Ve snaze posunout se vpřed v ESG přestávají české podniky vnímat tyto principy podnikání jako nový nástroj marketingových oddělení. Začínají se propisovat do jejich společenské odpovědnosti a každodenního fungování. To jsou hlavní zjištění, které přinesl Ekonom žebříček udržitelnosti.
Bodovaly v něm nejen velké korporace, ale překvapivě i střední či rodinné firmy. Zvítězil Vodafone a druhý je ČEZ, ale hned na třetím místě je Servisbal Obaly, podnikající z východočeské Dobrušky. Porota složená z právníků, ekonomů, ESG poradců, novinářů a zástupců neziskového sektoru ocenila rodinnou firmu především za to, že se pro příklon k udržitelnému podnikání rozhodla, aniž by k tomu byla nucena regulací. Navíc se angažuje i v nastavování odvětvových standardů ESG. To je důležité pro fungování celého ekosystému udržitelnosti a usazuje ho vedle tradičních byznysových cílů, jako je tvorba zisku.
„Významná část investic našich klientů ve středoevropském regionu již v investičním procesu zohledňuje ESG faktory. Ty jsou zejména důležité pro zvážení rizik, ale i příležitostí, které konkrétní investice přináší v rámci portfolia,“ říká o pronikání ESG do české ekonomiky výkonný ředitel Goldman Sachs Asset Management Lubomír Vystavěl.
Nastupující ESG regulace v podobě požadavků zveřejňovat informace o těchto aspektech vlastního podnikání by měla především zlepšit dostupnost dat o tom, jak si stojí firmy v udržitelnosti. Investoři podle Vystavěla konečně získají dostatečné podklady pro rozhodnutí, do kterých firem své peníze nasměrují.
Konference týdeníku Ekonom Udržitelné forum
Data jako základ
Právě kvalitu, šíři, veřejnou dostupnost a transparentnost dat ocenila porota u ČEZ, držitele druhého místa v kategorii ESG strategie. Kvitovala, že energetický obr strategii opírá o vědecké postupy a metodiku a zároveň používá srozumitelnou terminologii.
Příliš ambiciózní cíle udržitelnosti škodí. Například ocelárny zatím nemohou vyrábět ocel bez uhlíku, k tomu chybí technologie.
„Na základě našich ESG dat dostáváme ESG rating. To je číslo nebo písmeno, které nás porovná v rámci průmyslu s firmami po celém světě. Ovšem pro investory to ne vždy znamená dostatečně vypovídající hodnotu,“ vysvětluje Eva Pekárková z ESG Office ČEZ. Proto se jako doplněk ratingu společnost rozhodla veřejnosti otevřít všechna svá data, která k jeho sestavení sbírá. Datová knihovna ČEZ disponuje údaji a statistikami za posledních pěti let, umožňuje je procházet a filtrovat podle různých mezinárodních ESG standardů. Jsou rozděleny do čtyř hlavních kapitol: životní prostředí, sociální vztahy, řízení firmy a obecné ukazatele. Vše je možné si stáhnout.
Názory
- Jan Bureš: Automotive vstupuje do bouřlivých vod
- Jakub Rákosník: Dějiny vzniku kapitalismu, 11. díl: Požehnání evropské nejednoty
Události týdne
Téma čísla
- Výstavba bytů padá. Lidé šetří a opět staví svépomocí
- Řada stavebních materiálů výrazně zlevnila. Se zateplením bych teď neváhal
Rozhovor
Další témata
- Firmy v kleštích. Lidé tlačí na vyšší výplaty, prostor se však zužuje
- Vlády a regulátoři v USA i Evropě vyhlásili válku kryptoměnám
- Menší firmy se ESG bojí zbytečně, často už se udržitelně dávno chovají
- Kludští vybudovali obrovský cirkus, kde „pracovalo“ dvakrát tolik zvířat než lidí
Technologie
Právo
Auto
#datavize
Přestože objem těchto dat porotu mile překvapil, ve finálním hodnocení Ekonom žebříčku udržitelnosti přiřkla výhru mobilnímu operátorovi Vodafone Czech Republic. Ocenění získal především za dlouhodobé nasazení, s jakým se udržitelnosti věnuje, a v českých podmínkách dosud jen zřídka vídanou schopnost lokálně adaptovat a přenést do praxe strategii mateřské nadnárodní skupiny. Firma bodovala také rozsáhlou podporu LGBT komunity a tím, že ji aktivně prosazuje i mezi pobočkami nadnárodní skupiny v jiných zemích.
„Snažíme se zrovnoprávnit přístup k technologiím a tím k lepší práci nebo k lepšímu vzdělání pro všechny. Není to ale nic speciálního, je to pro nás automatický způsob, jak fungujeme,“ prohlásila na slavnostním vyhlášení žebříčku ESG manažerka Vodafonu Klára Vlková.
Spolu s nejlepšími firemními strategiemi vyhlásil týdeník Ekonom také vítěze v kategorii projekt. Porota v ní hodnotila konkrétní počiny na cestě k udržitelnosti v podnikání. Mezi oceněné se dostal například projekt Plzeňského Prazdroje k lepšímu hospodaření s vodou na chmelnicích anebo program prevence záplav, který ve spolupráci s obcemi spustila pojišťovna Kooperativa.
K udržitelnosti udržitelně
Ne každá cesta k udržitelnému a odpovědnému podnikání je ale přímočará. Členka poroty žebříčku a ředitelka Nadace rozvoj občanské společnosti Taťána Plecháčková využila pro příměr k tomuto stavu známý příběh, jak v pohádce Josefa Čapka pejsek a kočička vaří dort. „Snaží se do něj dát všechno. To ale není úplně správná cesta,“ podotkla.
Firmám radí, aby si nestanovovaly příliš ambiciózní cíle, ale začaly s přípravou strategie z mála – poctivou analýzou rizik a dopadů. A aby vycházely především z potřeb regionu, kde podnikají.
Startovní pozice mají společnosti velmi různé. „Ocelárny zatím nemohou vyrábět ocel bez uhlíku, protože potřebné technologie ještě nejsou vyvinuty,“ upozornil zástupce vrchního ředitele ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický. Totéž podle něj platí i pro slévárenství nebo chemický průmysl. I to je třeba při hodnocení firem zohlednit.
„Zatím naše energetika potřebuje ve střednědobém horizontu uhlí, bez něj bychom byli závislí na státech s často nedemokratickými režimy. Ale z dlouhodobého hlediska je cesta k ESG správná,“ dodal Muřický. I cesta k udržitelnému podnikání tedy musí být především udržitelná.