Za devatenáct let existence největší české počítačové školy Gopas prošlo jejími učebnami čtvrt milionu lidí. »Po krizi v roce 2009 zájem o firemní školení zase mírně roste,« libuje si ředitel firmy Gopas Petr Daniel.

Pozitivní trend je vidět i na obratu společnosti, zatímco v roce 2009 činil 115 milionů korun, loni už to bylo 129 milionů. Zvedl se i počet absolventů školicích programů. V době nejtěžší krize v roce 2009 přišlo do učeben Gopas 21 tisíc lidí, loni se jejich počet zvedl o čtyři tisíce.

»Pomalu se vracíme na předkrizovou úroveň. Rekordní byl rok 2008, kdy u nás absolvovalo kurzy 28 tisíc lidí,« glosuje výsledky Daniel.

Podobně optimistický růst zájmu klientů zaznamenaly i další společnosti, které nabízejí počítačová školení.

»Zájem mírně roste, dokonce v poslední době vzniká řada firem, které IT kurzy realizují,« říká technický ředitel školicího střediska ApS Brno Radomír Kurečka.

A jaké jsou důvody pro renesanci IT vzdělávání dospělých?

»Stále více a více společností je závislých na fungujících informačních technologích, a proto je pro ně vyškolení pracovníků v IT nevyhnutelné a důležité,« domnívá se L'uboslava Kačmaříková ze společnosti Arrow ECS, která se také počítačovými kurzy zabývá. Dalším důvodem je pak penězovod z Evropské unie.

»Zájem roste především díky prostředkům z Evropského sociálního fondu, ze kterého podniky čerpají finance. Pokud se týče vlastních prostředků firem, zde si myslím, že jejich výdaje spíše stagnují,« říká Radomír Kurečka.

Občerstvení zdarma, nebo záruka

S přitvrzující konkurencí musí školicí firmy nabízet »něco víc« než konkurence. Zpravidla vždy je už automaticky součástí kurzů občerstvení a nápoje. Počítačová škola Gopas zase nabízí záruku, že jakmile si zájemce daný kurz koupí, určitě se bude konat, i kdyby na něm byl nakonec jen sám s lektorem.

»Řada školicích firem vypisuje kurzy jako na běžícím pásu, které pak ruší pro nedostatek uchazečů. Zájemcům, kteří si již kurz zaplatili, ho pak přesouvá na jiné termíny, které jim nemusejí vyhovovat,« vysvětluje záruku Petr Daniel.

Školicí centrum Arrow ECS zase nabízí účastníkům nejrůznější dárky ke kurzům nebo promo nabídky, jako třeba last minute kurzy.

»Lákadlem jsou také nově vybavené učebny, ve kterých školení probíhají,« doplňuje Kačmaříková z Arrow ECS.

Oslovené školicí firmy se ale shodují v tom, že základním kritériem úspěchu je dlouhodobá spolupráce se zákazníkem. A že nejlepší reklamou je v tomto oboru osobní doporučení.

Excel a Word už netáhnou

Na rozdíl od dob minulých k hlavním tahákům počítačových kurzů už dávno nepatří jednoduché kurzy s úvody do problematiky IT. Dříve k prasknutí nacpané kurzy Práce s Wordem nebo Práce s Excelem pro začátečníky mají dnes potíže najít dostatečné množství zájemců.

»V oblasti běžných uživatelů, jako třeba kancelářských programů, firmy investují do vzdělání zaměstnanců velice nerady. V profesionální oblasti, jako je správa sítě nebo administrace serverů, tam problém není,« říká Kurečka.

Úzce zaměřené kurzy stojí i několik tisíc korun na den, protože k jejich výuce jsou potřeba specializovaní lektoři. »Na taková školení musíme často zvát i dražší lektory ze zahraničí,« vysvětluje Petr Daniel. Tyto kurzy navštěvují zejména počítačoví odborníci, kteří si potřebují zvýšit kvalifikaci nebo se třeba seznámit s novou verzí náročného počítačového programu a získat příslušný certifikát. Ten jim pak pomůže zvýšit cenu na trhu práce.

(Viz též kariéra & řízení)

Radan Dolejš

129 milionů korun
byl loňský obrat školicí firmy Gopas.

Související