Jestli České republice v něčem opravdu ujíždí vlak, tak to jsou… Ano, vlaky. Zatímco na zdejším takzvaném koridoru lze dosáhnout jen rychlosti 160 kilometrů v hodině (a to ještě ne všude), ve vyspělém světě není moc států, kde by neexistoval alespoň projekt tratě s rychlostí nad 250 kilometrů v hodině a ani 300kilometrová rychlost už není výjimkou.
"Není možné dál uspokojovat zvyšující se poptávku po mobilitě a řešit přetížení dopravní sítě budováním dalších dálnic a rozšiřováním provozu letišť," konstatuje Karen Philbricková z Mineta Transportation Institute, který je výzkumným pracovištěm pro dopravu San José State University.
Definice vysokorychlostních vlaků zatím není ustálená, jisté ale je, že cokoliv jezdí a v dohledné době bude jezdit v České republice, má do jejího naplnění daleko. Měkčí vymezení uvádí minimální rychlost 200 kilometrů za hodinu, týká se to ale jen už existujících tratí, a pomalu zastarává. Začíná převládat pojetí, v němž minimální rychlost pro označení "vysokorychlostní železnice" je 250 kilometrů za hodinu. Dopravní experti upozorňují, že po západní Evropě vysokorychlostní vlaky už nyní umožňují rychlejší meziměstské spojení než letadla (se započtením cesty na letiště a odbavení). A konstatují, že železnice si pomalu dobývá zpět prominentní postavení v dopravě, o které ji kdysi připravily silnice a transport vzduchem.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později