Na začátku výroby koloběžek, které dnes nesou jeho jméno, byl sen Marka Kostky staršího mít pro syna takovou, která bude přesně odpovídat jeho představám. Na trhu žádná nebyla, a tak se v roce 1998 pustil do výroby sám. Z jediného kusu se postupně začal rodit nový výrobní plán jeho firmy. Koloběžka měla totiž takový úspěch, že následně vznikla i verze pro dospělé. Původní zámečnická dílna, která dříve vyráběla rámy jízdních kol nebo dodávala regálové systémy do obchodů, se začala proměňovat.

Přitom šlo o fungující a jistý byznys, ale majitel chtěl něco vlastního, co ho navíc bude bavit. Před sedmi lety se koloběžky staly hlavní výrobní náplní firmy se sídlem v jesenických Hanušovicích. Od té doby se daří kontinuálně zvyšovat obrat i výrobu. „Všechno děláme od základu sami, vývoj, testování i výrobu. Táta se totiž nebál ani v krizi v letech 2007–2008 investovat do technologií,“ vysvětluje Marek Kostka mladší, který podniku šéfuje od roku 2019.

Zakladatel pořídil například laserové pracoviště na profily. „Teď tak máme široké portfolio strojů a dokážeme si vyrábět nejen rámy a vidlice koloběžek, ale i komponenty a doplňky. Všechny díly navrhneme tak, jak vyhovují nám,“ říká pokračovatel rodinného podnikání.

Nejdříve se chodil na jejich výrobu jako kluk dívat, ale už na střední škole se začal podílet i na vývoji a během vysokoškolských studií v tom pokračoval. Strojař tělem i duší se drží cíle vytvořit produkt, který bude o třídu lepší než jakýkoliv konkurenční.

Protože všechno vzniká na jednom místě, každý model se na trh dostane relativně rychle. „Zkrácení doby mezi vývojem a produkcí je enormní,“ zdůrazňuje Kostka syn. Firma nemusí používat komponenty určené primárně pro kola, což podle něj dělají jinde.

Pro sport i elektrojízdu

Kostka, což je i vžitý název firmy (oficiálně firma Kostka – kolobka, s. r. o.) a značka koloběžek, nakupuje jen suroviny jako ocel či hliník. A dnes si už také určuje její vlastnosti, zásadní je především pevnost a tuhost. A až na výjimky má dodavatele doma. „Většina českých firem prodávajících koloběžky či kola jenom montuje díly vyrobené v Asii,“ zdůrazňuje Kostka.

Ve dvou halových komplexech aktuálně pracuje devět desítek lidí na sofistikovaných robotických a CNC pracovištích. Díky tomu mají díly přesnou velikost i vlastnosti a výrobky si zachovávají konkurenceschopnou cenu. Na produkci nemá vliv nedostatek komponentů na současném trhu.

Chceme konstrukčně a technicky přicházet s novými výrobky, které si umíme vyrobit sami, a nebýt na nikom závislí.

Předtím s pandemií koronaviru sice přišla nejistota z budoucnosti, ale lidé začali víc sportovat a podle obchodního ředitele Petra Neugebauera se objevili noví zákazníci. Koloběžka je vhodná pro každého a Kostka nabízí různé verze podle jejich potřeb.

Některé se začaly používat i při rehabilitačních cvičeních po operacích pohybového aparátu. Ve spolupráci s Masarykovou univerzitou a Fakultní nemocnicí u sv. Anny vznikla metodika léčby neurodegenerativních onemocnění (Parkinsonův syndrom) právě s pomocí koloběžek. S Lékařskou fakultou Ostravské univerzity lidé od Kostky spolupracovali na vzdělávání fyzioterapeutů. Několikaletý výzkum v lázních Bludov a v Priessnitzových léčebných lázních ukázal pozitivní vliv jízdy na koloběžce na pohybový systém i celkovou kondici. A to jak u dětí od 8 do 15 let léčených na obezitu, tak i u seniorů v průměrném věku 75 let léčících se s netuberkulózním onemocněním horních cest dýchacích.

