Nový stavební zákon má zrychlit povolovací procesy. V běžném stavebním řízení, ale i při vzniku a rozšiřování dopravní a energetické infrastruktury. Staveb, jež významně ovlivňují kvalitu života i rozvoj byznysu v republice, bude hodně. Rozhodovat se o nich má daleko více centrálně. Lidé z praxe to vítají, nicméně znění novely za ideální nepovažují.
Ředitelství silnic a dálnic ČR informovalo, že žádost o povolení přestavby úseku na dálnici D7 podalo loni v prosinci a získalo jej letos na začátku října. Vzdálenost mezi Knovízem a Slaným je přitom zhruba 6,5 kilometru. Zjednodušit a zrychlit tento proces u příštích takových staveb má zejména specializovaný Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ), který by měl jako nově vytvořená instituce od 1. ledna 2024 převzít značnou část dosud roztříštěné byrokracie.
„Smyslem DESÚ je v případě specifických a náročných staveb koncentrovat výkon stavebních agend, přičemž tato koncentrace by měla přinést větší specializaci, sdílení znalostí a zkušeností a sdílení kapacit,“ popsal novinku ředitel nově formovaného úřadu Martin Kozák. Věří, že pod ním bude rozhodování o významných či specifických stavbách, jakými jsou například dálnice, plynovody, železnice, elektrická vedení či některé zdroje obnovitelné energie, kvalifikované a profesionální.
Sjednotit praxi a jít projektům naproti
Stát prezentuje vznik DESÚ jako přirozené pokračování pozitivních změn v procesu povolování infrastrukturních staveb, jež se udály v několika posledních letech. „Poté co energetické stavby přešly pod ministerstvo průmyslu a obchodu, poměrně zásadně se změnila podoba i rychlost vyřizování této agendy. „Ministerstvo ctilo energetickou politiku vlády a snažilo se jít projektům naproti. Samozřejmě musely splňovat všechny zákonné předpoklady a náležitosti,“ potvrzuje Vít Stehlík, vedoucí partner pražské pobočky mezinárodní advokátní kanceláře White & Case a Ekonom Legal Garant pro energetické právo. Míní, že v oblasti dopravní infrastruktury může být potenciál pro zlepšení po vzniku nového úřadu ještě větší.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později