Boj o kuřata, banány, lososy, ocel či opium. Obchodní války nejsou výdobytkem moderní doby a stejně jako ozbrojené konflikty patří k lidstvu od nepaměti. Vedly se už o ledasco. V každé epoše se najdou politici a vůdci, kteří ve snaze ochránit domácí výrobce nebo spotřebitele sklouznou k protekcionistickým praktikám. Zvedají cla, zavádějí kvóty na zboží, zpřísňují dovozní předpisy či devalvují vlastní měnu, aby zlevnili export. Oblíbené jsou i státní dotace pro vývozní podniky či celá odvětví. Obvykle takové kroky nezůstanou bez odezvy z druhé strany a nezřídka mohou přerůst i v řinčení zbraní.

Argumenty, které k tomu využívají, se opakují: „Musíme ochránit pracovní místa či klíčová odvětví, na nichž stojí naše ekonomika, potřebujeme bojovat proti nekalé konkurenci.“ Obchodní válka proto často vypukne i mezi zeměmi nebo regiony, které k sobě mají blízko a v geopolitice se považují za přátele. Příkladem z historie je třeba válka o kuřata. V polovině roku 1962 zvedla šestice zemí tehdejšího Evropského hospodářského společenství (EHS), předchůdce Evropské unie, dovozní cla na kuřata z USA.

Boj o americká kuřata

Americká kuřata totiž v té době díky intenzivnímu chovu ve velkých halách podstatně zlevnila. Z luxusní a drahé pochoutky se stala běžná potravina, která si našla cestu na větší počet nejen amerických, ale i evropských talířů. Chovatelé drůbeže na starém kontinentu nicméně začali vůči svým americkým protějškům ztrácet konkurenceschopnost. Západoevropští politici kritizovali kdeco – že se americká kuřata prodávají za dumpingové ceny pod výrobními náklady, že je farmáři dokrmují arzenem či hormony, které ovlivňují potenci.

Vyřešili to zvýšením cel, díky čemuž se ceny kuřat z dovozu i domácí produkce srovnaly. List The New York Times tehdy poznamenal: „Bylo to s pobavením považováno za malichernou hádku ve světě mnohem závažnějších problémů. Ale kuřecí válka vyvolala více hněvu než zábavy.“ Američtí drůbežáři přišli o významný trh a kuřata – v době jednoho z vyhrocenějších období studené války – představovala hlavní bod řady jednání mezi USA a EHS.

Snaha řešit vše diplomatickou cestou však nebyla úspěšná, a tak Američané přišli s odvetou. Na bramborový škrob, dextrin, brandy a lehká užitná vozidla od počátku roku 1964 uvalili clo ve výši 25 procent, což byl desetinásobek průměrného amerického cla. Opatření zasáhlo i japonské automobilky a importované lehké dodávky zmizely z amerického trhu. Některé zahraniční značky ho obešly tím, že tento typ vozidel začaly montovat ve svých severoamerických továrnách. Cla na malé dodávky platí dodnes, i EU se brání dovozu americké drůbeže poukazem na to, že tamní farmáři dezinfikují kuřata chlorem, což je na společném trhu nepřípustné.

Mementem v obchodních vztazích mezi USA a Evropou je kuřecí válka. Nebyla to jen malicherná hádka ve světě problémů studené války.

Kuřecí válka je mementem v obchodních vztazích mezi Evropou a USA. Přestože jsou oba hospodářské bloky vzájemně hlavními obchodními partnery, podobných bitev svedly v posledních desetiletích několik. Spolu s některými státy Latinské Ameriky se na přelomu století střetly kvůli dovozu banánů do EU, která kvótami a cly zvýhodňovala bývalé evropské kolonie. V 90. letech minulého století se zase EU bránila dovozu amerického hovězího masa kvůli používání růstových hormonů – USA se bránily odvetnými cly.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67341120-obchodni-valky-se-nevyhybaji-ani-spojencum-rozhadat-se-mohou-i-kvuli-kuratum