Zatímco maloobchodní tržby v obchodech padají a akciový trh ztratil za loňský rok okolo pětiny své hodnoty, list Financial Times si všímá toho, že výdaje na luxusní zboží a zážitky vzrostly ve stejném dvanáctiměsíčním období o 21 procent. To je rychlejší tempo, než jakým se v jednotlivých zemích žene nahoru inflace. Ne na všechny tedy působí přicházející globální recese stejně, skupina nejbohatších si stále dopřává svých materiálních požitků.
Hodnota trhu s luxusním zbožím a službami dosáhla v roce 2022 celkové výše 1,38 bilionu eur, tedy asi 33,1 bilionu korun. Z takové částky by bylo možné splatit český státní dluh, který koncem roku činil 2,895 bilionu korun, více než jedenáctkrát. Růst tržeb zaznamenalo asi 95 procent značek v tomto sektoru.
LVMH vzrostly meziročně tržby o 23 procent
Nejznámější společnost zabývající se luxusními produkty Moët Hennessy Louis Vuitton, neboli LVMH, pod kterou spadá asi 75 světových značek včetně třeba Dioru, Tiffany či právě brandu Louis Vuitton, dosáhla předloni tržeb 64,2 miliardy eur a loni už to bylo 79,2 miliardy, což představuje nárůst o 23 procent.
„Výsledky v roce 2022 dokládají výjimečnou schopnost našich domů plnit přání zákazníkům v roce, který byl ovlivněn ekonomickými a geopolitickými problémy,“ komentoval výsledky Bernard Arnault, šéf a spoluvlastník koncernu LVMH. Nehledě na výzvy, jež světovou ekonomiku čekají, jde skupina podle jeho slov i do letošního roku s velkou dávkou důvěry a věří, že poroste stejně jako loni. I s ohledem na tato čísla není příliš překvapivé, že od prosince právě Bernard Arnault vévodí žebříčku nejbohatších lidí planety.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později