Při pohledu na trh s luxusním zbožím by člověk velmi snadno zapomněl, že celým světem otřásá geopolitická krize. Aktuálním dokladem jsou hospodářské výsledky skupiny Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH), pod niž patří značky Louis Vuitton a Christian Dior, nebo automobilky Mercedes. Prodeje celé skupiny stouply od června do září o 19 procent na sumu 19,8 miliardy eur. Část LVMH prodávající módu a kožené výrobky zaznamenala v tom samém období růst tržeb dokonce o 22 procent. Oba údaje byly vyšší, než analytici předpokládali.
Podobně i prodeje vozů Mercedes‑Benz stouply v minulém čtvrtletí o více než pětinu. To vše přitom v období, kdy jinak prodeje automobilů obecně klesají. Například v Česku za první tři čtvrtletí roku prodeje klesly o 11 procent.
Movité zákazníky inflace netrápí
Logicky se tak ukazuje, že movité zákazníky luxusních značek zatím rostoucí životní náklady netrápí tolik jako zbytek populace. Jak ostatně výstižně prohlásil finanční ředitel LVMH Jean‑Jacques Guiony: „Na rozdíl od maloobchodního trhu má LVMH schopnost přenést zvýšení nákladů na své bohaté zákazníky. Trh s luxusem prostě není ukazatelem celkové ekonomiky.“
Prodeje skupiny rostly především v USA, Evropě a Japonsku, jak díky poptávce místních zákazníků, tak i díky oživení mezinárodního cestovní ruchu. V Číně sice kvůli covidovým restrikcím v prvních devíti měsících roku prodeje zaostávají za očekáváním, ve třetím čtvrtletí se ale i tam začíná byznys s luxusním zbožím pomalu rozjíždět.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později