Strojírenský holding Motor Jikov Group patří k tradičním dodavatelům automobilek, vzhledem k nejistotám ohledně budoucnosti autoprůmyslu ale hledá nové cesty k expanzi. Jednou z nich je i výroba pro zbrojní průmysl. „Umíme vyrábět tělesa dělostřeleckých granátů,“ vysvětluje v tomto čísle Ekonomu majitel Miroslav Dvořák. Jeho firma není v tomto ohledu výjimkou a zdá se, že podstatná část evropského autoprůmyslu nyní hledá spásu v dodávkách pro zbrojaře. V továrně Volkswagenu německém Osnabrücku by se například mohla vyrábět obrněná vozidla společnosti Rheinmetall a podle plánů belgické John Cockerill Defense by mohla být podobně přeměněna i výrobní zóna Audi v Bruselu.

Související

Je to logické. Zatímco autoprůmysl se potácí v problémech, které ještě zvýrazní celní válka, již rozpoutal americký prezident Donald Trump, zbrojní průmysl je momentálně nejrychleji rostoucím průmyslovým sektorem v Evropě. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by jeho růst měl brzdit. Německo nedávno uvolnilo pravidla státního dluhu, aby mohlo vydávat více peněz na obranu, své vojenské rozpočty zvyšují i další země včetně Česka a celá Evropská unie plánuje vydat na posílení bezpečnosti kontinentu 800 miliard eur.

Automobilky, které v poslední době ve velkém propouštějí, by tak teoreticky mohly chytit druhý dech. Představa, že výroba granátů a obrněnců zachrání evropský autoprůmysl, je ale iluzorní. Už proto, že obranný průmysl je stále výrazně menší než automobilový sektor a může nahradit pouze část pracovních míst a výroby. Jen pro představu – zatímco v autoprůmyslu pracuje v Evropě na 13 milionů lidí, sektor obrany jich zaměstnává jen něco přes jeden milion.

Přeji pěkné čtení.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67687950-budou-se-misto-aut-vyrabet-zbrane