Zvířecí mánie upoutala i papeže Františka. Letos v zimě kritizoval lidi, kteří si stále častěji pořizují místo dětí psy a kočky. Těchto zvířat žije jen v evropských domácnostech 200 milionů. Počty domácích mazlíčků rychle narostly zejména během pandemie covidu, kdy lidé trávili dlouhé měsíce doma. Pořizovali si zvířata proto, aby zahnali samotu, nebo také pro zabavení znuděných dětí.

Nárůst počtu domácích mazlíčků nastal v mnoha zemích světa, stejně tak tam vyvolal razantní zvýšení cen zvířat a vynesl i výdělky výrobcům a prodejcům chovatelských potřeb. Lidé jsou ochotni utrácet za své psy a kočky, z kterých se v mnoha případech stává náhrada partnera i dítěte v jednom, horentní sumy. Roste tak nabídka luxusních produktů a služeb pro zvířata. Tento vývoj nezastavuje ani ohromná inflace a všeobecné zdražování zboží.

Ceny zvířat se znásobily

Češi patří spíše mezi pejskaře. Podle evropské asociace výrobců krmiv FEDIAF v tuzemsku v roce 2020 oficiálně žilo 2,2 milionu psů. Ti byli členy 41 procent domácností. V Evropě jsme v tomto ohledu na třetím místě. Populace koček, které jsou přibližně v každé páté domácnosti, je v Česku oproti psům zhruba poloviční. Od předminulého roku ale čísla těchto zvířat v domácnostech ještě narostla. „Zájem byl velký. Během minulých dvou let se lidé přepláceli, aby se na ně dostalo,“ říká Alexandra Brablíková z chovatelské stanice labradorských retrívrů Royal Glade.

Jak zdražili psi během pandemie ve Velké Británii

Kvůli velké poptávce tak rostly i ceny psů. U zmíněného plemene se podle chovatelky před pandemií pohybovala kolem 25 až 28 tisíc korun, během uplynulých dvou let se vyšplhala až na 40 tisíc. Důvodem je i to, že jde o plemeno, které získává na oblibě. Vedle stálic jako německý ovčák nebo jezevčík stoupají do čela žebříčku také třeba stafordširský bulteriér nebo border kolie, kterých se rodí chovatelům registrovaným u Českomoravské kynologické unie dvakrát až třikrát více než před deseti lety.

Ceny ale vyletěly i u méně známých plemen. Například u trpasličího psa pomeranian, který se během posledních let objevil v několika filmech a seriálech pro děti, se podle jednatelky prodejce chovatelských potřeb Akinu Jany Kaufmanové zdvojnásobila až k 80 tisícům korun. V západoevropských zemích nejvíc vyletěly ceny takzvaných designových psů. Jde o křížence dvou čistokrevných plemen. Ve Velké Británii si tak podle listu The Economist zaplatil zákazník za cavapoo, křížence kavalír King Charles španěla s trpasličím pudlem, v přepočtu 93 tisíc korun, zatímco před pandemií to bylo kolem 40 tisíc. A jak uvádí Zuzana Maršíčková ze Sdružení chovatelů koček, více se začala prodávat i tato zvířata. Za ušlechtilou kočku zaplatí majitel i přes 20 tisíc korun.

Nárůst cen psů v Česku během pandemie

Zmíněné ceny platí pro „papírová“ zvířata, tedy ta, která mají průkaz původu. Během covidu se ale zvedl i zájem o „nepapírové“ psy a tím také stouply jejich ceny. Na portálu Sbazar.cz, kde mnoho psů nabízejí útulky, a zhruba polovina zvířat je tak zdarma, se loni v září cena pohybovala v průměru kolem 9000 korun, letos už to bylo 10 600 korun.

S větší poptávkou vzrostl i černý trh

S růstem cen se rozjel i černý trh a podvody kolem domácích mazlíčků. Studentka Erica Mojžíšová si chtěla během pandemie covidu pořídit štěně zlatého retrívra. Našla si na internetu chovatele a zaplatila mu zálohu. Asi týden před převzetím psa ale prodejce přestal komunikovat. Přes chovatelský portál se pak dozvěděla o dalších podvedených. Podala tak oznámení na policii, která shromáždila údaje o čtyřech desítkách podobných případů s celkovou škodou přes půl milionu korun, které vedly k jednomu pachateli. Ten ovšem používal nastrčené osoby a policie případ nakonec odložila.

Jan Matoušek z Prahy své štěně bez průkazu původu získal. Sheltii si jeho rodina pořídila za příznivých 10 tisíc korun, s papíry by přitom stála i třikrát tolik. Pes je zdravý a aktivní, přes ujištění chovatele o plemenu obou rodičů ale nakonec sheltii příliš nepřipomíná.

