Tento rozhovor je velmi nestandardní. Nevzešel z klasického setkání „tváří v tvář“, nebyl to ani videohovor, jakých jsme během pandemie covidu zažili nespočet. Na jedné straně „linky“ sedí redaktor Ekonomu, na druhé straně je avatar. Jeho hybatelem v reálném světě je Artur Sychov, šéf firmy Somnium Space, která vytvořila takzvané metaverzum, tedy paralelní svět umístěný do virtuální reality. Ve skutečnosti se Sychov nachází doma, má na sobě brýle pro virtuální realitu a speciální haptický oblek, ve kterém cítí třeba podání ruky od jiného avatara nebo déšť, pokud v metaverzu zrovna prší.

Na obrazovce, kterou vidí redaktor, se ale zakladatel Somnia zobrazuje tak, jak to vidí sám respondent ve virtuální realitě – jednou ve futuristickém obleku podobném batmanovi (viz foto), jindy jako robot nebo fantaskní zvíře. Okolí, po kterém se pohybuje, může vypadat vcelku normálně jako v reálném světě. Většinou ale působí jako ve snu nebo sci‑fi filmu. V jednu chvíli například začnou ve vzduchu plavat velryby. Poté avatar vstoupí do budovy, laserovým paprskem si vybere jednu z bublin, které jsou jakýmsi portálem do dalších metasvětů, a ocitne se v cyberpunkové realitě. Ve všech těchto prostorech přitom odpovídá na naše otázky, občas se pozdraví s kolemjdoucím avatarem.

Artur Sychov

Ukrajinský rodák se v mládí přestěhoval do Prahy, kde vystudoval na Vysoké škole finanční a správní investiční bankovnictví. Pracoval v Citigroup, následně se pohyboval v energetice a působil například u společnosti E.ON. V roce 2017 založil firmu Somnium Space, zaměřenou na budování virtuálního světa.

Vystudovaný bankéř Sychov působil řadu let v energetice. Ve volném čase byl ale vášnivým hráčem videoher a snil o tom, že na ně nebude jen koukat na monitoru, nýbrž bude uvnitř těchto světů. Když si před šesti lety vyzkoušel pokročilé brýle pro virtuální realitu, došlo mu, že našel, co hledal. O rok později založil firmu Somnium Space, do které loni investoval i fond bratří Winklevossových. Ti se v minulosti soudili s Markem Zuckerbergem, kterého nařkli, že jim ukradl nápad na vytvoření sociální sítě Facebook. Právě Zuckerbergova firma loni rozvířila veřejný prostor, když oznámila, že se přeorientuje na tvorbu virtuálního světa. Winklevossovi se tak s šéfem Facebooku opět ocitli na jednom závodišti.

V něm nyní Somnium vede. V technologicky propracovaném světě, který si stáhlo kolem sto tisíc uživatelů a denně ho navštíví až dva tisíce lidí, se už konají koncerty a konference, rozmísťují se reklamní billboardy, prodávají se pozemky, na nichž uživatelé staví další světy či budovy, vytvářejí se avatary, auta nebo drobnější předměty a obchoduje se s nimi.

Základní vstup do českého metavesmíru je zadarmo a firma vydělává především na prodeji virtuálních předmětů a pozemků. Parcely potřebují uživatelé, pokud si chtějí postavit dům nebo třeba showroom pro představení vlastní tvorby. Z jejího prodeje pak odvádí zakladateli metaverza pět až sedm procent jako transakční poplatek. Podle Sychova se obrat firmy pohybuje v jednotkách milionů dolarů, jeho společnost roste v desítkách procent za rok a od loňska je v zisku.

Jak blízko nebo daleko je metaverzum ve své skutečně masivní a propojené verzi?

Vzhledem k tomu, jak naše metaverzum vypadá a co je v něm možné, už je to v podstatě tady. Co se týče technologií, většina věcí, které se děly ve filmu Ready Player One (futuristický snímek Stevena Spielberga dějově zasazený do roku 2045 – pozn. red.), se dají dělat i tady. Včetně haptických obleků, v nichž cítíte dotyk nebo střelbu, dokonce i počasí, například déšť. My jsme investoři a partneři firmy Teslasuit, která tyto obleky vyrábí. Jediná věc, která metaverzům chybí, ale pomalu a jistě se to mění, je množství uživatelů, kteří je budou využívat na denní bázi. Otázkou je dostupnost technologie pro masy, a tedy její cena. Například jeden oblek stojí kolem 12 tisíc dolarů a zatím se neprodává konečným zákazníkům. Používají ho hlavně firmy a instituce, na trénink hasičů, policistů nebo jezdců formule 1. Oblek simuluje reálné signály, které jdou do mozku, když se vás třeba někdo dotkne.

Martin Kotek z ČVUT si ale myslí, že například přenos mimiky do virtuálního prostoru není dostatečně věrný a brýle tak pohodlné, takže bude trvat deset až patnáct let, než se metaverzum prosadí v masovém měřítku.

S tím nemůžu souhlasit, protože už teď jsou brýle, které se dají pohodlně používat třeba tři čtyři hodiny v kuse. Spíš jde o to, co v metaverzu dělat, aby to lidem dávalo smysl. Musí dostat skutečně sociální interaktivní zážitek.

Virtuálních světů, jaký vytváříte vy, existuje víc. Kdy myslíte, že se propojí?

