Vlastní know‑how je jednou z nejcennějších věcí, kterou podnikatelé disponují, přitom ho často opomíjejí adekvátně zabezpečit před ztrátou a zneužitím. Experti se shodují, že ve firmách se problematika podceňuje. „Větší společnosti, které už jsou delší dobu na trhu, si to zpravidla chrání. Univerzálně to však neplatí, z menších firem občas cenné obchodní informace nekontrolovaně unikají,“ řekla Ekonomu Sylvie Sobolová z advokátní kanceláře Kocián Šolc Balaštík. Nejvíce přidat by měly začínající firmy, zejména pokud podnikají v technologických odvětvích.

Obecně jde při ochraně obchodního tajemství o soubory informací a dokumentů, které podnikatel vytvořil nebo získal v rámci své činnosti a utajuje je vůči veřejnosti a tím i konkurenci. Dávají mu před ní výhodu. Konkrétně to jsou výrobní postupy a složení produktu, seznamy dodavatelů a zákazníků, marketingové studie, obchodní značky, data o zahájení prodeje nového výrobku a jeho ceně i ceně pro nabídkové řízení. Nebo o vynálezy ve fázi zrodu, které v tomto stadiu nelze chránit pomocí patentů.

Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara jde o závažný problém. „V 90. letech ještě nebylo co chránit, teď již určitě ano. Bohužel úroveň zabezpečení obchodního tajemství až na výjimky dost pokulhává za tím, co vidím u firem na Západě,“ tvrdí. Svaz mezi členskými podniky neregistruje poptávku po radách a doporučeních.

Zaměstnanec jako riziko

Bolavé místo při ochraně podnikového know‑how tvoří zaměstnanci, kteří odcházejí a následně ho vy­užívají ve vlastním podnikání nebo ve prospěch nového zaměstnavatele. Někteří to dělají i v době, kdy u vlastníka takových dat, postupů či technologií ještě pracují. Na prvním místě jde o členy managementu, který má přístup téměř ke všem informacím. A nejvíc jich obvykle mají obchodní ředitelé. Druhou skupinou pak jsou osoby, které se samy na vytváření předmětu obchodního tajemství podílejí. „Typicky specialisté z oddělení vývoje nebo tvůrci rozmanitých databází uvnitř společnosti, ale i lidé, kteří do nich mají jen přístup. Nejde zdaleka pouze o informace technického rázu, ale třeba i o databáze zákazníků a rozmanitých dokumentů,“ podotýká advokátka Sobolová.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67082600-obchodni-tajemstvi-uchova-firma-i-tim-ze-nepodceni-jeho-ochranu