Manažer Karel Loevenstein téměř dvacet meziválečných let ovládal Škodovy závody. Ty za něj byly jedním z největších strojírenských a zbrojařských podniků v Evropě, i jakýmsi státem ve státě. Spolu s bankéřem Jaroslavem Preissem a „obuvníkem“ Tomášem Baťou totiž patřil k několika málo podnikatelům, kteří určovali chod celého československého hospodářství. Jeho kariéru přiblíží další díl se­riálu týdeníku Ekonom o významných postavách českého byznysu.

Ze salonů do Škodovky

Karel Loevenstein měl zprvu k průmyslu daleko. Obchodnická rodina, z níž pocházel, patřila k pražské honoraci a on k tehdejší zlaté mládeži. Po absol­vování gymnázia a službě u hulánského pluku vystudoval Právnickou fakultu na Karlo‑Ferdinandově univerzitě. Před vysedáváním v učebnách ale dával přednost společenskému životu. Hrál tenis a pamětníci vzpomínali, že chodil oblečen jako anglický lord. Styky s důležitými lidmi, které od počátku pěstoval, se později pro jeho kariéru ukázaly stejně důležité jako orientace mezi paragrafy.

Po vypuknutí první světové války narukoval, ale díky konexím zůstal po celé čtyři roky v zázemí. Jako důstojník vojenské správy se v Plzni začal potkávat s významným manažerem Škodových závodů a agrárnickým politikem Josefem Šimonkem. Na jeho přímluvu se hned po válce stal osobním sekretářem generálního ředitele společnosti.

Šlo však o riskantní rozhodnutí. Škodovka s 34 tisíci zaměstnanci byla největším podnikem v nové republice a o zbraně najednou nebyl zájem. Záchrana zadlužené firmy byla složitá jak ekonomicky, tak politicky. Vláda, v níž v té chvíli měli převahu sociální demokraté, zvažovala zestátnění, nakonec ovšem dala přednost zahraničnímu kapitálu, a to francouzskému. Paříž se totiž stala hlavním československým spojencem. Nadpoloviční většinu akcií tak v roce 1919 získal strojírenský koncern Schneider et Cie. Ten, protože chtěl mít dobré vztahy s prezidentem Tomášem G. Masarykem i ministrem zahraničí Edvardem Benešem, v Plzni nechal dál rozhodovat české manažery.

Úspěchy by nebyly možné bez nadstandardních vztahů s politiky. Řadu z nich Škodovka platila jako členy své správní rady.

Loevenstein, v té chvíli už náměstek ředitele, pak v roce 1923 dojednal s anglickými bankéři finanční injekci pro firmu ve výši necelého milionu liber, což v poválečné době byly obrovské peníze. Podle svého životopisce Radka Diestlera si tak okamžitě získal renomé finančního kouzelníka, který dokáže Škodovku zachránit a současně ji vymanit z tíživé závislosti na domácích úvěrech. V závěru roku už také akcionářům předkládal zprávu o stavu podniku a následně se dočkal jmenování jeho generálním ředitelem.

Podnikatel Karel Loevenstein sázel na odvážné obchody a politické konexe. Prvorepublikové Škodovy závody pod jeho vedením prosperovaly jako přední světová zbrojovka.
Podnikatel Karel Loevenstein sázel na odvážné obchody a politické konexe. Prvorepublikové Škodovy závody pod jeho vedením prosperovaly jako přední světová zbrojovka.
Foto: Škoda Auto

Silnější než ministr

Loevensteinovi hrál do karet i dobový hospodářský vzestup. Československá ekonomika šla od poloviny 20. let nahoru a po zmírnění deflační politiky se dařilo exportu. I díky zmíněné anglické půjčce nový šéf prosadil velkorysý výrobní a investiční program. Současně také obsadil klíčové posty ve firmě svými lidmi.

Firemní strategii založil na třech pilířích: přechodu na mírovou produkci, rozšíření výrobní základny – šlo například o lokomotivy, parní kotle, turbíny, bagry či jeřáby – a na expanzi do zahraničí. Ovšem až po rozdělení zájmových sfér při zbrojních i civilních dodávkách s mateřským podnikem Schneider. Pro Škodovku to znamenalo volné pole působnosti v Československu a na Balkáně, tedy u malodohodových spojenců Rumunska a Jugoslávie.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.