Zaplatit u obchodníka jen s pomocí skenu obličeje u kasy není žádné sci‑fi. Podle generálního manažera společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko Michala Čarného dorazí tento způsob platby brzy do Česka. „Myslím, že prvních projektů se dočkáme ještě letos, nejpozději příští rok,“ říká.
Před pár lety byl podíl Mastercard na počtu vydaných platebních karet kolem 60 procent a Visa měla zbytek. Ve světě to bylo naopak. Jak to vypadá teď?
Obdobně. Mastercard významně posílila svoji pozici v Evropě, kde byla historicky slabším hráčem. Myslím si, že to bylo na přelomu roku, kdy poprvé překonala 50 procent. V Česku je situace víceméně stabilní. Náš podíl je někde kolem 52 procent u vydaných karet, a dokonce 55 procent na objemu realizovaných transakcí.
Česká spořitelna oznámila, že vymění karty Mastercard za Visa. Půjde asi o půl milionu karet. Co pro vás ztráta největší retailové banky na trhu znamená?
V Česku je vydaných asi 14 milionů karet, takže nás ztráta samozřejmě mrzí, i když není zásadní. Doufám, že v budoucnu najdeme nějaké nové možnosti spolupráce. Pro nás je v tuto chvíli nejdůležitější, aby změna neměla negativní dopad na držitele karet.
Nebojíte se, že ztratíte i další banky?
Ne, protože to je skutečně krok jen jedné banky. Nemáme z trhu žádné signály, že by měl přijít u jiných našich bankovních klientů.
Zajímá vůbec retailové klienty, od kterého vydavatele mají kartu? V minulosti s nimi byly spojené různé výhody, vy máte teď nabídku letištních salonků. Slyší na to banky?
Volbu značky platební karty dnes významně ovlivňuje strategie banky. Některé preferují dát svým klientům možnost výběru mezi karetními schématy. Jiné volí jednoduchost, jedno schéma. Na českém trhu jsou úspěšné oba modely. Koncový klient od karty chce, aby platba byla rychlá, jednoduchá a bezpečná. Tam rozdíl mezi karetními společnostmi skutečně příliš není. Je až v tom, co daná karta nabízí navíc. Vždycky jsme se snažili profilovat jako společnost, s jejímiž kartami lze dělat víc než jen platit. Typicky jde například o slevy a výhody u obchodníků – my jsme třeba partnery Dnů Marianne. Nebo tu jsou různé cash backy, tedy vrácení části peněz z nákupu na kartu. Druhým typem výhod jsou balíčky služeb, například můžete využít naše letištní salonky, asistenční služby nebo třeba online zdravotní poradnu ULékaře.cz. Dnes se spíš snažíme odměňovat uživatele podle toho, jak s kartou platí, a ne podle toho, jestli má zlatou či platinovou.
Před 10 lety bylo v Česku něco přes 87 tisíc terminálů. Dnes je jich asi 307 tisíc. To číslo poroste, i když hotovost tu vždy bude.
Během covidu se lidé naučili více platit kartou. Vydrželo jim to, nebo je cash stále king?
Nějaký podíl hotovosti tu bude pořád. Jsem přesvědčen, že dnes kralují spíš bezhotovostní platby. Je jedno, jestli se díváme na objemy transakcí, počty transakcí, či akceptační síť. Všechno roste.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později