Při placení za zboží z internetového obchodu velká část zákazníků stále volí dobírku. Třeba nemají chuť ťukat číslo platební karty do prohlížeče. Nebo se bojí, zda jim objednávka dorazí. Anebo jen nechtějí platit hned, ale až ve chvíli, kdy mají všechno doma.
Právě na zákazníky, kteří chtějí platit později, cílí odložená platba. Je to nyní nejrychleji rostoucí platební metoda a její podíl se má dál zvyšovat. Globální technologická společnost FIS ve své aktuální studii Global Payments Report uvádí, že podíl plateb typu „kup teď, zaplať později“ (pro něž se využívá anglická zkratka BNPL) se v globálním měřítku do roku 2025 téměř zdvojnásobí.
Zatímco v roce 2021 tvořily odložené platby 2,9 procenta (neboli 157 miliard dolarů) objemu plateb v online obchodech, v roce 2025 to má být 5,3 procenta (tedy 438 miliard dolarů). Jde o průměr za celý svět, ve vyspělých zemích je podíl těchto plateb vyšší. Například v Evropě přesahuje osm procent.
Potenciál, který odložené platby mají, vedle start‑upů a finančnětechnologických společností láká i velké hráče. Před pár týdny je spustil Home Credit. „V posledních dvou letech sledujeme zájem zákazníků a rostoucí trend odložených plateb. Zkusili jsme proto tuto službu nabídnout zákazníkům i v tradičních kamenných prodejnách,“ říká Michal Fila z Home Creditu. Firma nyní produkt testuje ve 150 vybraných prodejnách u svých partnerů, jako je Planeo, Okay, Setos či Electro World.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později