Najít partnera na celý život nebo přijít k nesplatitelným dluhům. To jsou možné konce po vstupu do světa internetového seznamování. V párování lidí mají tyto služby vysoké procento úspěšnosti, zároveň jsou plné podivností a podvodníků z řad provozovatelů i uživatelů.

Ekonomický objem tohoto trhu lze jen odhadovat – nesleduje ho žádná instituce, online seznamky se nesdružují, nezveřejňují výsledky a často ani počty uživatelů. Byznys je to v Česku mladý a neregulovaný, tak jak málo je regulovaný internet. Například tu neplatí omezení, jaká musí dodržovat e‑shopy. I za účasti policie a spotřebitelských organizací se tu brousí hrany a lidé se učí chovat na internetu.

Ve světě se už před koronakrizí více než polovina lidí seznamovala v onlinu, uvádí na základě průzkumu Stanfordovy univerzity psycholožka Markéta Šetinová, která pomáhá lidem s problémy v navazování vztahů. „Pandemie trend posílila, během ní seznamky řada lidí objevila.“ I český průzkum společnosti Nielsen Admosphere zachytil, že téměř polovina lidí má s tímto seznamováním zkušenost a 29 procent opakovanou. Ovšem polovina z těch, kteří ho vyzkoušeli, označuje svoji zkušenost za negativní.

Dobrá data chybí

Příležitostí jsou stovky. Platformami jsou speciální weby, mobilní aplikace, chaty i sociální sítě. Jsou seznamky pro vážný vztah, povídání, pro flirt a sex. Kvalita a solidnost jsou různorodé. Existuje řada na první pohled podvodných (často inzerují na webech s pornoobsahem) i ty zjevně seriózní (eDarling, Elitedate). Avšak všechny využívají marketingové praktiky na hranici etiky. Srovnat je podle velikosti nelze, většinou nezveřejňují počty uživatelů. Počty jsou přitom klíčový parametr, stejně jako poměr množství mužů a žen. „Ještě před deseti lety tyto údaje zveřejňovaly. Přestaly s tím kvůli kauzám spojeným s únikem dat a také proto, že jde o marketingové bohatství,“ komentuje seznamky Šetinová, která se snaží o akademický výzkum na Univerzitě Karlově.

Mezi provozovateli panuje tvrdý konkurenční boj. Pod tlakem zahraniční konkurence upadly dříve oblíbené české seznamky.

Týdeník Ekonom se pokusil seznamky srovnat na základě dat z webů nebo veřejně dostupných informací o návštěvnosti internetu. Jedná se ale pouze o orientační čísla. Globálně i v Česku je největší ruská služba Badoo – celkem má 253 milionů lidí. Podle internetových diskusí i poznatků bezpečnostních expertů má tak vysoká čísla kvůli tomu, že na začátku vykrádala databáze svých uživatelů, kteří při registraci vyplňovali i hesla do jiných prostředí (minimálně mailů), a čerpala i z jejich face­bookových profilů. Následuje Tinder se 110 miliony. V Česku má podle odhadů společnosti GroupM 400 tisíc lidí, na Slovensku 210 tisíc.

Zkusili jste někdy on-line seznamování? (v procentech)

Mezi seznamkami vlastněnými Čechy má nejvíc uživatelů komunitní web s domácí erotikou Amatéři.cz, a to už přes milion. Služby založené ještě v devadesátých letech Štěstí.cz a Seznamka.cz mají kolem 100 tisíc registrovaných. U dalších jsou k dispozici jen odhady průměrné měsíční návštěvnosti – Rande.cz (127 tisíc), Benaughty.com (77 tisíc), eDarling (22 tisíc), Líbímseti.cz a EliteDate (oba 19 tisíc).

Kdysi silné komunitní weby Líbímseti.cz a Lidé.cz vstupem zahraniční konkurence začaly upadat. První měl v době největší slávy kolem roku 2008 až 3,5 milionu uživatelů. Vytvořil ho Oldřich Neuberger a prodal ho, když začal upadat, v roce 2010. Pustil se ještě do budování mezinárodní verze Ilikeyou.com. „Uspět na mezinárodním poli bylo ale ještě těžší,“ říká muž, jenž po čtyřech letech prodal i tuto společnost a podle svých slov tak nadobro uzavřel tuto svou podnikatelskou etapu. O Líbímseti.cz, kde je navzdory malému pohybu řada reklam, nechce hovořit.

