Strojírenský holding Motor Jikov Group patří k tradičním dodavatelům automobilek, vzhledem k nejistotám ohledně budoucnosti autoprůmyslu ale hledá nové cesty k expanzi. Jednou z nich je i výroba pro zbrojní průmysl. „Umíme vyrábět tělesa dělostřeleckých granátů,“ vysvětluje v tomto čísle Ekonomu majitel Miroslav Dvořák. Jeho firma není v tomto ohledu výjimkou a zdá se, že podstatná část evropského autoprůmyslu nyní hledá spásu v dodávkách pro zbrojaře. V továrně Volkswagenu německém Osnabrücku by se například mohla vyrábět obrněná vozidla společnosti Rheinmetall a podle plánů belgické John Cockerill Defense by mohla být podobně přeměněna i výrobní zóna Audi v Bruselu.

Související

Je to logické. Zatímco autoprůmysl se potácí v problémech, které ještě zvýrazní celní válka, již rozpoutal americký prezident Donald Trump, zbrojní průmysl je momentálně nejrychleji rostoucím průmyslovým sektorem v Evropě. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by jeho růst měl brzdit. Německo nedávno uvolnilo pravidla státního dluhu, aby mohlo vydávat více peněz na obranu, své vojenské rozpočty zvyšují i další země včetně Česka a celá Evropská unie plánuje vydat na posílení bezpečnosti kontinentu 800 miliard eur.

Automobilky, které v poslední době ve velkém propouštějí, by tak teoreticky mohly chytit druhý dech. Představa, že výroba granátů a obrněnců zachrání evropský autoprůmysl, je ale iluzorní. Už proto, že obranný průmysl je stále výrazně menší než automobilový sektor a může nahradit pouze část pracovních míst a výroby. Jen pro představu – zatímco v autoprůmyslu pracuje v Evropě na 13 milionů lidí, sektor obrany jich zaměstnává jen něco přes jeden milion.

Přeji pěkné čtení.