Management českých firem jako celek stále podceňuje mechanismy, jimiž by měl zajistit dodržování předpisů a etických norem, bránit korupci a předcházet trestním postihům. Podle advokátky Jitky Logesové, specialistky na zavádění těchto compliance programů, se ale situace mění. Způsobuje to tlak obchodního prostředí, zejména ve společnostech, jejichž byznys je propojen se západním světem. A říká, že se mění i strategie ryze českých firem, zejména rodinných podniků. „Dobře vědí, že tu přibývá zákazníků, pro než skutečně hraje roli, že si kupují produkty firem, které žádné problémy se zákonem nemají,“ řekla Logesová týdeníku Ekonom.
Už léta se v Česku ve firmách dbá na dodržování předpisů, poctivé jednání i etické standardy při obchodním jednání za pomoci zákonů. Jak si v dodržování těchto compliance pravidel v porovnání s Evropou stojíme?
Podle posledního korupčního indexu Trasparency International, hlavního indikátoru dodržování těchto pravidel, patří Česko ve střední a východní Evropě k těm lepším. Nicméně v porovnání s našimi západními sousedy nebo se skandinávskými zeměmi v čele s Finskem stále zůstáváme pozadu. Tento závěr se shoduje i s naším vnímáním situace.
Proč by se firmy měly chovat podle těchto pravidel?
Dobrovolně se většina korporací eticky nechová. Přiměje je k tomu jednak obava z právních důsledků přestupků, a to zejména co se týče trestní nebo civilněprávní odpovědnosti firem a členů statutárních orgánů. A pak roste tlak také uvnitř byznysového prostředí. Naši klienti už běžně požadují, aby jejich obchodní partneři doložili, že dodržují řadu právních a compliance parametrů.
Naši klienti už například běžně požadují, aby jejich obchodní partneři doložili, že dodržují řadu právních a compliance parametrů.
Dají se vysledovat rozdíly mezi přístupem firem?
Musíme rozlišovat mezi společnostmi, které jsou nějakým způsobem napojeny na byznys se zahraničními firmami, a podniky, které jsou ryze české a také pouze v domácím prostředí obchodují. Právě u těch druhých je motorem hlavně obava z trestní odpovědnosti právnických osob. Ale v omezené míře. S trestáním jsme na počátku, byť je takových případů od roku 2012, kdy byl tento koncept korporátního stíhání zaveden, pořád víc. Ovšem udělované sankce jsou nízké. Firmy si snadno spočítají, jaké pokuty jim maximálně hrozí, a někdy si je zakalkulují do svého byznysmodelu. Přesto vidím rostoucí počet domácích společností, hlavně jde o rodinné podniky, které se snaží právním a etickým požadavkům vyhovět, protože chtějí získat „správnou“ klientelu. Dobře vědí, že tu přibývá zákazníků, pro než skutečně hraje roli, že si kupují produkty od firem, které žádné problémy nemají a chovají se eticky.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později