Kostkovic koloběžky vyvíjí zhruba desítka lidí včetně externích spolupracovníků a ve škále výrobků od závodních přes elektrické či skládací vznikají třeba i speciální pro člověka se psem. Buď pro mushing, kdy zvíře táhne, nebo pro venčení se speciálním zařízením, které drží psa dál od kol.

Chytrá e‑koloběžka je také originál. „Máme vyvinuté unikátní řešení. Motor má senzoriku a dokáže přidat ve chvíli, kdy se jezdec odrazí,“ vysvětluje Kostka. Tyto typy umí samy udržovat poslední dosaženou rychlost po lehce zvlněném terénu či rovině. Ale na rozdíl od čistě elektrických inline koloběžek známých z větších měst, tahle vybízí k pohybu. „Zachovány jsou všechny výhody sportovně turistické koloběžky, jako jsou stabilita, nízká, zhruba dvanáctikilogramová hmotnost a zdravotní benefity. Elektromotor snižuje námahu a zvětšuje rádius dojezdu,“ upřesňuje šéf. Unikátní je i bezkabelové ovládání motoru přes Bluetooth.

E‑koloběžka dělá významný podíl tržeb, a to nejen doma. Popsané řešení je jediným legálním pro jízdu v Německu, aby nebylo nutné pojištění. Kostka tam už dodává, stejně tak do Nizozemska, Rakouska, Švýcarska, ale i do Austrálie. „Máme v těchto státech partnery, ale žádného velkého distributora,“ zdůrazňuje pokračovatel rodinného byznysu. Drží strategii nedodávat do řetězců ani nikomu, kdo nemá kamennou prodejnu, podporuje malé obchodníky, kteří umí zboží předvést a poradit s výběrem.

Cena nejlevnějších koloběžek Kostka pro dospělé se pohybuje kolem 6,5 tisíce korun, ty s vyšším jízdním komfortem lze pořídit za zhruba dvojnásobek a patří aktuálně mezi nejprodávanější. Na 15 tisících korun začínají špičkové, na 18 speciály a ani dětské nepatří mezi nejlevnější. „Snažíme se, aby byly co nejlepší, ne za nejnižší cenu,“ zdůvodňuje Kostka cenu mezi 5,5 a 9 tisíci. Elektrokoloběžky startují na přibližně 35 tisících korun.

Novinky ano, investora ne

Prodejci potvrzují růst zájmu o koloběžky, od roku 2008 asi o 20 procent. Obrat hanušovické firmy v roce 2020 činil 128 milionů, loni 136 a letos ho tam odhadují na 143 milionů korun. „Ale uvidíme, co s tím udělá válka na Ukrajině a taky ceny energií,“ říká Kostka. Cílem je dostat se na 50 tisíc prodaných kusů. „Co vyděláme, zpátky investujeme. Především do modernizace, rozšiřování výroby a robotizace.“

Na obzoru je i velká novinka. Ve spolupráci s VUT v Brně Kostka vyvíjí speciální dopravní prostředek s elektrickým pohonem pro rychlý a ekologický pohyb ve městech a na krátkou a střední vzdálenost. „Vyvíjíme podvozek i elektromotor,“ popisuje šéf. Jednostopé i dvoustopé vozítko by jezdilo do 45 kilometrů za hodinu a byl by nutný řidičský průkaz skupiny AM. Zákazníky Kostka hledá mezi firmami na rozvoz jídla a balíčků nebo třeba mezi údržbáři. Cena by se mohla pohybovat kolem 150 tisíc korun a výroba by opět měla zůstat komplet ve firmě. Ta rozšířila za 30 milionů korun výrobní halu.

O investora zatím zájem nemá. „Nabídky jsou, ale nechceme přijít o rozhodovací slovo. Protože i když nám někdy v excelových tabulkách naše rozhodnutí nevycházejí, pak se ukážou jako správná a to s investorem ztratíte,“ uzavírá Kostka.

Související