2 minuty čtení
Premiér Andrej Babiš má za sebou ostrou volební řež. Ne, o eurovolby nejde. Jde o něco podstatnějšího − definitivní ovládnutí...
Bývalý šéf firmy ČEZ a současný šéf její dozorčí rady Martin Roman čelí vážnému podezření.
Před příchodem do ČEZ vedl Škodu a jako manažer najatý státem ji připravoval k privatizaci. A firmy, ke kterým nyní přiznal vazby, ji posléze zprostředkovaně ovládly - jak vyplývá z dokumentů MF Dnes. Podle nich ovšem po přestupu do ČEZ angažmá Martina Romana v těchto firmách trvalo. To by znamenalo silný střet zájmů, protože Roman vedl ČEZ a navíc zasedal v dozorčí radě Českých drah. Obě tyto státní firmy dělaly s již privatizovanou Škodou mnohamiliardové obchody.
ČEZ
Státem ovládaná česká energetická jednička. Zastřešuje výrobu a z velké části i distribuci elektřiny v zemi. Dosahuje až padesátimiliardových zisků, desítky miliard odvádí do státního rozpočtu. Zhruba 22 % vlastní zahraniční akcionáři. V čele stál sedm let Martin Roman, ten se přesunul před třemi týdny do čela dozorčí rady.
Škoda Plzeň
Česká strojírenská jednička. Koncem 90. let se po privatizaci dostala do kolapsu, v roce 2000 ji převzal stát a do čela postavil Martina Romana. V letech 2002 a 2003 ji privatizuje vlastnicky neprůhledná skupina Appian. Ta rozprodává provozy, až z původního celku zůstává jen Škoda Transportation, výrobce kolejových vozidel. Tu letos v únoru od Appianu odkoupili Tomáš Krsek, Michal Korecký, Jiří Diviš a Marek Čmejla.
Appian
Skupina, která privatizovala Mosteckou uhelnou a později Škodu Plzeň. Švýcarská prokuratura ji vyšetřuje kvůli podezření z praní špinavých peněz. Zabývaly se jí i české orgány, ale bezvýsledně. Za Appian vystupují Jiří Diviš a Marek Čmejla, kteří se označují jen za najaté manažery. Podle dokumentů MF Dnes se v mateřských společnostech Appianu mezi léty 2004 a 2007 objevují jména Martina Romana, Tomáše Krska, Michala Koreckého a Jiřího Zapletala.