případě testovaného kusu jen povinná zelená nálepka na zadním skle a velký reklamní nápis na boku. Audi zřejmě potřebuje dát vědět, že i ono jde v rámci úspor s dobou.

K pohonu slouží oblíbený čtyřválec 1.4 TFSI s přeplňováním. Disponuje výkonem 110 koní a maximem točivého momentu 200 Nm. U motoru bylo kvůli spalování CNG nutné udělat několik změn, například upravit hlavu válců nebo vstřikování. Tím ovšem přišel i o část výkonu, běžné 1.4 TFSI v Audi A3 dodává 122 nebo 140 koní. Výkonnostně tak nyní stojí těsně nad nejslabší benzinovou jednotkou 1.2 TSI (105 k).

Je tedy zřejmé, že při hledání úspor bude nutné oželet dynamiku. To se Ekonomu potvrdilo během týdenního testu. Auto totiž působilo spíše vlažně. Na městský provoz bylo ideální díky tichému projevu a velmi přesné manuální převodovce se šesti stupni. Mimo metropoli pak bylo třeba hledat větší mezery pro předjíždění a zapomenout na jakýkoli spěch.

Na druhou stranu se Audi A3 g-tron odvděčilo nízkou spotřebou plynu a obrovským dojezdem. Do nádrže na plyn vyrobené z lehkých materiálů se při ideálním tlaku vejde 14 kilogramů CNG. Palubní počítač na začátku hlásil dojezd 320 kilometrů na plyn. V autě je ale i běžná palivová nádrž s padesátilitrovou kapacitou. V kombinaci obou paliv tak šlo podle počítače dojet až 980 kilometrů. To jen tak nějaký vůz v této kategorii nenabídne.

Cílem řidiče auta spalujícího stlačený zemní plyn by ale měla být jízda pouze na tento druh alternativního paliva. Dojezd tak určitě bude vyhovovat cestování po Praze, Brně nebo Ostravě, při delších cestách je už ale třeba návštěvu čerpacích stanic pečlivěji plánovat. Nyní je v Česku 73 plniček, jejich počet ale poměrně rychle stoupá.

G-tron během testu vykazoval spotřebu 4,6 kilogramu plynu na 100 kilometrů, mimo město pak něco málo pod čtyři kilogramy. V průměru Ekonom jezdil za 4,3 kilogramu. S cenou 26 korun na kilogram vyšel ujetý kilometr na pouhou korunu a 12 haléřů. To je velmi dobrý výsledek. Je ale fakt, že aktuální velmi nízká cena benzinu při srovnání s běžným 1.4 TFSI do karet plynovému modelu příliš nehraje. Pokud by se porovnávaly tabulkové spotřeby, pak by se rozdíl v ceně vyplatil po ujetí 96 tisíc kilometrů. Na rozdíl od benzinu ale cena plynu nekolísá, takže se dají náklady snadno plánovat.

Plynové Audi naštěstí nepřichází se zásadními nevýhodami. Nádrž je umístěna pod dnem zavazadlového prostoru, takže řidič musí oželet rezervu, místo které je k dispozici lepicí sada. Provozovatelé podzemních garáží už také opouštějí od zbytečných zákazů vjezdu, které jsou na rozdíl od aut jezdících na LPG neopodstatněné.

Interiér je vzdušný s dostatkem místa pro čtyři dospělé cestující. Povedla se i palubní deska. Má čistý design s minimem ovládacích prvků. Displej multimediálního systému se automaticky vysouvá z její vrchní strany. Navigace je ovšem poměrně drahá, připlácí se za ni 76 tisíc korun. To je v rámci kupní ceny vozu poměrně významný příplatek. Plynové Audi totiž startuje na částce 682 900 korun s manuální převodovkou. V nabídce je ale i automat, se kterým má být spotřeba plynu dokonce o deset deka nižší. Vyjde ale už na 738 900 korun.

Související