Především v ekonomicky vyspělejších zemích se kvalita jídla, vybavení a služeb pro zvířata přibližuje tomu, co je obvyklé ve světě lidí.

„Během pandemie stoupl zájem o zvířata napříč spektrem. Největší zájem byl o psy a kočky a bohužel to popohnalo také segment množíren. Vymizeli papíroví psi i útulková štěňata a poptávka byla tak vysoká, že se množírny a nelegální trh rozjely,“ říká Zdeňka Nezmeškalová z Nadace na ochranu zvířat. Jako množírny se označují zařízení, v kterých se chovají obvykle psi bez průkazu původu ve velkém množství a v nevhodných podmínkách. Podle Nezmeškalové je Česko rájem těchto nelegálních chovů, z kterých se psi často vyvážejí i do zahraničí.

Zvířata jako lidi

Díky nárůstu prodeje domácích mazlíčků vzrostly také tržby z prodeje chovatelských potřeb. „Loni se jednalo o jeden z nejrychleji rostoucích zbožových segmentů, který své prodeje meziročně téměř zdvojnásobil. V období covidu jsme zaznamenali vyšší nárůst v kategorii krmiv a potřeb pro štěňata a koťata,“ uvedla mluvčí Alza.cz Daniela Chovancová.

Zvýšení prodejů chovatelských potřeb nezaznamenaly jen e‑shopy, které během pandemie rostly obecně, ale i kamenné obchody. „Posílila celá kategorie petfood, ale největší nárůst jsme zaznamenali u pamlsků, protože lidé byli více doma a odměňovali své domácí mazlíčky,“ říká Renata Maierl, vedoucí komunikace Kauflandu. Z toho těžil celý dodavatelský řetězec. Třeba výrobce krmiv Vafo loni zvýšil obrat o pětinu na více než osm miliard korun.

Vývoj byl v mnoha oblastech světa v posledních dvou letech podobný. Podle analytické společnosti Euromonitor tak globálně narostly prodeje krmiv a dalších chovatelských potřeb v roce 2020 o osm procent na více než 150 miliard dolarů. Tempo bylo přitom dvojnásobné oproti dřívějšku. Podle analytiků Euromonitoru jde ale o perspektivní obor v dlouhodobém horizontu, a to zejména díky trendu takzvané humanizace, tedy polidštění péče o domácí mazlíčky. Především v ekonomicky vyspělejších zemích se kvalita jídla, vybavení a služeb pro zvířata přibližuje tomu, co je obvyklé ve světě lidí.

Vývoj velikosti českého trhu s chovatelskými potřebami

I proto se v oblasti zvířecích mazlíčků už léta pohybují největší potravinářské koncerny světa jako Nestlé se značkami Purina a Friskies nebo Mars s Pedigree, Royal Canin a Whiskas.

Těžké váhy se kolem chovatelských potřeb točí i v Česku. Mezi pětku globálních výrobců, jejichž produkty se v Česku prodávají nejvíc, se včlenilo zmíněné Vafo. To už dnes dodává krmiva do desítek zemí celého světa. Společnost Plaček Group provozuje 330 obchodů pod značkami jako Super Zoo nebo Dino Zoo v šesti zemích střední a východní Evropy a její obrat přesahuje pět miliard korun. Další velkou síť zverimexů v Česku, Pet Center, koupil před třemi roky jeden z nejbohatších Čechů Tomáš Chrenek. On i Dušan Plaček, majitel stejnojmenné skupiny, investují také do veterinárních klinik.

Související

Dražší krmení i veterinář

Jak veterinární služby, tak chovatelské potřeby přitom v poslední době značně zdražují. Ostatně roste celková míra inflace, která v květnu meziročně stoupla na 16 procent. U potravin je za tím podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy hlavně masivní zdražování zemědělských surovin. To dopadá také na krmiva pro domácí mazlíčky. Podle majitele Vafa Pavla Boušky válka na Ukrajině vyhnala ceny obilovin na trojnásobek. Zdražily také energie nebo doprava. Vafo proto zvýšilo ceny krmiv zhruba o 15 procent, ale na pokrytí vyšších nákladů to nestačí. Bouška letos očekává meziroční zvýšení tržeb o pětinu až čtvrtinu k deseti miliardám korun, firmě ale nejspíš značně poklesne zisk.

