Vlastní know‑how je jednou z nejcennějších věcí, kterou podnikatelé disponují, přitom ho často opomíjejí adekvátně zabezpečit před ztrátou a zneužitím. Experti se shodují, že ve firmách se problematika podceňuje. „Větší společnosti, které už jsou delší dobu na trhu, si to zpravidla chrání. Univerzálně to však neplatí, z menších firem občas cenné obchodní informace nekontrolovaně unikají,“ řekla Ekonomu Sylvie Sobolová z advokátní kanceláře Kocián Šolc Balaštík. Nejvíce přidat by měly začínající firmy, zejména pokud podnikají v technologických odvětvích.
Obecně jde při ochraně obchodního tajemství o soubory informací a dokumentů, které podnikatel vytvořil nebo získal v rámci své činnosti a utajuje je vůči veřejnosti a tím i konkurenci. Dávají mu před ní výhodu. Konkrétně to jsou výrobní postupy a složení produktu, seznamy dodavatelů a zákazníků, marketingové studie, obchodní značky, data o zahájení prodeje nového výrobku a jeho ceně i ceně pro nabídkové řízení. Nebo o vynálezy ve fázi zrodu, které v tomto stadiu nelze chránit pomocí patentů.
Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara jde o závažný problém. „V 90. letech ještě nebylo co chránit, teď již určitě ano. Bohužel úroveň zabezpečení obchodního tajemství až na výjimky dost pokulhává za tím, co vidím u firem na Západě,“ tvrdí. Svaz mezi členskými podniky neregistruje poptávku po radách a doporučeních.
Zaměstnanec jako riziko
Bolavé místo při ochraně podnikového know‑how tvoří zaměstnanci, kteří odcházejí a následně ho využívají ve vlastním podnikání nebo ve prospěch nového zaměstnavatele. Někteří to dělají i v době, kdy u vlastníka takových dat, postupů či technologií ještě pracují. Na prvním místě jde o členy managementu, který má přístup téměř ke všem informacím. A nejvíc jich obvykle mají obchodní ředitelé. Druhou skupinou pak jsou osoby, které se samy na vytváření předmětu obchodního tajemství podílejí. „Typicky specialisté z oddělení vývoje nebo tvůrci rozmanitých databází uvnitř společnosti, ale i lidé, kteří do nich mají jen přístup. Nejde zdaleka pouze o informace technického rázu, ale třeba i o databáze zákazníků a rozmanitých dokumentů,“ podotýká advokátka Sobolová.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Josef Pravec
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



