Ach jo, vedení mě opět posílá na nějaké školení, to bude zase nuda, ztracený den.
Takové reakce ze strany zaměstnanců na předepsané firemní vzdělávání nebyly ještě nedávno výjimečné. Za poslední dva roky se však mnohé změnilo.
»Dnes se málokterý zaměstnavatel spokojí s lektorem, který promítá prezentaci formou přednášky,« upozorňuje na změnu Jitka Tejnorová, jednatelka vzdělávací a poradenské společnosti DMC management consulting.
»Důležité jsou zapojení účastníků, praktické příklady, ukázky přímo na pracovišti,« doplňuje.
Krize tak paradoxně napomohla tomu, že školení již nejsou samoúčelná, ale mají pomoci v rozvoji nejen zaměstnance, ale celé organizace.
Záchranný evropský fond
I když všeobecným předpokladem bylo, že společnosti v období ekonomické recese finance do vzdělání značně redukovaly, nebylo to úplně pravda. Spíše se snažily peníze vynakládat mnohem efektivněji.
Z loňského porovnání 24 nejvýznamnějších firem na trhu například vyplynulo, že 61 procent z nich se rozhodlo v období ekonomické krize nesnižovat investice do vzdělávání. Jednalo se o firmy z oborů napříč celým spektrem - bankovnictví, pojišťovnictví, stavebnictví, farmacie a tak dále.
»A co víc, 22 procent společností investice do vzdělávání v tomto období dokonce navýšilo,« sděluje Radka Pekelská, personální ředitelka společnosti GE Money Bank, která celý projekt iniciovala.
Tento trend však bylo možné pozorovat i ze strany vzdělávacích společností.
Například Martin Kalenda, jednatel vzdělávací a poradenské společnosti Image Lab, potvrzuje, že společnosti si sice hlídaly náklady, nicméně ty, které chtěly dál úspěšně fungovat, nebo dokonce vnímaly situaci jako příležitost k pozitivní změně, do vzdělání a rozvoje investovaly ještě více.
»Braly to jako jeden z nástrojů transformace celé firmy,« tvrdí Kalenda.
Připouští však, že řadě podniků pomohly v této nelehké době peníze z Evropského sociálního fondu (ESF).
Potvrzuje to i Jitka Tejnorová z DMC management consulting.
»Firmám byl z ESF velmi nápomocný například projekt "Vzdělávejte se!", který úřady práce dokázaly velmi dobře zprostředkovat. Společnosti tak měly možnost překlenout krizi a vzdělávání zaměstnanců pokračovalo u řady firem v mnohem vyšší míře než před krizí,« soudí Tejnorová.
Čerpání z prostředků fondu tak například pomohlo české pobočce nadnárodní společnosti SCA Packaging, výrobce a dodavatele obalových řešení.
Podle personálního ředitele Zdeňka Molčana bylo díky evropským penězům podpořeno zvýšení kvalifikace zaměstnanců a celkově se zvedla konkurenceschopnost firmy.
Dobrou zprávou je, že o peníze z ESF je možné žádat až do konce roku 2013.
Celkový objem prostředků na období 2007 až 2013 činí pro Českou republiku 3,8 miliardy eur. Podle ministerstva práce a sociálních věcí ještě zbývá přerozdělit 1,8 miliardy eur.
Praxe do popředí
Zajímavým zjištěním vzešlým z benchmarkingu bylo podle Radky Pekelské z GE Money Bank i to, že v posledních dvou letech byly v rámci vzdělávání zaměstnanců provedeny největší škrty především u externího školení takzvaných soft skills (neboli měkkých dovedností) a jazykového vzdělávání.
Zjištění tak odpovídá současnému trendu. »Vzdělávání je úzce napojeno na praxi,« zdůrazňuje například Martin Kalenda z Image Labu.
Lektoři podle něho nefungují už jen jako učitelé, ale jako lídři týmů, ve kterých se svými »svěřenci« po vyhrazenou dobu řeší problémy spojené s chodem firmy.
Podniky se tak hojně přesunuly od klasického školení k rozvojovým programům zaměstnanců, zvláště těch nejtalentovanějších.
Nyní je vzdělávání spojeno s celou firemní strategií. V potaz je například bráno i to, jakým směrem se firma hodlá vydat v budoucnosti.
