Televize byla v historii mediálních měření vždy tím prostorem pro reklamu, kde firmy utrácely nejvíc peněz. O prvenství ji letos poprvé připravil internet, který vzrostl meziročně o 22 procent, zatímco televize jen o čtyři procenta.
Za zásadní změnou v žebříčku nestojí jen růst zájmu o internetovou inzerci, který je dlouhodobý a odehrává se všude ve světě, ale hlavně nová metodika. Výsledné číslo je nyní přepočtem celkového objemu reklamního prostoru nakoupeného v médiích na ceny uvedené v cenících jednotlivých médií. Existuje zde řada dílčích činitelů, například množstevní slevy, mediální partnerství a další, které monitoring nezachytí. Reálné obnosy jsou tedy vždy nižší než ceníkové.
Objem internetové reklamy se do loňského roku vypočítával z reálných cen částečně, protože u určitých jejích typů není možné stanovit ty ceníkové. „Kvůli počítání čistých cen vycházela internetu nižší čísla než ostatním typům médií,“ říká Tereza Tůmová, ředitelka Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), které monitoring internetové části reklamy zajišťuje.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později