Akciové trhy sice letos lámou historické rekordy, mnozí burzovní nováčci ale investorům příliš radosti nedělají. Polovina společností, které letos vstoupily na burzu a získaly prodejem akcií více než jednu miliardu dolarů, má v současnosti nižší tržní hodnotu než při primárním úpisu. Týká se to takových známých jmen, jako je britská společnost Deliveroo, specializující se na rozvoz jídel, indického start‑upu pro digitální platby Paytm nebo třeba švédské firmy Oatly, která vyrábí ovesné náhražky za mléko, jogurt a zmrzlinu.
Jak vyplývá z dat společnosti Dealogic, celkem 49 procent ze 43 společností, které letos upsaly v Londýně, Hongkongu, Indii nebo New Yorku akcie za více než miliardu dolarů, se aktuálně obchoduje pod upisovací cenou. Pro srovnání, z podobně velkých IPO (initial public offering, tedy česky primární úpis akcií) roku 2019 jich byla po dvanácti měsících „v červeném“ třetina, z loňských velkých IPO pak zhruba čtvrtina.
Trhy rostou, nováčci padají
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později