Podle Chovancové z Alzy letos finální ceny krmiv rostou v závislosti na kategorii o 5 až 20 procent a například u některých značek kočičích toalet nebo hraček až o 30 procent. Chovatelům se také prodražují návštěvy veterinářů. Podle Jana Moravce, spoluzakladatele společnosti PetExpert, která nabízí pojištění psů a koček, náklady na ošetření za poslední rok a půl vzrostly v průměru o 23 procent.

Zatímco na zdražujících se potravinách už šetří i lidé s nadprůměrnými příjmy a podle analytika investiční platformy Portu Filipa Louženského vynechávají nákup dříve běžných potravin, za domácí mazlíčky dál utrácejí ve velkém.

„V aktuální složité ekonomické situaci nepozorujeme výrazné změny v nákupním chování u tohoto sortimentu,“ říká mluvčí Teska Jiří Netík s tím, že řetězec naopak rozšiřuje nabídku chovatelských potřeb. „Ani přes rostoucí inflaci na domácích mazlíčcích zákazníci šetřit nezačali,“ potvrzuje Pavla Hobíková, PR manažerka Mall.cz.

Evropské země podle podílu domácností

Obchod s luxusními chovatelskými potřebami We Love Dogs podle jeho marketingového manažera Martina Gory prodává méně vybavení pro štěňata, jako jsou pelíšky nebo misky. Krmiva a hračky ale jedou jako dřív. „Štěněčí boom z posledních dvou let se stabilizoval, a tím pádem už není potřeba pořizovat objemné prvovýbavy,“ vysvětluje Gora.

S rozvolněním protipandemických pravidel během letošního jara a návratem lidí z home officu do kanceláří totiž extrémní zájem o pořízení nových domácích mazlíčků opadl. Zároveň se lidé obávají růstu inflace a zvyšování cen zboží v obchodech. „Zaslechli jsme, že někteří majitelé, kteří si zamluvili nové štěně, to ruší. Zejména proto, že se bojí, že neuživí další hladový krk,“ říká Ivana Jarošová, tajemnice Českomoravské kynologické unie. Lidé se také psů více zbavují, takže se objevuje i více inzerátů. Podle manažera společnosti Seznam.cz Pavla Koláře bylo na Sbazaru letos v květnu třikrát více inzerátů než v lednu. Cena psů se ale nesnižuje.

Jídlo a konopí pro zvířecí alergiky

Neklesá ani chuť chovatelů nakupovat pro svá domácí zvířata kvalitnější krmiva nebo luxusnější vybavení a služby. „Lidé si radši odepřou sami a zvířeti pořád ještě dopřejí,“ říká Jana Kaufmanová z Akinu.

Jak dodává Pavla Hobíková z Mall.cz, lidé pro své domácí mazlíčky hledají kvalitnější krmiva a čím dál více Čechů je ochotno za prémiové produkty platit i několik tisíc korun měsíčně. Podle Kaufmanové je důvodem i to, že stále více psů trpí alergiemi a lidé pro ně nakupují dražší hypoalergenní jídlo.

Problémy s alergiemi a slabší imunitou zvířat také stále více chovatelů řeší s pomocí CBD. Jde o konopnou látku, která je pro své údajné léčebné a relaxační účinky čím dál populárnější nejen mezi lidmi, ale i chovateli domácích mazlíčků. V obchodech se tak rozšiřuje nabídka CBD produktů. Vlastní značku s těmito výrobky rozjel například hokejista Jaromír Jágr. Jsou ve formě potravinových doplňků a kosmetiky určené jak pro lidi, tak zvířata. Svou značku CBD oleje uvádí na trh také firma For Dogs, která v Praze provozuje psí hotel, salon a školku.

Snaha dopřát psům nadstandardní péči se odrazila i v rekordních prodejích, které loni zaznamenal zmíněný obchod s luxusními chovatelskými potřebami We Love Dogs. Ten nedávno v Praze otevřel také psí lázně, kde si majitel může vykoupat svého psa a využít při tom třeba relaxační perličkovou koupel. V obchodech se více prodávají i šampony nebo vlhčené ubrousky určené pro zvířecí mazlíčky.

Chovatelé zvířat nešetří ani na technologiích. Podle Gory se častěji prodávají obojky s čipy ke sledování zvířete nebo pelíšky s povrchovou úpravou z nanomateriálů, které snižují zápach.

Spotřebitelský svět lidí se tak stále více propisuje i do světa jejich domácích mazlíčků, jak ilustruje také velký nárůst zdravotního pojištění zvířat. Společnost PetExpert loni i předloni zaznamenala zdvojnásobení počtu klientů a letos rozšířila své služby i o cestovní pojištění psů a koček.