Rejdaři prožívají po dekádě útlumu období hojnosti. Loni dosáhli zisků, jaké nemají obdoby. Těží z rostoucí poptávky po námořní přepravě, která od začátku pandemie mnohonásobně zdražila. Největší hráči na trhu, jako je švýcarský MSC, dánský Maersk a francouzský CMA CGM, peníze využívají k ovládnutí celosvětové přepravy. Za miliardy dolarů nakupují sklady, spediční firmy, letecké a silniční dopravce i letadla. „Rejdaři se snaží ovládnout celý dodavatelský řetězec. Mají přebytek hotovosti, který vyplynul z chaosu, jaký se v námořní přepravě teď odehrává,“ říká Petr Rožek, ředitel Svazu spedice a logistiky.
Přitom v minulé dekádě se rejdařům příliš nedařilo. Například Maersk měl v roce 2015 zisk 1,6 miliardy dolarů při obratu 34,8 miliardy dolarů, o rok později byl dokonce ve ztrátě. Řada dalších rejdařů na tom byla ještě hůř. Jihokorejský Hanjin Shipping, který patřil k největším firmám oboru, v roce 2017 zkrachoval. Došlo tak k několika velkým fúzím a akvizicím.
Třeba francouzský rejdař CMA CGM získal ztrátovou singapurskou společnost Neptune Orient Lines, tři velcí japonští dopravci se spojili do uskupení Ocean Network Express. Zároveň největší rejdaři utvořili tři aliance (2M, Ocean Alliance a The Alliance), které kontrolovaly 99 procent kontejnerové přepravy na trase Asie–Evropa a 91 procent na trase Asie–USA. Tím došlo k výrazné konsolidaci celého trhu s kontejnerovou námořní přepravou a snížení konkurence. Odesílatelé zboží se proto obávali zvyšování cen. Jejich obavy se naplňují v posledních dvou letech během pandemie.
Vyšší cena, nižší kvalita
Ukazatel vývoje cen v námořní přepravě Freightos Baltic Index vyletěl zhruba z 1300 dolarů na začátku roku 2020 v posledních měsících na 9 až 11 tisíc dolarů za velký kontejner. To pálí například českou potravinářskou firmu Emco. „Není příliš konkurence, dopravců je jen pár, protože skoupili kapacity, a ceny tak jdou výrazně nahoru. Potřebovali bychom větší konkurenci, aby začalo po světě jezdit víc lodí,“ říká šéf Emca Martin Jahoda.
Vedle nízké konkurence na námořních trasách způsobují růst cen především zpřetrhané dodavatelské řetězce. Kvůli pandemii se náhle zavírají a otevírají továrny, obchody i celé státy. Proto výroba i poptávka po zboží v různých částech světa kolísá a přeprava se i kvůli nedostatku řidičů či přístavních pracovníků prodlužuje. Průměrné zpoždění lodí tak podle analytické firmy Sea‑Intelligence vystřelilo z jednoho dne v roce 2019 na loňské čtyři dny a index spolehlivosti dodržování plavebních řádů spadl z 80 procent na loňských 36 procent. Během posledního roku tak v námořní přepravě paradoxně s rostoucí cenou klesala kvalita služeb.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později