Ano, je jich víc, ale rozlišoval bych mezi nimi. Ve skutečnosti světů se zážitky, které jsou zajímavé pro uživatele, tolik není. I Facebook Horizon Worlds si říká metaverzum, ale když se podívám třeba na jeho avatary bez nohou, tak zrovna tohle mi nepřijde jako budoucnost. My jedeme na blockchainu, takže všechno, co vlastníte, je na tokenech. Například můj avatar je NFT token (kód, který potvrzuje vlastnictví virtuálních předmětů a je vytvořený v distribuované decentralizované databázi blockchainu – pozn. red.). Mám ho ve své virtuální peněžence, sám ho jako uživatel kontroluji a můžu ho kdykoliv prodat. To je jeden z klíčových momentů.

Jednáte s někým o propojení vašeho Somnia s dalšími metasvěty?

Jednání byla spousta, ale vždycky to ztroskotalo na tom, že jednak se každá firma snaží hájit svoje zájmy a jednak ne každá firma se může propojovat. Například svého avatara do Facebook Horizon Worlds nedostanu. Jejich nástroj ho prostě nevykreslí.

Takže pokud bychom chtěli propojit různá metaverza, budou se muset technicky standardizovat?

Bude to částečně standardizované, ale nikdy ne plně, protože vždycky budou různé přístupy, různá technologická řešení. Takže nikdy nebude všechno úplně propojitelné.

Někteří uživatelé staví světy nebo avatary na zakázky. Minulý rok lidé vytvořili a prodali avatary za více než půl milionu dolarů.

Co se všechno dá v Somniu dělat, na co do něj lákáte?

Nelákáme na nic. Respektive lákáme lidi na to, že si tam můžou vytvořit, cokoliv chtějí. My sami obsah nevytváříme. Obsah tu vytváří uživatelé: hry, zážitkové věci nebo další světy.

Může se vám stát, když se pohybujete po svém metaverzu, že vás do uvnitř vytvořeného světa jeho tvůrce nepustí?

Ano, pracujeme na systému, kdy uživatelé po vás mohou chtít například vstupenku, abyste se mohl někam dostat.

Související

Jak jsou další způsoby, jak si mohou lidé ve vašem metaverzu vydělávat?

Třeba si koupí parcelu, něco na ní postaví a pak ji pronajímají jiným uživatelům například na eventy. Zpěváci zpívají a hrají naživo a rovnou se to z reálného života přenáší do virtuální reality. Za některé akce se platí, některé jsou zadarmo. Někteří uživatelé staví světy nebo avatary na zakázky. Minulý rok lidé vytvořili a prodali avatary za více než půl milionu dolarů.

Proč si někdo avatary kupuje? Je složité je vytvořit?

Ano. Musíte to umět a také na to mít čas. Může to trvat třeba 50 až 100 hodin. V Somniu jsou ale i jednoduché přednastavené avatary zdarma.

Vy se nezaměřujete jen na vytváření metaverza, protože investujete do dalších firem v oboru. Co je vaším cílem?

Vyvíjíme ekosystém lidí a produktů v metaverzu a snažíme se vybudovat základ na dalších 20 až 30 let. Není to sprint, ale spíš maraton, takže na to nespěcháme a děláme věci od základu. Investujeme do firem a do tvůrců, o kterých víme, že budou hrát velkou roli v tomto ekosystému. Zainvestovali jsme například do VRgineers v Česku (firma, která vyvíjí pokročilé brýle pro virtuální realitu – pozn. red.). Také jsme investoři ve firmě Admix, která dělá reklamu. Vytvořili jsme s nimi NFT billboardy, které můžete koupit a postavit na vlastní pozemek. Lidé přijdou na nějakou akci v metaverzu a uvidí tuto reklamu. Za to pak dostane majitel parcely zaplaceno. Možností, jak můžou lidé vydělávat, je spousta a neustále se to vyvíjí.

Zároveň se pořád bavím s dalšími investory. Nebereme finanční investory, ale jen strategické, což jsou lidé, kteří oboru rozumí a u kterých vidíme mentální nebo produktová propojení do budoucna. Můžeme s nimi řešit různé věci, například když potřebujeme poradit nebo vyřešit partnerství s jinou firmou.

Mnoho lidí se obává, že metaverzum změní svět do té míry, že skončí normální mezilidské vztahy, že bude svět příliš virtuální. Mohou být jejich obavy oprávněné?

Spousta lidí si myslí, že virtuální realita nahradí normální život. To není pravda, život jen vylepší, dá vám možnost mít nové zážitky, komunikovat s lidmi, se kterými byste jinak normálně komunikovat nemohl, a dělat věci, které byste v reálném životě dělat nemohl. Dává to tedy nový rozměr. Metaverzum také umožní tvořit nové věci, které pak můžete prodat a vydělat peníze. Řada lidí se dnes dívá do mobilu hodiny denně. Pamatuji si, jak lidé před 15 lety říkali, že to se nikdy nebude dít, že rádi komunikujeme s lidmi osobně. A podívejte se, co se děje dneska.

Avšak existují studie, které popisují, jak je to nezdravé.

Ale když se zamyslíme nad tím, jestli byl vynález mobilního telefonu pro naši planetu a lidstvo spíš pozitivní, nebo spíš negativní, tak stoprocentně dospějeme k tomu, že byl pozitivní, protože to přineslo spoustu možností všude na světě. Přineslo to přístup k informacím, ke vzdělání a tak dále. Samozřejmě jsou lidé, které přejede auto, protože se na ulici dívají místo na semafor do mobilu. Jsou také lidé, kteří tráví třeba deset hodin denně na TikToku. Ale není to mainstream. Mainstream využívá mobil k tomu, aby byl víc produktivní, aby mohl víc komunikovat a udržovat třeba kontakt s babičkou a dědečkem. To samé se bude dít s virtuální realitou, která jde ale ještě dál. Umožňuje vám dělat věci, které byste v životě jako člověk dělat nemohl.