Krize a nejistota brání vidět příležitosti. Pomáhá připomenout si původní vizi
Jsme v křeči, ale jedeme dál. I když je majitel, manažer nebo jiný lídr stižen strachem z budoucnosti, měl by v sobě najít dost síly racionálně uvažovat a povzbuzovat podřízené. autor: Port
Hana Vacková, redaktorka Hospodářských novin a týdeníku Ekonom
Když se majitel nechá zaplavit strachem, dělá kroky, které jeho firmě škodí. Aniž by to chápal, na přijímací pohovory najednou chodí lidé ve špatné životní situaci.
Podnikat znamená žít pod ataky nejrůznějších druhů strachu. „Zákazníci nám neplatí včas a neovlivní to počet zaslaných upomínek. Nikdy nevíte, kdy peníze potřebné pro chod podniku dostanete. Na to jsem si během těch jedenácti let, co vedu firmu, už zvykla,“ líčí nejčastější příčinu Marie Kuchařová, majitelka montážní firmy Works L&W group. Proměnlivá situace posledního období přinesla nové strachy. Její společnost se jako zadlužená nastěhovala do nového areálu. Pak přišla koronavirová pandemie a připravila ji téměř o všechny zakázky. „Nějak jsme přežívali, ale na konci minulého roku to vypadalo, že budeme muset zavřít,“ říká Kuchařová.
K nenadále nastalé situaci se lídr může postavit několika způsoby. „Buď se nebojí vůbec, to je pak možné, že je šílenec, nebo se bojí všeho, i toho, co jeho situaci neovlivňuje. Stejně jako v prvním případě si připravuje zkázu, říká Irena Vrbová, která ve své firmě Port radí podnikatelům s řízením.
Ti racionální z nich se bojí čistě reálných ukazatelů a stává se, že vyčkávají a šetří. „To je pomalé smiřování se se zánikem. Správný postoj ke strachu je přetavit ho co nejdřív do vymýšlení plánů, jak se ze situace dostat,“ upozorňuje expertka, která šéfy koučuje individuálním i skupinovým způsobem. Ve strachu většinou nejsou sami, má ho celá firma. Ale oni by měli ostatním dávat naději.
Zadejte prosím platný e-mail.Tento e-mail je již použit. Zadejte jiný nebo se přihlaste
Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.
Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.
Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.
Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:
Platba kartou
Rychlá online platba
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
[name_short][notes.note_1][notes.note_2]
Vybrané předplatné[name][notes.note_1].
[email]Přihlášený uživatel
[number]Platnost do: [valid.month]/[valid.year]
Upozornění 2 dny před automatickou obnovou předplatného
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s.
Odmítnout zasílání
Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získavat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem a službami, například:
Odkaz na stažení mobilní aplikace
Aktivační kód pro přístup k audioverzi obsahu
Informace o podstatných změnách a produktových novinkách
Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE.