Když v roce 2011 odcházela na rodičovskou dovolenou, měla měsíční mzdu 25 tisíc hrubého, k tomu pět tisíc na osobním ohodnocení. Když se po sedmi letech a dvou dětech vrátila do práce, dostala stejnou základní mzdu bez prémií, protože je ve firmě mezitím přestali dávat. V období, kdy nepracovala, vzrostla průměrná mzda v Česku skoro o 33 procent. Jí se podařilo vyjednat nárůst pouze o dvacet procent, a to až půl roku po nástupu.
Jde o reálný příběh a zobrazuje častou praxi na domácím pracovním trhu. Rozdíl v odměňování mužů a žen je nyní v Česku v průměru na 16 procentech. Nejvíc se na tom podílí popsaná fáze kariérního cyklu, kdy se ženy starají o děti. Tehdy a těsně potom, od 35 do 50 let, je takzvaný gender pay gap dokonce mezi 20 a 23 procenty.
Dorovnání mzdy po návratu z rodičovské zpět do práce, zohledňujícího inflaci a obecný růst mezd, se podle kvalifikovaného názoru dočká maximálně 10 procent zaměstnanců. Operuje s tím Českomoravská konfederace odborových svazů. „Statistiku na to ale nemáme, jedná se o expertní odhad,“ říká Jiří Vaňásek, vedoucí socioekonomického oddělení ČMKOS.
Praxi běžnou u zbylých asi 90 procent potvrzují i Dalibor Holý z Českého statistického úřadu, který se věnuje tématům pracovního trhu a rovných příležitostí, a expertka na rovné odměňování z ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) Lenka Simerská. Ta popisuje, že návrat žen po mateřské se rovná nástupu do nové práce: „Velmi často jsou jim vynulovány různé bonusové složky a ony se na ně musí dostávat znovu.“
Indexací mezd předchází firma rozčarování žen, že je nechala pobírat méně než ostatní. Naštvané odcházejí a nábor nové síly stojí peníze.
K dorovnání mzdových rozdílů po mateřské pauze je možné použít indexaci. Obecně se pod ní rozumí automatické zvyšování nějaké částky o inflaci, zde jde o průběžné „kopírování“ růstu mezd v dané firmě. Řada pracovníků v odděleních lidských zdrojů tento nástroj nezná, není tématem HR konferencí ani diskusí personalistů. Naopak po jeho zavedení volají odbory, zvlášť s ohledem na aktuální růst inflace, a zabývá se jím i MPSV, kde připravili akční plán. Jeho přijetí se ale kvůli personálním změnám na ministerstvu zdrželo. Indexaci používá v Česku nemnoho firem, například Valeo, Bosch Diesel, THK Dačice, Logit Pobořany, Tesco nebo Moneta Money Bank.
Článek již není odemčený!
Váš známý vám umožnil přečíst si článek zdarma, ale uplynula doba, po kterou je článek odemčený.
Pro neomezený přístup ke všem článkům na našem webu si můžete zakoupit předplatné za 59 Kč.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později