Pro tuto generaci je samozřejmostí internet a sociální sítě. Způsob, kterým komunikují mezi sebou i se zbytkem společnosti, ovlivňuje a mění také pracovní trh.

Pro zaměstnavatele nastává nová realita - aby jejich firmy byly v budoucnosti úspěšné, musejí přilákat a udržet generaci Y. "Jasným trendem v chování generace Y je, že se neobává měnit zaměstnavatele - na jednom místě zůstává něco přes rok - s cílem získat co nejrychleji co nejvíce zkušeností," uvedl Jon Hill, Country Manager společnosti Reed Specialist Recruitment pro ČR. Zaměstnavatel tedy musí řešit otázku, jak zvýšit atraktivitu zaměstnání pro generaci Y, aby si tuto klíčovou skupinu udržel.

Během globální finanční krize se většina zaměstnanců rozhodla neměnit zaměstnání a vyhnout se tak riskantním situacím v ekonomické bouři. To ale neplatilo pro generaci Y, která i pak pokračovala v hledání nových pracovních příležitostí.

ZÍSKAT A UDRŽET TY NEJLEPŠÍ


V roce 2010 začala ekonomika opět posilovat, což zvýšilo míru jistoty na pracovním trhu. Více firem začalo nabírat nové zaměstnance a ještě větší množství lidí z generace Y začalo aktivně hledat nové pracovní příležitosti. Na trhu je nyní velká konkurence jak mezi zaměstnavateli, tak mezi ambiciózními zájemci o atraktivní práci z řad generace Y.

Nicméně v mnoha odvětvích se nábor nových pracovníků začal dramaticky proměňovat z procesu řízeného zaměstnavatelem a nepřeberného množství zájemců během krize k dnešní situaci, kdy je na trhu málo kandidátů. Zaměstnavatelé se musejí více než dosud zaměřit na to, co je pro kandidáta generace Y důležité, a podřídit tomu nábor i motivační strategii pro zaměstnance.

Potřebu porozumět generaci Y ukázal i nedávný průzkum společnosti Reed mezi zaměstnanci.

Výsledky byly znepokojivé - odpovědi respondentů z řad generace Y byly zcela v rozporu s očekáváním zaměstnavatelů. 52 % zaměstnanců například uvedlo, že byli nespokojeni s benefity, které jim zaměstnavatelé nabídli, a každý sedmý uvedl, že benefity hrají velkou roli při rozhodování, kterou pracovní nabídku přijme. 83 % zaměstnavatelů přitom věřilo, že jejich zaměstnanci byli s benefity spokojeni.

Výzkum ovšem dále ukázal, že generace Y ne-ní motivována pouze penězi a zaměstnaneckými balíčky, ale rovněž očekává, že zaměstnavatel nabídne profesní růst podpořený programem vzdělávání a osobního rozvoje, bez ohledu na to, jak dlouho hodlají pro zaměstnavatele pracovat:

V tomto kontextu se profesní rozvoj jeví jako neméně důležitý než peníze a zaměstnanecké výhody, což umožňuje menším společnostem, aby účinně soutěžily o nadané kandidáty s velkými podniky.

DŮLEŽITÉ JE UZNÁNÍ


Posledním prvkem, který pomáhá zaměstnavateli získat a udržet si ty nejlepší z generace Y, je uznání. Zaměstnavatel, který je známý tím, že projevuje svým zaměstnancům uznání a odměňuje je, má mnohem větší šanci, že se kandidát z generace Y rozhodne pracovat právě pro něj. Pro představitele generace Y je uznání jednou z hlavních motivací.

"Ve světě generace Y, který je tvořen ambiciózními, talentovanými a v mnoha směrech náročnými jedinci, musí zaměstnavatelé rozpoznat, že zdroje a strategie pro uchovávání těchto budoucích vůdců musí odrážet jejich jedinečnost," řekl Jon Hill. "Přestože v současnosti je většina manažerů nabírána z řad generace X (a silných ročníků), v budoucnu budou úspěšné ty společnosti, které porozumí a dokáží přijmout tuto novou generaci pracovníků."

Související