Nemá totiž dosud k dispozici motor splňující požadavky normy Euro VI, jež vstoupila v platnost na začátku ledna, a tak lze na montážní lince vidět zejména vojenské speciály v barvě pouštního písku. Armádní vozidla přitom získala výjimku dokonce i v zemích Evropské unie, a ta, která Tatra nyní vyrábí, jsou určena pro Saudskou Arábii.
Mezi vojenskými tatrovkami v maskovacích barvách se však objevují i červené automobily pro slovenské hasiče. Na Slovensku jsou totiž hasiči v obdobné pozici jako armáda: mohou nadále nakupovat auta s motory Euro V, která nepotřebují nesmírně komplikovaný systém filtrů, čidel a recirkulace výfukových zplodin. Tím slovenští záchranáři šetří peníze, a to jak za pořízení vozidel, tak při jejich provozu.
Obdobně je tomu rovněž například v Německu či ve Francii, zatímco v České republice se o možné výjimce jedná. A přestože se snahou EU o ekologizaci nákladní dopravy lze souhlasit, výjimka pro hasiče by měla logiku.
Vždyť vozidla integrovaného záchranného systému mají výjimky i z pravidel silničního provozu. Prioritou v tomto případě musí být záchrana životů a majetku. Pokud přitom autu s motorem podle normy Euro VI dojde roztok AdBlue či stihne-li jej porucha složité palubní „chemické laboratoře“ a katalyzátoru, výkon poklesne na zhruba 20 procent.
Takto oslabené auto k požáru včas nedojede. Problémy přitom může způsobit i zdánlivá banalita; třeba méně kvalitní stará nafta. Složité systémy vozidel splňujících normu Euro VI navíc ideálně fungují tehdy, když se zahřejí na provozní teplotu. To ale chvíli trvá, a v té době by už hasičské autu mělo být u požáru a hasit. Záchranný sbor zkrátka nemáme proto, aby plnil nejpřísnější ekologické normy na světě, ale aby pomáhal lidem v nouzi.
Více o problémech Tatry s motory si můžete přečíst v aktuálním dvojčísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu, tabletu Samsung a dalších zařízeních se systémem Android.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel



