Na začátku byl proslulý korejský fermentovaný zelný salát. Postupně ke kimči přibyly omáčky s chutí Indie či Japonska a brzo rozšíří nabídku i česká klasika. Martin Kudera ze společnosti Živina by jednou rád obsáhl se svými produkty všechny světové kuchyně.

S prodejem omáček a dalších pochutin přitom v Živině začínali teprve nedávno, v období covidu. „V té době jsem si uvědomil, že chci propojit své dvě velké záliby – vášeň k podnikání a vášeň k jídlu i k vaření,“ říká Kudera v podcastu Na vlně podnikání, který každý týden připravuje redakce Ekonomu.

Každá vznikající značka se potýká s celou řadou bariér. Lidé ji neznají, netuší, zda jim její produkt bude chutnat.

Pandemie rozjezdu podnikání v tomto oboru vcelku nahrála. Lidé se více začali starat o své zdraví a hledali cesty, jak lépe jíst. Hned na začátku si však Kudera – dříve ajťák a digitální marketér – ověřil, že prorazit s neznámou značkou není jen tak.

Zpočátku doufal, že pro prezentaci nové Živiny bude fungovat, co se mu už mnohokrát osvědčilo. „Vletěli jsme do toho s jistou naivitou. Marketing děláme pro spoustu jiných značek, umíme online kampaně, tak jsme ji spustili i pro kimči – a nic se nestalo,“ říká muž, jenž si předtím pochoutku mnoho let sám doma připravoval.

Jenže když lidé netuší, zda jim něco bude chutnat, jsou opatrní. Podnikatel musí zjistit, zda prodávat jen na e‑shopu, či v kamenných prodejnách – a v jakých. V Živině nakonec přišli s nápadem rozdávat kimči lidem za vyplnění dotazníku. I v tom sice narazili na problémy, zejména logistického rázu, přitáhlo to však mnoho zvědavců. Řadě z nich kimči od Živiny zachutnalo a stali se z nich první zákazníci.

„Zlomilo se to po roce, roce a půl fungování. Ačkoliv jsme měli skupinu pravidelných zákazníků, museli jsme stále budovat distribuční síť, investovat peníze do reklamy, značky, do ukázek našich dalších produktů,“ vzpomíná Kudera. Už v začátcích věděl, že nezůstane jen u kimči, ale že chce postupně sortiment přidávat.

Jednodušší příprava jídel

Výrobky z Živiny mají společného jmenovatele: „Naším cílem je zjednodušovat přípravu jídel světových chutí, abychom lidem přinesli zážitek podobný tomu, co znají ze svých oblíbených bister a restaurací.“ Portfolio rozšiřovali postupně, ze začátku trochu „punkově“. Začali vyrábět, co už uměli, co si Kudera nebo jeho kolegové dřív připravovali pro sebe. Třeba hummus, pečený kečup, nakládané okurky.

Teď sledují svou hlavní misi. Hledají nejoblíbenější recepty na jídla složitá na domácí přípravu a nabízejí zájemcům pomoc. Začali s asijskou kuchyní, ale postupně by – v ideálním případě – chtěli obsáhnout všechny světové kuchyně.

Přestože je kimči pro Živinu stále nejdůležitější, rychle se na něj dotahují omáčky na vaření, jako pad thai, teriyaki či kari pasty. A také omáčky připravené k přímé konzumaci jako barbecue či hořčice.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.