Na odstavných parkovištích kolem automobilek stojí po celém světě miliony nedodělaných vozidel. Čekají na chybějící čipy. Jen Škoda Auto koncem loňského roku evidovala 60 tisíc nevyřízených objednávek, dvakrát tolik co v roce 2020. Kvůli zpožděným dodávkám komponent, zejména právě čipů, Škodovka zrušila některé pracovní směny. Kolínská Toyota dokonce v únoru zastavila výrobu. Na nová auta se tak stále běžně čeká i více než rok. A to i přesto, že ve většině dalších výrobních odvětví čipová krize skončila.
Moderní čipy nechybí
Nedostatek miniaturních polovodičových komponent ochromil výrobu aut, notebooků či praček v minulých pandemických letech. Život se totiž přestěhoval z kanceláří, restaurací a dalších veřejných prostor do domovů, a proto obrovsky narostla poptávka po elektronických zařízeních pro práci i zábavu. Výrobci čipů ale kvůli lockdownům snížili výrobu a polovodičových součástek, na kterých jsou producenti prakticky ve všech průmyslových odvětvích závislí stále více, byl nedostatek.
„Nyní je však situace oproti předchozím rokům odlišná,“ říká Stanislav Kučera, který v české pobočce poradenské firmy Accenture odpovídá za oblast dodavatelských řetězců. Poptávka po elektronice nebo domácích spotřebičích ochladla, protože se lidé kvůli vysoké inflaci a růstu životních nákladů uskromňují. Výrobci elektroniky jako Dell, HP, Cisco nebo IBM, kteří patří k největším zákazníkům producentů čipů, tak omezují provoz a propouštějí tisíce zaměstnanců. Poptávka po čipech proto od začátku druhého pololetí minulého roku klesá. Pro letošek analytici výzkumné společnosti Gartner počítají s poklesem polovodičového trhu, jehož objem podle tržeb loni dosáhl 602 miliard dolarů, o čtyři procenta.
Od začátku krize do konce roku 2023 dosáhne počet aut odstavených kvůli čipům 18 milionů.
Díky slabé poptávce klesají i ceny čipů. Například ceny paměťových polovodičových součástek, které tvoří asi čtvrtinu celého trhu, podle výzkumné firmy TrendForce spadly od poloviny minulého roku o polovinu. Zásoby čipů se tak kupí a největší dodavatelé jako Micron Technology nebo SK Hynix podle listu The Wall Street Journal raději lehce mírní rozsáhlé plány na rozšiřování výroby, které nabobtnaly poté, co na světě došlo během pandemie covidu k obrovskému nárůstu poptávky po čipech. I přes současný pokles poptávky ale výrobci budují nebo plánují mnoho nových továren zejména v lokalitách, kde čipy kvůli výpadku dodavatelských řetězců nejvíc chyběly.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později