Management českých firem jako celek stále podceňuje mechanismy, jimiž by měl zajistit dodržování předpisů a etických norem, bránit korupci a předcházet trestním postihům. Podle advokátky Jitky Logesové, specialistky na zavádění těchto compliance programů, se ale situace mění. Způsobuje to tlak obchodního prostředí, zejména ve společnostech, jejichž byznys je propojen se západním světem. A říká, že se mění i strategie ryze českých firem, zejména rodinných podniků. „Dobře vědí, že tu přibývá zákazníků, pro než skutečně hraje roli, že si kupují produkty firem, které žádné problémy se zákonem nemají,“ řekla Logesová týdeníku Ekonom.

Už léta se v Česku ve firmách dbá na dodržování předpisů, poctivé jednání i etické standardy při obchodním jednání za pomoci zákonů. Jak si v dodržování těchto compliance pravidel v porovnání s Evropou stojíme?

Podle posledního korupčního indexu Trasparency International, hlavního indikátoru dodržování těchto pravidel, patří Česko ve střední a východní Evropě k těm lepším. Nicméně v porovnání s našimi západními sousedy nebo se skandinávskými zeměmi v čele s Finskem stále zů­stáváme pozadu. Tento závěr se shoduje i s naším vní­máním situace.

Proč by se firmy měly chovat podle těchto pravidel?

Dobrovolně se většina korporací eticky nechová. Přiměje je k tomu jednak obava z právních důsledků přestupků, a to zejména co se týče trestní nebo civilněprávní odpovědnosti firem a členů statutárních orgánů. A pak roste tlak také uvnitř byznysového prostředí. Naši klienti už běžně požadují, aby jejich obchodní partneři doložili, že dodržují řadu právních a compliance parametrů.

Naši klienti už například běžně požadují, aby jejich obchodní partneři doložili, že dodržují řadu právních a compliance parametrů.

Dají se vysledovat rozdíly mezi přístupem firem?

Musíme rozlišovat mezi společnostmi, které jsou nějakým způsobem napojeny na byznys se zahraničními firmami, a podniky, které jsou ryze české a také pouze v domácím prostředí obchodují. Právě u těch druhých je motorem hlavně obava z trestní odpovědnosti právnických osob. Ale v omezené míře. S trestáním jsme na počátku, byť je takových případů od roku 2012, kdy byl tento koncept korporátního stíhání zaveden, pořád víc. Ovšem udělované sankce jsou nízké. Firmy si snadno spočítají, jaké pokuty jim maximálně hrozí, a někdy si je zakalkulují do svého byznysmodelu. Přesto vidím rostoucí počet domácích společností, hlavně jde o rodinné podniky, které se snaží právním a etickým požadavkům vyhovět, protože chtějí získat „správnou“ klientelu. Dobře vědí, že tu přibývá zákazníků, pro než skutečně hraje roli, že si kupují produkty od firem, které žádné problémy nemají a chovají se eticky.

Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Víte, že…

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod

  • nezobrazují se jim reklamy
  • mohou odemknout obsah kamarádům
  • mohou prohlížet online archiv
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.