Chatovací platforma Lidé.cz byla sedmou nejnavštěvovanější stránkou na českém internetu s denním počtem uživatelů 1,3 až 1,6 milionu, profilů zde bylo 5,5 milionu. Její provoz ale byl příliš drahý a majitel Seznam.cz do rozvoje nechtěl investovat, proto ji před dvěma lety ukončil.

Tvrdý a nasycený byznys

V přesyceném prostředí se díky historii nicméně přežít dá navzdory zastaralému designu a službám (Štěstí.cz, Seznamka.cz). Nebo zabere unikátní obsah. To je příklad Amatérů, kteří ve svém zaměření nemají konkurenci a uživatelské jádro je pevné. Další musí platit. „Přežíváme jen díky investicím do marketingu. V našem segmentu placené seznamky pro vážný vztah je obrovský konkurenční boj a tlak ze strany zahraničních hráčů,“ říká Radek Novák, který před deseti lety spoluzaložil EliteDate.

Co na on-line seznamkách lidé hledají (v procentech)

Jan Pacek působí v technologické firmě STRV, která v roce 2016 získala zakázku od Tinderu. „Tehdy bylo seznamek pár. Díky našemu brzkému vstupu na trh máme silnou pozici v App Storech, což je klíč k úspěchu,“ vysvětluje. Působí i v Cosmic Latte, jež vytváří a provozuje tři seznamky pro minority, které působí mimo český trh, soustřeďuje se na americký a asijský. Její Zoe pro lesby patří do top 3 a Surge pro gaye do top 10 globálních seznamek svého druhu. „Přijímání dalších aplikací pro seznámení nedávno stopl Apple Store. Aby přijali novou, museli byste mít něco opravdu výjimečného,“ říká Pacek.

Na seznamkách se pohybuje řada podvodníků. Jde o neškodné fetišisty, ale i zloděje, vyděrače a nebezpečné predátory.

Exkluzivní členství

Seznamky, které fungují v základní verzi zdarma, mají jako jeden ze zdrojů příjmů reklamy. Zbytek tvoří platby za VIP služby, které si, ať už jde o jakýkoli druh webu či aplikace, platí jednotky procent uživatelů. VIP služba představuje možnost psát většímu množství uživatelů, prohlížet si víc obsahu, například videa, nebo vidět, kdo si prohlíží jejich profil.

Na co si dát pozor při seznamování v onlinu

Hlavně obezřetnost, radí experti. Nikomu neposkytovat pomoc, neposílat fotky, videa (zvláště ne intimní) a jiné než nezbytné informace, dokud protějšek nepřijde na osobní schůzku.

Lepší je vždy velká a známá se­znamka, doporučuje psycholožka Markéta Šetinová. Ještě lepší je ta, která poskytuje informace, kolik má lidí.

Za seznamování není třeba platit. „Na trhu je řada seznamek zadarmo, poskytují stejnou službu jako ty placené,“ radí Martin Kožíšek, expert na bezpečný pohyb na internetu.

Pokud už někdo zvolí placenou službu, měl by si stanovit, kolik do ní chce investovat. A zkontrolovat, zda se peníze po zrušení profilu dál nestrhávají.

Srovnávače a testy seznamek jsou většinou ve skutečnosti reklamami. Nedůvěryhodné jsou i internetové reference. Nejlepší reference jsou osobní zkušenosti. I když o těch špatných mají lidé tendenci nemluvit.

Je dobré se vyhnout seznamkám, které při registraci vyžadují víc informací, například sexuální orientaci nebo hesla k jiným aktivitám. A také těm, které uvádějí, že mohou informace o uživatelích poskytovat třetím stranám.

Uživatelský tip dává Jan Fojtů, který si po mnoha špatných zkuše­nostech našel manželku na Tinderu: „Nechával jsem si posílat fotky, kde žena držela čerstvé noviny. Ujistil jsem se, že je skutečná a vypadá jako na prvních fotkách.“

Některé seznamky dávají šanci uživatelům ukázat svůj profil jako ověřený – poskytnou provozovateli telefonní číslo či průkaz totožnosti. Ani to není vždy záruka, že nejde o fejk.

