Cyklisté už si na elektrický pohon zvykli, řidiči aut spíš vyčkávají, mopedisté se rozhodli kolegy na dvou kolech následovat. Prodeje elektroskútrů v Evropské unii se podle asociace ACEM za letošní první pololetí zvýšily meziročně o čtvrtinu a tvoří už třetinu celkových prodejů mopedů. Tyto podíly přitom budou ve skutečnosti ještě vyšší. Do statistiky totiž není započítáno Německo, kde se nesbírají přesná data o pohonu mopedů. Navíc se valná část elektroskútrů se slabším výkonem neregistruje do rejstříku silničních vozidel.
Analytická společnost Polaris Market Research odhaduje, že loni se po světě prodaly elektroskútry za 21 miliard dolarů a do deseti let dosáhne trh hodnoty 51 miliard dolarů. Zájem o mopedy na elektřinu v posledních letech stoupá i v Česku. Za první pololetí se meziročně zvýšil počet nově registrovaných strojů o třetinu.
Nápomocná pandemie
Před pěti lety vsadil na nástup elektroskútrů český obchodník se sportovními a zahradními potřebami Rulyt. Ztrácel v prodejích koloběžek na elektřinu, kde se obrovsky zvýšila konkurence, a v novém sortimentu naplánoval prodeje v hodnotě 10 milionů korun ročně. Vývoj ale předčil očekávání a loni už to bylo přes 100 milionů. „Výrazně tomu pomohla pandemie,“ vysvětluje Pavel Koželuh, manažer prodeje elektroskútrů Rulytu. Jednak se řada lidí obávala nákazy a místo hromadné dopravy cestovala individuálně. Navíc loni začala stoupat cena benzinu a letos po invazi Ruska na Ukrajinu vystřelila až téměř na 50 korun za litr. „Lidé nám volali, že potřebují jezdit denně a nehodlají za to platit takové peníze,“ dodává Koželuh.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později