Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Vystudoval VUT v Brně, absolvoval několik studijních programů v zahraničí.
Začínal v brněnském Zetoru a nizozemské poradenské společnosti Stork Demtec. Tři roky také pracoval pro poradenskou společnost Ernst & Young.
Od roku 1996 byl ředitelem penzijního fondu Winterthur.
V roce 2002 se stal ředitelem a předsedou představenstva pojišťovny Winterthur (později přejmenované na Credit Suisse Life and Pensions, následně AXA).
Od roku 2008 vedl České dráhy, v říjnu 2012 byl předsedou představenstva
ČD Cargo.
Nyní je ředitelem a spolumajitelem společnosti Olife.
Je rozvedený, bezdětný.
Jak jste se ocitl v Olife?
Dostal jsem nabídku, už když jsem byl v drahách, ale byl jsem plně vytížen, neměl jsem na to mysl ani náladu. Když za mnou pak lidé, kteří to vymysleli, přišli znovu, podíval jsem se na to a přišlo mi to zajímavé.
Vy jste do toho zainvestoval jako jediný?
Ano.
Jste ale čtyři společníci, jak máte rozdělené podíly?
Já mám majoritu, kolegové rozdělený zbytek. Já jsem investoval přes společnost Z‑Investments, což je mnou vlastněná firma. Pak tu má podíl kolega Miro Šebeňa, kterého znám ještě z AXA a byli jsme spolu v ČD, Petra Wendelová a Soren Anders Wendel, což je jeden ze spoluvynálezců.
Kolik stál většinový podíl?
Miliony korun. Ta prvotní investice je v řádech milionů, do téhle doby je to okolo 10 milionů, možná o něco více.
Kolik do Olife dáte měsíčně, abyste to udrželi do doby, než začne vydělávat?
Ročně miliony korun.
Kdy se dostanete do kladných čísel?
Letos na podzim už chceme začít prodávat, chceme vyrobit pár stovek až tisíc baterií. Příští rok bychom se chtěli dostat na nějaké relativně vyrovnané hospodaření. V Evropské unii je olovo, které obsahují klasické baterie, zakázané. Už na to byly sjednané dvě výjimky, protože jiná alternativa nebyla. Ale letos druhá výjimka končí a my jsme součástí procesu jejího zrušení. Věříme, že nebude znovu prodloužena a naše baterie bude zmíněna jako alternativa.
Jakou očekáváte návratnost?
Velkou. Pokud ten model uspěje, bude vydělávat hromady peněz. Není žádná střední cesta. Buď to vydělá moc, anebo nic. Pokud se ukáže, že ta technologie je dobrá, což zatím nikdo neřekl, že není, tak to bude vydělávat. Ale jestli to bude za půl roku, nebo o kus dříve, to nevím.
- Do čeho dalšího Petr Žaluda investuje?
- Jak vzpomíná na své působení v Českých drahách?
- A jak zpětně vnímá své odvolání?
Odpovědi najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Nový Ekonom si můžete koupit i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu, iPhonu a tabletu Samsung.