Akcie největší světové sociální sítě Facebook zahájily v pátek své první obchodování na trhu Nasdaq vzestupem o zhruba 12 procent, později se však jejich růst zmírnil a v jednu chvíli se cena vrátila až na původní úroveň. Letošní nejočekávanější burzovní debut tak byl značným zklamáním pro investory a analytiky, protože vládla očekávání, že akcie firmy stoupnou o desítky procent.

Cena titulu se dostala v první minutě obchodování nad 42 dolarů z upisovací ceny 38 USD a při této ceně by tržní hodnota firmy činila zhruba 116 miliard dolarů. Poté ještě vyskočila až na 45 dolarů, pak ale rychle klesla k upisovací úrovni 38 dolarů. Kolem 20. hodiny SELČ se kurz Facebooku pohyboval pod 41 dolary s přírůstkem osmi procent.

"Máme tady dost nešťastných chlapíků," komentoval to agentuře Reuters Wayne Kaufman z makléřské firmy John Thomas Financial, která působí na Wall Street. "Doufali, že si Facebook povede mnohem lépe. Vsadím se, že na trhu je teď spousta zklamaných lidí," dodal.

Za první tři sekundy obchodování se podle televize CNBC zobchodovalo 82 milionů akcií firmy, což představuje téměř pětinu z celkově prodaných 421 milionů akcií. Kvůli návalu obchodních příkazů, který vyvolal technické problémy, musel Nasdaq odložit začátek obchodování s titulem z původně stanovených 17:00 SELČ asi o půl hodiny.

Facebook kvůli vybičované poptávce po svých akciích v primární veřejné nabídce výrazně zvýšil objem nabízených akcií. Cenové rozpětí zvedl tento týden na 34-38 dolarů a emisní cenu stanovil ve čtvrtek na jeho horním okraji. Z prodeje akcií si firma a její původní akcionáři a zaměstnanci zajistí kolem 16 miliard dolarů, dalších asi 2,4 miliardy dolarů získají v případě prodeje dodatečně vyčleněných akcií.

Brzy po zahájení obchodů dostaly akcie Facebooku první makléřské doporučení znějící na "prodat". Vydala ho firma Pivotal Research Group, která svoji cílovou cenu pro titul stanovila na 30 dolarů. "Trh hodnotí Facebook jako méně rizikový než Google, což tak podle nás rozhodně není," uvedl analytik firmy Brian Wieser.


KoubskýNafukuje sociální síť internetovou bublinu? Bude vstup Facebooku na burzu úspěšný?

