Made in Czechoslovakia. Značka, která měla ve světě váhu i respekt. Stroje, letadla, traktory, optika i zbraně mířily hlavně do zemí třetího světa. I když za nimi často stál export komunistické ideologie, kvalitu československé výroby zpochybňoval málokdo. Navzdory plánované ekonomice dokázaly mnohé socialistické podniky držet laťku řemesla, konstrukce i technické vynalézavosti.
Dnes na etiketách čteme Made in Czechia. Cesta k tomuto označení nebyla snadná, ale české značky znovu dobývají svět. Nejde jen o tradiční průmysl, české podniky prorážejí i v softwaru, počítačových hrách nebo v designu. Některé dokázaly uspět i na náročném americkém trhu. Řada z nich navazuje na dřívější značku společného státu. Kombinací nápaditosti, spolehlivosti a schopnosti uspět i bez velkého zázemí.
Značka se změnila. Její duch v nové podobě a s novými ambicemi tu zůstal. A svět si znovu začíná všímat, co znamená „vyrobeno v Česku“.
Přeji obohacující čtení.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Martin Petříček




