Dvě třetiny českých podnikatelů se domnívají, že čerpání evropských dotací narušuje tržní prostředí. Vyplývá to z průzkumu mezi téměř sedmi tisíci podnikateli a živnostníky, který pro týdeník Ekonom v rámci šestého ročníku projektu Město pro byznys vypracovala agentura Datank.

"Evropské peníze deformují trh, měly by jít spíše do veřejného sektoru a na stavbu infrastruktury," řekl Ekonomu Dušan Tripal, majitel společnosti Tripet, která vyrábí kartonové podložky. Sám ale takové dotace využívá. "Žádají o ně ostatní, a tak to pochopitelně dělám také," vysvětluje.

Do určité míry je ale spíše výjimkou. O čerpání evropských prostředků žádá v Česku jen každý čtvrtý podnikatel. K relativně nízkému zájmu o bruselské peníze přispívá přesvědčení byznysmenů, že jejich rozdělování je nespravedlivé.

Jarmila Veverková, specialistka na Evropu ve strojírenské firmě PBS Velká Bíteš, ovšem evropské dotace chválí. "Pomohly nám při vývoji a inovacích a vybudovali jsme za ně například zkušebnu leteckých motorů," říká.

Podle průzkumu jsou nejčastější bariérou brzdící český byznys zásahy státu: vysoká daňová zátěž, složitá a nadbytečná administrativa a také časté legislativní změny vyplývající z nestabilních politických poměrů.

"Daně už nemohou jít nahoru, jen by narostly daňové úniky a zkrachovaly další firmy," tvrdí Stanislav Ježek, dodavatel klimatizační techniky z Dolní Cerekve. Stejným problémem jsou neustálé změny zákonů a předpisů.

"Každá novela je vždy horší než původní zákon, například zákoník práce je nyní naprostý paskvil," tvrdí Jarmila Veverková z PBS. Ještě více si stěžují drobní podnikatelé. "Živnostník potřebuje mít čas na svoji profesi, vše co ho od práce odvádí, je velký problém," dodává Pavel Janoš, majitel pekařství Pardubický perník.

Obavy proto vyvolává už samotný fakt blížících se voleb, po kterých nová vláda znovu přijde s úpravami legislativy.

Teprve na dalším místě podnikatelé mezi problémy uvádějí druhotnou platební neschopnost a kupodivu i za recese obvyklý pokles poptávky. Stanislav Ježek ovšem právě v souvislosti s tím připomíná negativní dopad zvýšení DPH, které také vzalo zákazníkům peníze z kapes.


 

 

Související