Ptali jste se Petra Koubského, nezávislého analytika v oblasti IT. Na dotazy čtenářů serveru Ekonom.cz odpovídal v pátek 18. května od 09.00 do 10.00.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Facebook vykazuje poměrně slušné příjmy - při tržbách asi 4 miliardy má zisk 1 miliardu dolarů. Proč jde podle vás teda na burzu, když má dostatek vlastních financí na svůj další rozvoj?
Petr Koubský
Především proto, že tím několikanásobně - tak to aspoň zatím vypadá - vzroste hodnota majetku dosavadních vlastníků. IPO je k tomu, abyste zbohatli :) Ale Facebook je tak velká firma, že i těch peněz na rozvoj potřebuje opravdu hodně, má-li ještě někam dál růst. Na burze být potřebuje.
Čtenářský dotaz
Jak zpětně hodnotíte nákup Instagramu? Co Facebook sledoval tím, že tuto službu, která mu nepřinese vůbec žádné tržby, zaplatil miliardu dolarů?!!!
Petr Koubský
Je to opravdu hodně peněz. Smysl to trochu dává snad jen v případě, že šlo o licitaci - Facebook se snažil přeplatit jiného zájemce, jehož konkurenci si nepřál: Google, Twitter...
Čtenářský dotaz
Proč nezobrazuje Facebook reklamy i v mobilních aplikacích a na tabletech? Přichází tak o docela podstatnou část příjmů. Přitom možností, jak tam bannery dostat je celá řada..
Petr Koubský
Reklama na mobilu je hodně citlivá záležitost, vzhledem k malé obrazovce to uživatele obtěžuje o dost víc než na počítači. Dovedu si představit, že tuhle otázku ve Facebooku řeší a dost se u toho hádají. Riziko, že by zaplácnutím plochy odradili mnoho mobilních uživatelů, je podle mě velké, byl by na jejich místě také zdrženlivý a ty peníze nerad oželel.
Čtenářský dotaz
Dobrý den. Setkala jsem se s názorem, že stejně jako před pěti lety nebyl žádný Facebook, nemusí ani za pět let být. Myslíte si to samé, nebo považujete sociální sítě obecně za něco tak podstatného pro internet, stejně jako třeba email, že těžko budou nahrazeny něčím novým? Děkuji za odpověď.
Petr Koubský
Myslím, že nějaké sociální sítě už budou pořád. Nikde samozřejmě není psáno, že to musí být Facebook, Twitter nebo G+. Vývoj a soutěž bude pokračovat. Ale potřeba lidí komunikovat tímhle způsobem je velice silná, dovedou kvůli tomu obětovat spoustu času, kus soukromí... budou (budeme) to chtít dělat dál.
Čtenářský dotaz
proc nejni v cesku popularni twiter? mate tam ucet?
Petr Koubský
Na Twitteru mám účet @petrkou. Je to vlastně jediná sociální síť, kterou používám intenzivně, takže z mého zkresleného pohledu mi připadá, že docela populární je :) Ale je pravda, že to není masová záležitost.
Čtenářský dotaz
Kdo podle vás změnil víc svět - Google se svým vyhledáváním a dalším širokým portfoliem služeb, nebo Facebook, který... prostě explodoval před pár lety na internetu. Díky, PD
Petr Koubský
Těžko porovnat. Podle mě Google, ale vlastně si tím názorem nejsem sám jist :) V obou případech jde o obrovskou změnu v chování lidí.
Čtenářský dotaz
Zdravím vás. Měla bych tři následující otázky: 1. Je pravda, že Facebook není úspěšný třeba v Rusku a Číne? 2. Čínský trh má jistá specifika, ale to je tak těžké spustit jazykovou mutaci již existující stránky? 3. Kolik uživatelů podle vás bude mít Facebook na konci roku 2012?
Petr Koubský
1. Je poměrně úspěšný tam i tam, ale obě tyto země mají domácí sociální sítě, které jsou používanější než Facebook. 2. Lokalizace jazyka jistě není problém, jde spíš o lokalizaci kultury, nejrůznějších specifik a uživatelských návyků. V zemích, kde se stihla vyvinout silná domácí sociální síť, kde jsou "všichni", je těžké přimět lidi aby se přestěhovali. To není jen FB v Rusku a Číně, na stejnou potíž naráží celosvětově Google+. Je to kvalitní prostředí, ale proč se do něj stěhovat, když jsme si zvykli na Facebook?, řekne si většina lidí. 3. Extrapolací trendu to vychází kolem miliardy.
Čtenářský dotaz
Koupí někdy Facebook i Twitter?
Petr Koubský
Možné je samozřejmě všechno, ale Twitter do koncepce Facebooku nezapadá, je to služba postavená záměrně a výrazně jinak. Leda kdyby jej Facebook chtěl zavřít a měl finanční sílu to udělat.
Čtenářský dotaz
Pěkný den, koho povařžujete za největší konkurenci Facebooku (schválně to nechávám takto otevřené, nemusíte zmínit jen jinou sociální síť, ale i kohokoli/cokoli jiného..) Děkuji a ať se vám daří.
