Kdo si chce koupit nové auto, čeká i přes rok. Enormní nedostatek vozů v Česku vede k rychlému zdražování. Zástupy nových zákazníků v této situaci obracejí pozornost k nabídkám sdílení vozů a krátkých pronájmů. Firmám poskytujícím tyto služby loni vzrostly meziročně tržby i na dvojnásobek. Přispěl k tomu také fakt, že v době pandemie covidu se zvýšilo množství lidí, kteří kvůli obavám z nákazy více využívají osobní dopravu místo veřejné. Sdílení aut ale může brzy narazit na svůj strop.
Využití hromadné přepravy pokleslo podle průzkumu poradenské firmy EY uskutečněného v několika zemích světa napříč regiony až o 69 procent, zatímco 78 procent lidí uvedlo, že začali více jezdit autem. Že se trend projevil i v Česku, vyplývá z předloňské pražské dopravní ročenky. Technická správa komunikací ještě nemá k dispozici souhrnná data o intenzitě dopravy za minulý rok, podle mluvčí Barbory Liškové ale v hlavním městě loni rostla zejména přeprava v autech, zatímco do MHD se lidé příliš nevraceli.
Sdílení aut na různý způsob
Nová auta chybí především kvůli nedostatku čipů a dalších součástek. V Česku jich bylo podle Sdružení automobilového průmyslu loni vyrobeno téměř o čtvrtinu méně než před pandemií v roce 2019. Podobně jsou na tom i celkové prodeje nových aut. Jak vyplývá z dat Svazu dovozců automobilů, k zákazníkům se nových vozidel loni dostalo o necelou pětinu méně než o dva roky dřív. Ani rostoucí prodeje ojetin k uspokojení poptávky nestačí, navíc i použitá auta zdražují. Podle autobazarů AAA je letos průměrná cena ojetiny o třetinu vyšší než v roce 2020.
Využití hromadné přepravy pokleslo až o 69 procent, zatímco 78 procent lidí začalo více jezdit autem.
Carsharing se rozvíjí zejména v lidnatých aglomeracích. Sdílená auta v ulicích registrovaní uživatelé otevřou pomocí mobilní aplikace. Například službě Anytime, která aktuálně provozuje 500 hybridních vozů v Praze (o třetinu víc než loni), v minulém roce vzrostl počet uživatelů o 63 procent, počet jízd se zvýšil o 55 procent a ujetých kilometrů bylo o 82 procent víc. „V roce 2022 plánujeme flotilu našich vozů zdvojnásobit,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing.
Dvojciferným tempem rostly i další firmy poskytující sdílená auta. Společnost Car4Way z autoholdingu Louda nyní v Praze a Brně nabízí 1200 vozů a loni stoupl počet jejich uživatelů o 82 procent, přičemž tržby byly dvojnásobné. Platformě HoppyGo od Škody Auto, která propojuje majitele vozů se zájemci o půjčení, loni vzrostl počet nových registrací proti roku 2020 o polovinu. Služba vstoupila na polský a slovenský trh.
Vedle carsharingu se v Česku rychle prosazuje takzvaný flexibilní pronájem vozů. Zatímco sdílená auta si lidé půjčují obvykle na několik hodin nebo dnů, u flexipronájmu je to několik měsíců, rok i víc. Nabízí ho například start‑up Driveto, většinově vlastněný investiční skupinou Miton. Driveto loni meziročně zvýšilo obrat zhruba o dvě třetiny na 200 milionů korun a počet jeho zákazníků narostl o polovinu na 1800. Letos se chce firma dostat podle ředitele Adama Szabóa na obrat 300 milionů a počet zákazníků plánuje dostat na 2500.
Podle šéfa Mitonu Davida Špinara ovlivňuje zájem o flexibilní pronájem vozů, který může zákazník po dvouměsíční startovací lhůtě bez sankce do měsíce ukončit, několik faktorů. „Lidé teď mají hlouběji do kapsy, což je pro Driveto samozřejmě trochu minus. Na druhou stranu proto raději volí flexibilnější varianty, ze kterých není problém vyskočit, což je pro nás zase velké plus,“ glosuje.
Jeho služba těží právě z horší dostupnosti nových aut. „Kdo je potřebuje, je schopen zaplatit. A Driveto všechna auta, která nabízí, skutečně má, což je zase naše plus. Vliv covidu je velmi mnohoznačný, ale celkové vyznění je pro nás spíše pozitivní,“ dodává Špinar.
K pronájmu vozů lze počítat i operativní leasing. Systém, v němž se auto od jeho uživatele po uplynutí smluvené doby, obvykle několika let, vrací do vlastnictví leasingové firmy, funguje už dlouho.
Použitá auta zdražují. Podle autobazarů AAA je letos průměrná cena ojetiny o třetinu vyšší než v roce 2020.
Perspektivní krátkodobé pronájmy
Trh krátkých pronájmů a sdílení aut ještě není ustálený. Maďarská firma GreenGo v Česku nabízela ke sdílení přes 200 elektromobilů, ale oznámila, že koncem února tu skončí. Jako důvody uvedla vliv pandemie a omezení ekonomiky. Přitom právě o elektromobily je značný zájem. Přestože auto na elektřinu nevlastní ani procento českých řidičů, podle průzkumu firmy Schneider Electric si ho při výpůjčkách vybere 11 procent.
Šéf Driveta Szabó připouští, že loni firma ještě neplánovala zařadit elektromobily do nabídky. Mezi zákazníky ale cítila zájem, proto jich pár pořídila a všechna rychle udala.