Tak je to třeba u Amatérů. Mají kvůli erotickému obsahu ztíženou pozici při vyjednávání obchodních partnerství a inzerce, která proto tvoří jen pět procent jejich příjmů. „Do vyhledávání v Googlu i jinde se nedostaneme a sami si mediální prostor téměř nikde koupit nemůžeme,“ říká spoluzakladatel David Dvořák. Na nedostatek peněz si ale nestěžuje díky více než milionové základně. Denně se přihlásí 300 až 400 tisíc majitelů profilů. „VIP členství si u nás platí více než deset tisíc lidí. To je číslo, o němž mnohá média sní,“ říká Dvořák. Díky nezávislosti na inzerci web nepocítil výkyvy v covidu.

S predátory, nebo bez?

Internet je plný doporučení, proč si vybrat z placených seznamek – protože prověřují své uživatele a filtrují podvodníky. To ovšem tvrdí, že dělají, i ty zdarma, alespoň ty, s nimiž byl Ekonom v kontaktu. Nakonec ale podvodníky a falešné profily mají v databázi všichni, tvrdí Martin Kožíšek, který se už několik let stará o projekty internetového bezpečí pod CZ.NIC a kdysi zakládal platformy Spolužáci.cz a Lidé.cz. „V Česku není nikdo, kdo by se čištění databází věnoval významněji a staral se o bezpečí svých uživatelů.“ Kožíšek proto ze seznamek doporučuje vždy ty zdarma. „Ty placené slibují, že je ve vašem okolí 250 lidí k seznámení, ale pak jste rádi za pár,“ říká a varuje: „Seznamky jsou ty nejnebezpečnější služby. Nejsou to sociální sítě, jak tvrdí.“

Kožíšek vidí do toho, co se na seznamkách děje a co by se tam dít nemělo. „Pokud nemáte velké nároky, máte schůzku domluvenou za deset minut. Ale lidé, kteří se na seznamkách pohybují dlouho, toho dokážou rychle zneužít,“ tvrdí. Má na mysli jak relativně neškodné loudily fotek, tak i vyděrače, zloděje a extrémně nebezpečné predátory, kterých je prý v Česku přibližně desítka. „Odfiltrovat podvodníky je velmi těžké, jsou to zdatní sociální inženýři a učí se ze svých chyb. Tyto služby jim umožňují fungovat. Někdy jim jdou vyloženě naproti,“ prohlašuje Kožíšek.

Kdysi obrovské Líbímseti.cz má v profilu stále možnost u dětí pod 18 let vyplnit intimní údaje, jako je velikost penisu, úprava ochlupení nebo „lehké úchylky“. Málokdo v Česku ví, že poslat svou nahou fotku nebo video může jen plnoletý, jinak se jedná o výrobu a šíření dětské pornografie.

Kožíšek spolu s policejním kriminalistou Václavem Píseckým před šesti lety napsal knihu Bezpečně na internetu, která praktiky online podvodníků popisuje. „Od té doby se moc nezměnilo, snad jen to, že dětí vtažených do citlivých situací přibývá a jsou stále mladší – i desetileté. Na vině je přístupnost streamovacích služeb, např. Omegle, kde jsou vysílající dívky i chlapci během přenosu nabádáni neznámými zpoza obrazovky k tomu, co by třeba nikdy neudělali. Jsou motivovaní kredity, které jim sledující během přenosu posílají.“

Jaké jsou zkušenosti se seznamováním online (v procentech)

Policie seznamkovou zločinnost kvantifikovanou nemá. Spadá do kyberkriminality, která – na rozdíl od klesající obecné míry kriminality – naopak stoupá. Policisté chytají většinou sňatkové podvodníky či seznamkové hyeny, tedy lidi, kteří si nejprve vytvoří s obětí citovou vazbu a tahají z ní peníze. Vyšetřují i sexuální predátory, vyděrače přes intimní materiály, nejčastěji dětí. Dospělí se totiž už tak nestydí.

