Když majitel společnosti Student Agency Radim Jančura na konci března spolu se stovkami dalších řidičů uvázl v koloně na rekonstruované D1, pořádně se naštval. Vyčetl ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, že
je jízda zbytečně svedena do 2+1 pruhu, a vyzval ministra dopravy Antonína Prachaře, aby ze svého nahradil řidičům ztrátu, již za čas pročekaný v zácpách na D1 utrpěli. Celkem šlo prý o čistou ztrátu ve výši 50 milionů korun.

Ani s odstupem času Jančura na svém rozhořčení nic nemění a požaduje oficiální manuál uzavírek, který by stavebním firmám jasně určoval, jak omezení stavět a kde a kdy je nutné udržet 2+2 pruhy.

„Ne všude je to nutné, ale třeba na D1 a na úsecích před Prahou ano. Tam, kde to nutné není, by se měly přehazovat směry podle ranní a odpolední špičky. Stavební firmy okupují dálnice, zbytečně zabírají pruhy a stát to nezajímá,“ říká Jančura. „My dálnici D1 známe dokonale, řidiče informujeme a máme nejen objízdné trasy, ale i objízdné trasy objízdných tras. To je ale něco, co jiní řidiči nemají,“ konstatuje Jančura.

V celé České republice je aktuálně registrováno 6,6 milionu aut, autobusů a motocyklů a jejich počet rok od roku roste.

To, že je popojíždění v kolonách a postávání v dopravních zácpách, odborným výrazem kongescích, ohromnou ztrátou času, je zjevné. Méně viditelné jsou miliardy, které v důsledku takových zdržení skutečně unikají jak jednotlivcům, tak firmám a státu.

Jak Jančura vypočítal čistou ztrátu? Čtěte v aktuálním čísle časopisu Ekonom.

obalka Ekonom 242014

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-62331780-jak-vyzrat-na-dopravni-zacpu