Také Anytime zaměřená na sdílení hybridních aut roste. Potvrdil to průzkum, který pro firmu zpracovala agentura STEM/MARK. Podle něj se zvýšil počet pražských řidičů, kteří sdílení aut alespoň občas využívají, ze čtyř procent v roce 2019 na loňských 11 procent. Největší zájem je mezi mladými a ve městech. Nejčastějším důvodem je to, že není nutné platit plnou cenu auta, a také levnější parkování v placených zónách.
Jiný průzkum optimismus ohledně budoucnosti sdílených aut mírní. Podle studie poradenské firmy EY ze závěru loňského roku ho preferují jen dvě procenta českých řidičů. V dalších zkoumaných zemích je to podstatně víc – v Turecku osm procent a v Maďarsku deset. V Česku je také ze zkoumaných zemí nejvyšší podíl lidí, kteří vůbec nemají v plánu využívat sdílené dopravní prostředky, a to 43 procent oproti 22 procentům Maďarů a sedmi procentům Turků. Většinu by nepřesvědčila ani nižší cena.
Odborník na automobilový trh a vedoucí partner firmy EY Petr Knap sice předpokládá, že trh s krátkodobými pronájmy vozů dál poroste, ale jen do nízkých čísel. „Nemyslím si, že by měl zaujímat výrazné dvouciferné procentní podíly celého trhu osobní individuální mobility,“ říká s tím, že v Česku bude nadále dominovat nákup ojetých aut.
U alternativních způsobu dopravy Knap předpokládá, že lepší vyhlídky než sdílení aut mají flexibilní pronájmy. „Jednak roste skupina lidí, kteří si auto nechtějí kupovat. Navíc pokud ho potřebují, chtějí to vyřešit rychle. Ale když si dneska objednáte auto, se štěstím vám přijde za osm devět měsíců, někdy až za patnáct. Operativní leasing prožíval boom u fyzických osob před pěti šesti lety, kdy se nabízela krátká, i roční období leasingu. Dneska je standard tak tři roky. Lidem, kteří chtějí pružnost a nechtějí auto vlastnit, flexibilní pronájem velmi vyhovuje,“ myslí si Knap.
Podle studie poradenské firmy EY ze závěru loňského roku sdílení aut preferují jen dvě procenta řidičů.
Dalším důvodem růstu zájmu o flexibilní pronájem je zdražování aut. Podle indexu EY jejich ceny loni rostly rychleji než inflace. Tento faktor bude podle Knapa hrát nejspíš stále větší roli, protože auta budou dál zdražovat o deset i víc procent ročně. Myslí si proto, že lidé si budou stále častěji pořizovat vozy včetně ojetin i s pomocí dalších forem financování, jako je úvěr nebo leasing, aby nemuseli rovnou zaplatit plnou cenu. Tomu napovídají statistiky. Za první tři čtvrtletí loňského roku se podle České leasingové a finanční asociace v republice zvýšil počet leasingových smluv na auta o desetinu a jejich hodnota o 13 procent.
Auto na předplatné
Na leasingu vyrostlo i Driveto. Firma vznikla před šesti lety jako digitální platforma, kde se shromažďovala nabídka operativního leasingu od různých finančních firem. Start‑up se ale z role zprostředkovatele služby chtěl přesunout do role poskytovatele. „Zaprvé objem toho trhu byl limitovaný, procento provize dosahuje určitého stropu a neměli jsme možnost kontrolovat kvalitu služby,” vysvětluje Špinar z Mitonu. Driveto rozjížděl spolu s Františkem Peterkou, který tehdy prodal svůj podíl v e‑shopu Proděti.cz skupině Mall.
Driveto samo začalo kupovat vozy na leasing a přes internet je krátkodobě pronajímat. Narazilo přitom na problém, jak jasně a výstižně novou službu pojmenovat. Ve světě se označuje jako car subscription, tedy předplatné auta, jenže v Česku tento překlad mátl. Označili ho tedy jako flexibilní pronájem a pojali ho jako službu, která vyplňuje mezeru mezi půjčovnou, sdílením a operativním leasingem.
Ve výnosech Driveta dnes už dominuje flexibilní pronájem aut a firma chce letos nabídku operativního leasingu třetích stran ukončit. Proměnu provází i přechod na vlastní flotilu. V nabídce zákazníkům sice stále dominují vozy, které si Driveto pořizuje na leasing, od loňska si je ale už také kupuje. Od České spořitelny na to získalo půjčku 100 milionů korun a 25 milionů přidal hlavní akcionář Miton. Za tyto peníze start‑up pořídil 300 vozů, přičemž na polovinu z nich ještě čeká, a přibývat mají i další.
Z nabídky si podle Szabóa vybírají firemní zákazníci spíše dražší auta, za která platí v průměru 12 tisíc korun měsíčně, fyzické osoby pak preferují rodinná vozidla s poplatkem kolem devíti tisíc. Hrubá marže Driveta dělá podle Špinara asi 20 procent.
Díky rychlému růstu výnosů se loni Driveto dostalo na třetí místo žebříčku nejrychleji rostoucích technologických firem střední a východní Evropy, který organizuje poradenská firma Deloitte. „Společností nabízejících nejrůznější leasingy a pronájmy je na trhu mnoho, nicméně společnost Driveto se dokázala odlišit rychlostí dodání aut a flexibilitou vůči zákazníkovi,“ říká Kateřina Tothová, vedoucí programu Deloitte Technology Fast 50.