Jitka Tejnorová z DMC management consulting dodává, že vedení společností vždy musí vědět, proč zaměstnance na školení posílá a jaký má cíl.
Využívejte nové nástroje!
S konceptem firemního vzdělávání se mění i nástroje, kterými je zprostředkováno.
Zásluhu na tom má i rozvoj moderních médií a technologií. Potvrzují to výsledky benchmarkingu, které uvádějí, že v dnešní době až 98 procent respondentů využívá alespoň částečně e-learning,
Velký důraz na tyto nové prostředky kladou i v české pobočce poradenské společnosti KPMG.
»Díky rozvoji technologií stále častěji využíváme kromě klasických prezenčních kurzů i e-learning či virtuální tréninky, ve kterých jsou účastníci propojeni na dálku přes počítač,« upřesňuje personální ředitelka Hana Velíšková.
»Kurz probíhá živě, je aktivně řízen lektorem a lidé přes notebook diskutují, kladou otázky a řeší modelové situace. Přitom fyzicky sedí doma nebo ve své kanceláři v různých městech či zemích světa,« pochvaluje si.
Připomíná však, že takové školení může být efektivní jen tehdy, když účastník sám cítí zodpovědnost za svůj rozvoj a je ochoten věnovat čas a energii tomu, aby se něco naučil.
Elektronické vzdělávání je tak velmi výhodné, protože ušetří čas a náklady na dopravu.
Na druhou stranu se ovšem osvědčuje především u vysoce motivovaných jedinců, a ne každému tato »neosobní« forma školení vyhovuje.
Vedle e-learningu se tak v současné době dostává do popředí i učení prostřednictvím nejrůznějších interaktivních her.
Příkladem může být expertní hra Finanční svoboda, kterou využívá finančně-poradenská společnost Partners ke vzdělávání svých finančních poradců. (Existuje i desková verze této hry, která je určená široké veřejnosti.)
»Jde o nákladnou investici do vzdělávání nových poradců, licence hry na jeden rok stojí okolo 400 tisíc korun,« vysvětluje Lada Kičmerová, tisková mluvčí Partners.
Cílem hry je, aby si poradce v průběhu dvou dnů vyzkoušel to, co by v reálu mohl zažít během celé své kariéry.
První den školení se poradci rozdělí do skupinek. Pod vedením lektora si každý tým vytáhne kartičku s charakteristikou modelového klienta a s jeho krátkodobými i dlouhodobými cíli, které mu musejí pomoci dosáhnout i přes různé překážky.
Celý den, který reprezentuje tři desetiletí života fiktivního klienta, se tak poradci musejí vypořádávat s událostmi, jako je například koupě auta, založení rodiny, zajištění vlastního bydlení, úmrtí v rodině, vytopení bytu, dlouhodobá nemoc...
Na konci dne by měl být modelový klient finančně nezávislý. Podle Michala Holíka, který školení vede, se to však napoprvé podaří jen málokterému týmu.
»Druhý den už všichni poradci dostanou stejné zadání - stejného klienta, aby si na konci dne mohli porovnat své strategie. Oproti prvnímu dni jsou většinou výsledky mnohem lepší a k finanční svobodě přivedou klienta skoro všechny týmy,« pochvaluje si Holík.
Zuzana Panczaková
Evropský sociální fond
- Firmy díky tomuto fondu mohou požádat o spolufinancování vzdělávacích projektů.
- Jednotlivé projekty může tento fond firmám financovat až z 85 procent. Může se jednat až o několik milionů korun.
- O peníze z fondu lze žádat až do konce roku 2013.
- Více informací na stránkách www.esfcr.cz.
Jak vypadá úspěšný vzdělávací program
- Je součástí firemní strategie a je jedním z pilířů systému rozvoje zaměstnanců.
- Zážitkem zvyšuje a rozvíjí dovednosti a posiluje motivaci ke změnám.
- Je efektivní, pokud zajišťuje propojení tréninků mezi jednotlivými skupinami zaměstnanců.
- Měl by posilovat loajalitu zaměstnanců a jejich sounáležitost s firmou.
Zdroj: Martin Kalenda, jednatel Image Lab