Ve snaze posunout se vpřed v ESG přestávají české podniky vnímat tyto principy podnikání jako nový nástroj marketingových oddělení. Začínají se propisovat do jejich společenské odpovědnosti a každodenního fungování. To jsou hlavní zjištění, které přinesl Ekonom žebříček udržitelnosti.

Bodovaly v něm nejen velké korporace, ale překvapivě i střední či rodinné firmy. Zvítězil Vodafone a druhý je ČEZ, ale hned na třetím místě je Servisbal Obaly, podnikající z východočeské Dobrušky. Porota složená z právníků, ekonomů, ESG poradců, novinářů a zástupců neziskového sektoru ocenila rodinnou firmu především za to, že se pro příklon k udržitelnému podnikání rozhodla, aniž by k tomu byla nucena regulací. Navíc se angažuje i v nastavování odvětvových standardů ESG. To je důležité pro fungování celého ekosystému udržitelnosti a usazuje ho vedle tradičních byznysových cílů, jako je tvorba zisku.

„Významná část investic našich klientů ve středoevropském regionu již v investičním procesu zohledňuje ESG faktory. Ty jsou zejména důležité pro zvážení rizik, ale i příležitostí, které konkrétní investice přináší v rámci portfolia,“ říká o pronikání ESG do české ekonomiky výkonný ředitel Goldman Sachs Asset Management Lubomír Vystavěl.

Související

Nastupující ESG regulace v podobě požadavků zveřejňovat informace o těchto aspektech vlastního pod­nikání by měla především zlepšit dostupnost dat o tom, jak si stojí firmy v udržitelnosti. Investoři podle Vystavěla konečně získají dostatečné podklady pro rozhodnutí, do kterých firem své peníze nasměrují.

Konference týdeníku Ekonom Udržitelné forum

Data jako základ

Právě kvalitu, šíři, veřejnou dostupnost a transparentnost dat ocenila porota u ČEZ, držitele druhého místa v kategorii ESG strategie. Kvitovala, že energetický obr strategii opírá o vědecké postupy a metodiku a zároveň používá srozumitelnou terminologii.

Příliš ambiciózní cíle udržitelnosti škodí. Například ocelárny zatím nemohou vyrábět ocel bez uhlíku, k tomu chybí technologie.

„Na základě našich ESG dat dostáváme ESG rating. To je číslo nebo písmeno, které nás porovná v rámci průmyslu s firmami po celém světě. Ovšem pro investory to ne vždy znamená dostatečně vypovídající hodnotu,“ vysvětluje Eva Pekárková z ESG Office ČEZ. Proto se jako doplněk ratingu společnost rozhodla veřejnosti otevřít všechna svá data, která k jeho sestavení sbírá. Datová knihovna ČEZ disponuje údaji a statistikami za posledních pěti let, umožňuje je procházet a filtrovat podle různých mezinárodních ESG standardů. Jsou rozděleny do čtyř hlavních kapitol: životní prostředí, sociální vztahy, řízení firmy a obecné ukazatele. Vše je možné si stáhnout.

Přestože objem těchto dat porotu mile překvapil, ve finálním hodnocení Ekonom žebříčku udržitelnosti přiřkla výhru mobilnímu operátorovi Vodafone Czech Republic. Oce­nění získal především za dlouho­dobé nasazení, s jakým se udržitelnosti věnuje, a v českých podmínkách dosud jen zřídka vídanou schopnost lokálně adaptovat a přenést do praxe strategii mateřské nadnárodní skupiny. Firma bodovala také rozsáhlou podporu LGBT komunity a tím, že ji aktivně prosazuje i mezi pobočkami nadnárodní skupiny v jiných zemích.

„Snažíme se zrovnoprávnit přístup k technologiím a tím k lepší práci nebo k lepšímu vzdělání pro všechny. Není to ale nic speciálního, je to pro nás automatický způsob, jak fungujeme,“ prohlásila na slavnostním vyhlášení žebříčku ESG manažerka Vodafonu Klára Vlková.

Spolu s nejlepšími firemními strategiemi vyhlásil týdeník Ekonom také vítěze v kategorii projekt. Porota v ní hodnotila konkrétní počiny na cestě k udržitelnosti v podnikání. Mezi oceněné se dostal například projekt Plzeňského Prazdroje k lepšímu hospodaření s vodou na chmelnicích anebo program prevence záplav, který ve spolupráci s obcemi spustila pojišťovna Kooperativa.

K udržitelnosti udržitelně

Ne každá cesta k udržitelnému a odpovědnému podnikání je ale přímočará. Členka poroty žebříčku a ředitelka Nadace rozvoj občanské společnosti Taťána Plecháčková vy­užila pro příměr k tomuto stavu známý příběh, jak v pohádce Josefa Čapka pejsek a kočička vaří dort. „Snaží se do něj dát všechno. To ale není úplně správná cesta,“ podotkla.

Firmám radí, aby si nestanovovaly příliš ambiciózní cíle, ale začaly s přípravou strategie z mála – poctivou analýzou rizik a dopadů. A aby vycházely především z potřeb regionu, kde podnikají.

Startovní pozice mají společnosti velmi různé. „Ocelárny zatím nemohou vyrábět ocel bez uhlíku, protože potřebné technologie ještě nejsou vyvinuty,“ upozornil zástupce vrchního ředitele ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický. Totéž podle něj platí i pro slévárenství nebo chemický průmysl. I to je třeba při hodnocení firem zohlednit.

„Zatím naše energetika potřebuje ve střednědobém horizontu uhlí, bez něj bychom byli závislí na státech s často nedemokratickými režimy. Ale z dlouhodobého hlediska je cesta k ESG správná,“ dodal Muřický. I cesta k udržitelnému podnikání tedy musí být především udržitelná.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67215130-i-ceska-firma-muze-nastavit-svetovy-trend-v-udrzitelnosti-treba-podporou-lgbt