Bankovnictví stojí od svého počátku na principu důvěry klientů. Lidé počítají s tím, že o peníze uložené v bance nepřijdou. S tím je spojen velký úkol peněžních domů – uhlídat riziko v jeho nesčetných podobách. Je nakonec jedno, jestli jde o riziko měnové, úvěrové, provozní nebo reputační. Právě tím, že tento úkol nezvládla, přišla Credit Suisse, druhá největší banka ve Švýcarsku, o důvěru.
Když se to stane, přichází trest. V nejlepším případě pokuta a vynucená náprava pochybení, v nejhorším, jak k tomu došlo nedávno na obou stranách Atlantiku, krach. Po něm, ať už je zvoleno jakékoli řešení, už není náprava v rukou těch, kteří ho způsobili. Od předminulého týdne řídí operace Credit Suisse vedení konkurenční UBS. Ta na základě iniciativy státních orgánů rivala v potížích převzala, aby zarazila paniku klientů.
Byli to oni, kdo masivním vybíráním vkladů banku položil, nicméně na příkladu mnoha událostí a skandálů minulých let (přehled ve spodní části stránek) je vidět, jak nízké důvěře se Credit Suisse (ne)těšila. Masivní odliv začal již v minulém roce. Jen za poslední kvartál 2022 banka přišla o vklady ve výši 111 miliard švýcarských franků. „Spíše než všeobecné zhoršení ekonomických podmínek či vliv růstu úrokových sazeb se jednalo o krizi důvěry po sérii skandálů a špatných obchodů za posledních několik let, které bance způsobily mnohamiliardové ztráty,“ říká Vladimír Vávra, makléř Wood & Company.
V týdnu předcházejícím záchranné akci banka čelila podle listu Financial Times odlivu vkladů kolem 10 miliard franků denně. „Časové okno pro řešení problému regulátorem trhu bylo značně omezené,“ vysvětluje Vávra. Stát zasáhl ve snaze zabránit dominovému efektu.
Rychlá akce „švýcarské trojky“
V týdnu před pádem Credit Suisse zařizovala nucenou správu nad trojicí Silicon Valley Bank, Silvergate Bank, Signature Bank americká vláda. Propojený finanční svět se otřásl v základech. Přesto jsou problémy CS v Evropě zatím vnímány spíš jako izolované, nikoliv systémové.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později