Petr Koubský
Největší konkurencí je jednoznačně Google. Mají stejný obchodní model, obě firmy prodávají on line reklamu, obě ji prodávají stejné skupině inzerentů a obě ji zobrazují plus minus stejné skupině uživatelů.
Čtenářský dotaz
dovolte mi jeste doplnujici otazku k tomu twitteru - proc nejni tak popularni v cesku stejne jako v americe treba? co si otom myslite?
Petr Koubský
Nevím. Přemýšlel jsem o tom vícekrát a neznám odpověď. Zdá se mi, že u nás převažuje názor, že FB je pro všechny, kdežto Tw pro „intoše“, což v Americe není.
Čtenářský dotaz
Dobrý den. Jak se podle vás bude měnit v budoucnu podíl zdrojů, ze kterých Facebook generuje své příjmy? Teď je to tuším nějakých 70 procent z reklamy na počítači a 30 procent provize z her. Jak se to bude vyvíjet v budoucnu? A ještě druhý dotaz - Facebook prý testuje možnost připlatit si za lepší viditelnost svých statusů, je možné vydělávat takto na obyčejných uživatelích? Vždyť si je jenom naštve a oni odejou jinam.
Petr Koubský
V zájmu Facebooku je co nejvíc diverzifikovat příjmy, takže budou usilovat o to, aby absolutní objem inzerce rostl, ale její relativní podíl klesal. To znamená podporovat nejen hry a jiné aplikace, ale vynalézat nové věci - kdo ví, třeba nějaké premium účty pro členy, kteří se chtějí cítit VIP? Čímž se dostáváme k druhé půlce vaší otázky: každá podobná služba hledá rovnováhu mezi příjmy z inzerce a služeb na jedné straně a spokojeností uživatelů na druhé straně. Když jste geniální, dokážete zařídit, že si ty cíle nějakou dobu nepřekážejí, ale to nevydrží nikdy věčně a zas tu rovnováhu musíte hledat. Čekal bych, že se Facebook bude v zavádění problematických novinek chovat opatrně, ale kdoví. Po IPO je totiž čeká nová situace, kterou zatím neznali: budou pod tlakem akcionářů, kteří se budou dožadovat nějakého toho růstu a zhodnocení kvartál po kvartálu.
Čtenářský dotaz
V čem spočívala internetová bublina .COM? Bylo to tak triviální, že prostě investoři nacpali peníze do internetových firem, které ale nevydělávali žádné peníze? A byl tam potom nějaký milník, který to všechno odstartoval, stejně jako pád Lehman Brothers u finanční krize?
Petr Koubský
Bublina je jednoduché schéma, kapitálové trhy to postihlo už mnohokrát, poprvé v době britské Východoindické společnosti, pak při zavádění železnice v 19. století atd. Máte odvětví, které se pokládá za růstové. Po akciích a podílech je poptávka, ceny proto letí nahoru, proto se zakládají další firmy, ceny letí nahoru... Investoři vědí, že se to jednou zlomí, ale přisazují si dál a doufají, že se stáhnou dřív, než začne burza klesat. Někteří to stihnou, jiní ne. Jinými slovy: je to normální cyklický pohyb kapitálového trhu, jen zvětšený a zrychlený. V případě bubliny r. 2000 nebyl žádný "mítink", ale ani fatální následky, pár firem to vymazalo ze světa, jiné trochu zchudly, svět šel dál. S dluhovou krizí se to nedá srovnat co do mechanismu ani co do následků. O bublině jsme mluvili tolik mj proto, že jsme netušili, jak opravdová krize vypadá ;)
Čtenářský dotaz
Spekuluje se o tom, že by Facebookový účet mohl být univerzálním pasem nebo občankou pro logování na nejrůznější stránky. Většina lidí má ale na FB svůj účet pod pravým jménem a fotkou. Znamenalo by to teda, že se internet z toho původně anonymního prostředí stane identifikačním jako v reálu???
Petr Koubský
Internet asi směřuje k tomu, aby osobní identifikace byla přísnější než dnes. Jejím základem ale nemůže být FB účet, ale spíš něco jako elektronický občanský průkaz (tj. plnohodnotný, jaké mají např. ve Finsku, Německu, Estonsku...) Vedle toho však bude vždy existovat - aspoň pevně doufám! - anonymní přístup.
Čtenářský dotaz
Kdy uz se zacne obchodovat s tema akciema??? Nebo uz to zacalo??
Petr Koubský
V jedenáct hodin newyorského času, to je tuším pět odpoledne u nás.
Čtenářský dotaz
Zaznamenal jsem v souvislosti s Facebookem pojem "social e-commerce" - to je prodej zboží přes Facebook? Takže to funguje jako klasický eshop, jenom to není přes amazon.com, ale přes Facebook.com/amazon? V čem je tedy pak výhoda?
Petr Koubský