Navzdory těmto a dalším druhům kriminality, které na seznamkách bují, pro tyto platformy neexistuje speciální legislativa. „Těžko ověříte totožnost lidí za obrazovkou. Poskytovatelé služeb nesou za nahraný obsah odpovědnost až v okamžiku, kdy se o něm dozvědí,“ upozorňuje advokátka Petra Dolejšová. Až pak ho musí odstranit či předat policii. Ta pak řeší jen situace, kdy už byl spáchán trestný čin. „Podvodníkům jde vždy o peníze, spoléhají na lidskou důvěřivost a ta je o to větší, čím víc člověka zmáhá samota,“ říká kriminalista Václav Písecký. Policie při chytání pachatelů vidí všechny jejich digitální stopy, musí je ale posbírat včas. „Brání tomu zprvu nejasné výpovědi poškozených. Trvá, než se otevřou, protože se bojí, že je budeme soudit. Nesmírně důležitá při vyšetřování je součinnost seznamek,“ říká Písecký. Nelze spoléhat na to, že policie obětem vrátí pověst nebo desítky či stovky tisíc. Útočníci peníze obratem utratí a takových zdrojů mají desítky. „Ani soud mnohdy neprokáže zlý úmysl. Podvodník to nastraží tak, že mu člověk peníze nabídl sám,“ dodává Písecký.

Sem tam pokuta

Se stížnostmi na seznamky se chodí i za spotřebitelskými organizacemi, a to kvůli problémům s provozovateli. Dnes je jich mnohem méně než před dvěma lety, kdy čelil velké vlně stížností spotřebitelský magazín dTest. Masivní stížnosti byly především na automatické strhávání plateb nebo nemožnost odstoupit od smlouvy se zahraničními poskytovateli.

Jaké jsou nejčastější způsoby seznamování (v procentech)

„Spustili jsme kampaň Neférové seznamky, jejíž součástí byly předžalobní výzvy. Skončilo to mimosoudním řešením a seznamky upravily své podmínky a částečně se s uživateli finančně vyrovnaly,“ říká Jana Marková, vedoucí spotřebitelské poradny dTestu. Iniciativa pomohla postrčit vznikající zákon o hromadných žalobách do dalších čtení.

Poskytovatelé služeb nesou za nahraný obsah odpovědnost až v okamžiku, kdy se o něm dozvědí.

Tehdy šlo o seznamky Be2, Academicsingles.cz, Singles50.cz, C‑date.cz a Newhoney.cz. Na ty si dnes už nikdo nestěžuje. Na ostatní ano, ať už sídlí mimo území EU, nebo jsou české. Vedle strhávání peněz jsou důvodem falešné profily a nesplněné sliby partnerů. Česká obchodní inspekce, která řeší české subjekty a nevede souhrnné záznamy, na dotaz Ekonomu odpověděla, že udělila loni pokutu 50 tisíc korun Elitedate za nekalé obchodní praktiky. Její smlouva byla v rozporu se zákonem v několika bodech, včetně chybějící možnosti vrátit peníze při odstoupení od smlouvy.

Podvodný marketing

Srovnávače seznamek jsou víc reklamou než nezávislým testem, i když mají snahu se tak tvářit. Na Seznamky‑srovnání.cz vyhrává Elidedate a web je protkaný její inzercí, konkurence – seznamky Be2 a Single 50 – je označena jako neférová s odvoláním na zmíněnou iniciativu dTestu. Podobně to vypadá na Nejlepší‑seznamky.eu – vítěz je stejný, osočena je Academic Singles. „Je to reklama, a pokud u ní dochází ke srovnávání, nesmí obsahovat klamavé informace. Porušuje se tím občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele,“ hodnotí případ Dolejšová.

Když uživatel proklikne na do­poručenou službu a koupí si ji, dostává srovnávač provizi. Nejde tedy o ne­závislé hodnocení, ale o takzvaný affiliate marketing. „Jako takový není nekalou praktikou, nicméně jeho použití ve srovnávačích je na hraně etiky,“ říká marketingový specialista Jakub Slíva. Metodu podle něj zhusta používají služby podvodné, mající omezené možnosti propagace, například sázkařské. „Od letošního května se srovnávačů bude týkat právní úprava. Budou muset návštěvníky webu informovat, na základě jakých parametrů řadí výsledky,“ říká Dolejšová.