Social e-commerce je takový módní pojem, který obecně označuje jakékoli využití sociálních sítí při prodeji a nakupování. Patří sem třeba hromadné nakupování (pár lidí se dá přes Facebook dohromady, aby dostali množstevní slevu), vzájemné rady a konzultace mezi zákazníky, užviatelské recenze, doporučování zboží... Tohle všechno se na Facebooku děje, výrobci a prodejci to podporují pomocí svých facebookových stránek a inzerce, ale když chcete něco koupit, pošlou vás z facebookových stránek do svého e-shopu, kde k tomu mají infrastrukturu. Podívejte se třeba právě na facebook.com/amazon, ten tohle všechno dobře ilustruje.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pane Koubský, myslíte si, že Mark Zuckerberg s tím teď lidově řečeno sekne? Tedy, že prodá akcie a půjde si užívat vydělané miliardy? Děkuji za váš názor.
Petr Koubský
Myslím, že na to je moc mladý a moc neklidný :), nečekal bych to.
Čtenářský dotaz
Proč si myslíte, že není vhodné investovat do akcií FB?
Petr Koubský
To že si myslím? Já nemám s obchodováním na burze žádnou praktickou zkušenost a bylo by hloupé, abych v tomto směru dával rady. Pokud jde o zhodnocení, vypadá to, že akcie Facebooku půjdou po IPO nahoru. Jak vysoko a na jak dlouho, to dnes nevědí ale ani ti, kdo ty zkušenosti mají.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, rád bych se zeptal, jak je to vůbec možné ? Vyrábí firma facebook něco tak hodnotného, aby její emise akcií dosahovala takové výše. Jsem stará škola a vždy jsem si myslel, že největší firmy a nejhodnotnější budou ty, které pracují v těžkém strojírenství a ropném průmyslu. Prostě tam kde jsou zapotřebí těžké hodnotné stroje, které se v případě problémů dají prodat a tím pokrýt případnou ztrátu atd. Firma Facebook tvoří software a provozuje sociální síť, zkrátka něco co časem zestárne a omrzí jako třeba icq. Má fcb něco tak hodnotného, aby měla čím hodnotu těch akcií krýt aspoň z 1%? Nechci být zlí prorok a úspěch každému přeji, ale copak tohle potenciální investoři nevidí?
Petr Koubský
Dobrý den, Vaši otázku i pocit chápu zcela přesně, ale ono to takhle bohužel nechodí. Kapitálový trh je sdílená iluze. Neobchoduje se na něm se skutečnými aktivy, ale s důvěrou, pocity a odhady. Ty samosebou mohou být a často jsou na tu hmatatelnou realitu navázané, ale není to nutné. Potenciální investoři se nestarají o to, jaká aktiva Facebook má, ale o to, co si o něm myslí jiní potenciální investoři. Protože to jediné rozhodně o tom, zda půjdou akcie nahoru nebo dolů. Ovšem bohatství je dnes stále častěji nehmatatelné a těkavé. Hlavní hodnotou hi-tech firem jsou zaměstnanci - tedy ta menšina zaměstnanců, která má nápady a dovede je realizovat. To změnilo pravidla hry, protože tahle aktiva mají dvě nohy, neudržíte je, odpochodují jinam. Jinak ale mimochodem: Facebook má těžké stroje, jejichž prodejem by utržil docela dost, kdyby šel do likvidace :), patří mu obří datacentra z největších na světě. Mají rozměry a spotřebu velkých továren.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, připusťmě, že jsme v současnosti svědky druhé tzv. internetové bubliny. Pro některé lidí možná strašák. Co podle vás přinášejí bubliny užitečného, k čemu jsou dobré? Nenajdeme více kladů než záporů?
Petr Koubský
Bubliny jsou emergentní vlastností kapitálového trhu, jinými slovy: máme-li pro burzu taková pravidla, jaká máme, občas nevyhnutelně dojde k bublině (viz též některé předchozí odpovědi v tomto rozhovoru). Jistá užitečnost se jim upřít nedá: jsou edukativní, umožňují investorům lépe pochopit, co má v novém neprozkoumaném oboru hodnotu a co ne. Školné v této výuce je ovšem dost vysoké.
Čtenářský dotaz
Dobry den, rad by som sa spytal, aky je vas nazor na internetovu bublinu a jej moznu spojitost s bublinou Start-upov. Myslite si, ze tieto dve veci suvisia? A ak ano ako velmi? Dakujem za odpoved.
Petr Koubský
Ona je to celé jen jedna bublina: zájem investorů o startupy i řekněme o Facebook pochází z téhož zdroje, z důvěry, že internetové podnikání může hodně vynášet. Malí investoři vkládají peníze přednostně do menších firem, velcí do velkých, ale jejich logika je podobná. Rozdíl je snad v tom, že do toho startupu víc vidíte, při investici můžete být realističtější.
Související